layerstage.img.image.jpeg

OLED i TT RS: Ledande ljus

OLED i Audi TT RS – ledande ljus

Den femcylindriga motorn i nya Audi TT RS är legendarisk, och prestandan är hisnande. Dessutom har bilen en helt ny och banbrytande ljusteknik. För första gången i en serietillverkad Audi har nya TT RS bakljus med innovativ OLED-teknik.

Vi som bor i Norden är verkligen beroende av ljus. Nu, när vi är precis i början av årets mörkaste månader, är ljuset något av det värdefullaste vi har. När vi kör är billyktorna och förmågan att lysa upp ett av de absolut viktigaste säkerhetsdetaljerna. Det har Audi tagit fasta på och arbetar ständig med att utveckla sina bilars ljuskällor.

Baklyktorna i nya Audi TT RS är platta och supertunna och lyser med oväntad styrka och precision. De ger även en kraftfull tredimensionell ljussignatur. Bakljusen ger en glimt in i framtidens ljusteknik och är de första Audi Matrix OLED-bakljus som någonsin använts på en serieproducerad bil från Audi (tillval). OLED betyder ”organic light emitting diodes”, och skapar ett helt nytt högkvalitativt ljus som särskiljer bilen från andra under både dag och natt. Det här är "Vorsprung durch Technik" och inte bara en framtidsvision.

Platta ljuskällor

Till skillnad från konventionella LED-ljus, vilka bygger på ljuspunkter bestående av halvledarkristaller, består OLED av platta ljuskällor. De kan delas in i många mindre partier som kan tändas och släckas individuellt, och därigenom skapas en unik animerings- och 3D-effekt. Ljuset skapas på flera individuella nivåer. Vid låg spänning – mellan tre och fyra volt – släpper de organiska molekylerna ifrån sig fotoner, vilket får de extremt tunna skikten, mindre än en tusendels millimeter, att glöda. Beroende på vilken spänningen man tillsätter OLED-ljusen, kan resultatet bli ett homogent ljus som ger en upplevelse av dynamisk rörelse, signifikant för Audi.

Tillval för Audi TT RS

För Audi har ljus mer än en funktion; det är en fusionsteknologi med fokus på tre områden.
– Vi leder teknikutvecklingen där samverkan mellan estetik och dynamik är nyckeln, säger Stephan Berlitz, ansvarig för utvecklingen av ljusfunktioner och innovationer hos Audi.
– Tack vare OLED-tekniken kan vi skapa nya former och helt nya tredimensionella effekter. OLED-ljusen kan varieras i ljusintensitet, skapar inga skuggor, behöver inga reflektorer och kan lätt ses ur alla vinklar. De behöver nästan ingen kylning, kräver lite energi och har lång livslängd. Efter att tidigare bara visats på Consumer Electronics Show i Las Vegas, går nu OLED-bakljusen i produktion som ett tillval på nya Audi TT RS.
multi_media_block.img.image.jpeg

Vart och ett av Audi Matrix OLED-bakljusen på nya TT RS består av fyra tunna lager av OLED-lampor. De största av dem har TT-emblemet ingraverat.

Engine of the Year sju gånger

Audi Matrix OLED-bakjlusen är emellertid inte den enda detaljen som gör den nya Audi TT RS till en mycket speciell sportbil. 2,5-liters TFSI-motorn har en lång och framgångsrik historia som började med den framgångsrika rallybilen på 1980-talet. I nya TT RS finns en helt ny version av motorn som, inte mindre än sju gånger fått utmärkelsen "Engine of the Year" i sin kategori. Med oförändrad cylindervolym på 2,5 liter ger motorn 400 hästkrafter vilket är 17 procent mer än företrädaren. Med ett maximalt vridmoment på 480 Nm, tillgängligt redan vid 1700 var per minut, accelererar Audi TT RS från 0 till 100 km/tim på 3,7 sekunder. Standardmodellen har en toppfart på 250 km/tim vilken på begäran kan ökas till 280 km/tim.
Att detta ens är möjligt har sin grund inte minst i lättviktsteknologi. Tack vare att flera nya konstruktionsdetaljer i motorn är tillverkade i aluminium har gjort bara motorn i sig 26 kg lättare än sin företrädare. Dessutom har en ny version av Audi Space Frame har, tack vare kompositmaterial, minskat totalvikten. Med en vikt på 1 440 kg (utan förare) och en effekt på 400 hästkrafter (i coupé-modellen) behöver därmed varje hästkraft bara förflytta 3,6 kg bil.

Audi drive select system

I standardversionen överförs motorns kraft genom en sjuväxlad S tronic-växellåda, och som hos alla Audi Sport RS-modeller görs detta med quattro-teknik. Genom Audi drive select går det att välja mellan comfort, auto, dynamic och individuellt körsätt. De olika valen bestämmer karaktären hos fyrhjulsdrivningen, den sjuväxlade S tronic-växellådan, styrningen och avgasljudet. Ljudet kan även regleras på mittkonsolen, för den som vill att Audis TT RS:s prestanda ska höras lite extra. Den valbara RS sportfjädring plus med Audi magnetic ride kan också styras via Audi drive select system.

Men redan innan du ens startat nya TT RS ser man att den här bilen kan gå fort. Den stora kylaren med integrerad quattro-logotyp är nu ännu mer imponerande med sin bikakemönstrade grill. Luftintagen, bakom dessa finns extra kylpaket, har ett matchande utseende. Monterad på två tunna strävor är den fasta RS-vingen en del av det aerodynamiska konceptet och den ökar både prestanda och effektivitet. Det låga luftmotståndet är ett resultat av bland annat en tydligt markerad diffusor, fyra vertikala ribbor och aerodynamiskt formade sidoplåtar med. Luftmotståndskoefficienten hos Audi TT RS är på låga 0,32.

Audi TT RS Coupé

Motor: 5-cyl, 2.5 TFSI.
Kraftöverföring: quattro permanent fyrhjulsdrift, 7-växlad S tronic.
Fartresurser: 0-100 km/tim på 3,7 s, toppfart 250/tim.
Hästkrafter: 400 hk.
Vridmoment: 480 Nm (vid 1 700 – 5 850 varv/minut).
Övrigt: Audi TT RS Coupé och Audi TT RS Roadster har tillvalet Audi Matrix OLED-teknik för bakljusen.

Text: Jan Rentzow och Patrick Morda | Översättning och bearbetning till svenska: Bengt Dieden och Lena Loheim Kangevik | Foto: Audi AG
Källa: Audi Magasin 03/2016