bangolufsen_hero.jpg

Bang & Olufsen i samarbete med Audi

Bang & Olufsen i samarbete med Audi

Audi och Bang & Olufsen Automotive samarbetar om ljudsystem i Audi A4. 19 högtalare i ett innovativt 3D-system förvandlar din kupé till en förstklassig konserthall.

bangolufsen_1_1.jpg
Att köra Audi och samtidigt lyssna på sin favoritmusik är för de flesta av oss en helt oumbärlig kombination. Sedan 2005 samarbetar Audi med det danska företaget Bang & Olufsen Automotive för att skapa oförglömliga ljudupplevelser i bilen. Ett innovativt 3D-ljudsystem lanserades i Audi A4 och Audi Q7. Systemet består av 19 högtalare och en 755 watts förstärkare.

Greg Sikora, ljud- och akustikchef på Bang & Olufsen och Harman, berättar mer:

– Vi har genomgått en rejäl evolution från förra generationen Audi A4. Med vårt nya 3D-system distribuerar vi inte bara ljudet framför och runt omkring lyssnaren, vi skapar också en känsla av höjd i kupén. Det har vi gjort genom att placera två av systemets totalt 19 högtalare på A-stolparna där ljudet träffar lyssnaren ovanför öronen.
Läs mer om Bang och Olufsen Automotive

Nära originalljud i Audi

Bakom de integrerade högtalarna, sobert designade och tillverkade i aluminium, döljs den mer komplexa sidan av systemet. Algoritmer ser till att ljudöverföringen blir så ren och trogen originalinspelningen som möjligt. För att utveckla dem har Audi och Bang & Olufsen samarbetat med Fraunhofer IIS, ett av Europas största institut för tillämpad forskning.

– För att förstå vad algoritmen gör måste vi först förstå hur ljud är uppbyggt. Man kan säga att ljud består av tre enkla lager. Det första lagret är det direkta ljudet – det är som en våg som träffar dig. När du hör det lagret kan du genast bilda dig en uppfattning om vad du lyssnar på och från vilket håll ljudet kommer. Det andra ljudlagret är det som studsar i rummet innan det når dina öron. Beroende på hur stort rummet är tar det längre eller kortare tid för dig att uppfatta det. Tidiga reflektioner av ljudet ger lyssnaren en känsla av rummets storlek. Det tredje lagret består av efterklang, vilket är flera reflektioner som tillsammans skapar ett diffust ljudfält. Förhållandet mellan direktljud och efterklangen hjälper vår hjärna att förstå hur långt vi är från ljudkällan. Algoritmen extraherar dessa ljudlager, bearbetar dem och distribuerar dem igen bland högtalarna i bilen på ett sätt som gör att inget nytt ljud adderas. I stället återskapas det faktiska förhållandet från när musiken spelades in. För att vi på Bang & Olufsen Automotive skulle godkänna algoritmen var det viktigt för oss att den varken raderar eller adderar ljud från inspelningen, utan endast skapar ett så rent ljud som möjligt, säger Greg Sikora.
Läs mer om Fraunhofer IIS

”Förhållandet mellan direktljud och efterklangen hjälper vår hjärna att förstå hur långt vi är från ljudkällan.”

Lyssna på musik – inte B&O:s högtalare

Poängen med algoritmen är alltså att – oavsett vilket slags musik du lyssnar på – tillsammans med högtalarna skapa en ljudupplevelse trogen originalinspelningen. På så sätt når musiken tillbaka till sitt ursprung och upplevelsen i sig blir snarlik den att sitta på en konsert, där musiken inte bara fyller hela rummet utan också flera av dina sinnen.

– Bang & Olufsens filosofi är att du som lyssnare ska lyssna på musik – inte på högtalare. Du ska aldrig kunna peka ut vilken högtalare som skickar ut vilket ljud. Våra system lurar hjärnan på så sätt att du inte kan urskilja var ljudet kommer ifrån. Det handlar om en total ljudupplevelse, säger Greg.

Men att utveckla ett ljudsystem för bilar med målet att efterlikna en konsertupplevelse är en uppgift med flera utmaningar. Greg Sikora pekar bland annat på det faktum att högtalare och subwoofer vanligtvis är stora och skrymmande – något som inte är möjligt att stoppa in i en premiumbil där varje kilogram granskas i jakten på låg förbrukning och bättre vägegenskaper. När storleken på systemet har optimerats blir nästa stora utmaning att placera ut systemets olika delar i bilen. För trots att bra ljud är viktigt är säkerhetssystemens placering – till exempel airbags – livsviktigt.

”När jag kör längre sträckor lyssnar jag helst av allt på film-soundtrack.”

Bästa musiken i Audi kupén

Utöver storlek och placering är det också en utmaning i sig att utveckla system som ska spela upp ljud på en så förhållandevis liten yta som en bilkupé ändå är. Dessutom ska systemet inte tillåta att ljud utifrån, så som motorljud eller vinddrag, stör ljudupplevelsen i kupén. Tack vare algoritmen och en liten mikrofon som hela tiden mäter nivån av brus kan systemet anpassa hur ljudet distribueras och på så sätt balansera bort störande bakgrundsljud. En annan av systemets många innovationer är placeringen samt den vinkelräta utformningen av bashögtalarna i dörrarna – allt för att motverka vibrationer i basen.

– Ytterligare en utmaning är var lyssnaren är placerad. I bilen är lyssnaren asymmetriskt placerad i förhållande till högtalarna, med olika avstånd till alla ljudkällor. Det optimala ljudförhållandet är när lyssnaren är placerad som i en triangel, med högtalare snett framför sig på bägge sidor. I en bil är lyssnaren aldrig centrerad. Men med det sagt har bilen också den fördelen att vi faktiskt vet exakt var lyssnaren sitter. Och eftersom vi vet det kan vi också ställa in och optimera ljudet efter de förutsättningarna, säger Greg.
bangolufsen_16_9.jpg

Audi och B&O skapar ljudhistoria

Att utveckla ett ljudsystem kan ta flera år. Men att ställa in ljudet, när systemet är klart, tar vanligtvis 6–10 veckor. En angenäm uppgift för Bang & Olufsen Automotive, eftersom det endast finns ett sätt att göra det på, nämligen att lyssna, lyssna – och lyssna lite till.

När systemet nu erbjuds till de senaste generationerna av Audi Q7 och Audi A4 står det klart att ett nytt stycke ljudhistoria har skapats i samarbetet mellan Audi och Bang & Olufsen Automotive.
Greg Sikora vet exakt hur han kommer att avnjuta det:

– När jag kör längre sträckor lyssnar jag helst av allt på film-soundtrack. Två favoriter är soundtracket till Spectre och till Inception. Modern popmusik är ofta väldigt komprimerad: jag föredrar musik som bygger på dynamik mellan höga och låga ljud. Men vet du vad? Det bästa med vårt 3D-system är att det faktiskt kvittar vilken musik du gillar. Allt kommer att låta perfekt ändå.

Text: Susanna Johansson | Foto: Simon Hamelius
Källa: Audi Magasin 02/2016

  • cazette-ft-laleh-blue-skye-audi-a4-1920x1080.jpg
    Audi och Cazette

    I samband med dj-duon Cazette och Laleh har Audi Sverige lanserat en special-remixad låt ”Blue Sky” för att lyfta fram 3D-ljudsystemet. Låten finns också på Spotify.

    Besök Lalehs webbplats