Audi originalglas

Glasklart med Audi Originalvindruta

I moderna Audibilar är en vindruta mer än bara ett stycke glas. Den är inte bara en bärande del av karossen utan också en förutsättning för flera av säkerhets- och förarassistanssystemen. Det är därför du ska välja en Audi Original-ruta.

Radiojinglar och reklamsnuttar som fastnar på hjärnan. Det är lätt att hitta namnet på firmor som lagar stenskott och byter
rutor. Ofta lockar de med lånebilar och snabba vindrutebyten. Gott så. Men för dig som kör en Audi och vill att din bil behandlas på bästa sätt är en auktoriserad verkstad det enda egentliga alternativet. Låt oss berätta varför.
audi_originalglas_01_16_9.jpg

Bäst välja auktoriserad Audiverkstad

Mikael Hagsén är tekniker och dieselexpert på Audi Järva Krog, norr om Stockholm. Sedan ett år tillbaka är han också verkstadens starke man när det gäller vindrutor och byte av dem. Under sitt år i rutornas förlovade land har han bytt i snitt två rutor om dagen, allt från bepansrade bilar med extra tjockt glas via rutor på bilar vars teknik kräver kalibrering efter monteringen till mer »vanliga« rutor. Han kan det mesta.

– Jag har sett allt från rutor där torkararmarna är feljusterade till rutor som är monterade med alldeles för hårt tryck. Jag har sett slarviga jobb där man har lämnat limrester på interiören och i taket. Men det värsta av allt är rutor som inte sitter fast, säger Mikael.

Anledningarna till att välja en auktoriserad verkstad vid rutbyte är flera. Med åren har anledningarna ökat. En stor anledning stavas teknik.

– Många av dagens Audimodeller, till exempel nya Audi Q7, har kamerastödda förarassistans- och säkerhetssystem, där kameran är kopplad direkt på vindrutan. Har din bil till exempel Audi active lane assist, helljusassistent eller Audi pre sense måste kameran kalibreras på nytt efter ett byte av vindrutan, och det är ett jobb för oss på en auktoriserad verkstad, säger Mikael.

Viktig information i vindrutan

Om en kalibrering inte utförs riskerar systemen att ge missvisande information, vilket kan få förödande konsekvenser.
Du som kör en ny, fullutrustad Audi Q7 vet också att vindrutan även fungerar som projektionsyta. Med system som head up-display, där viktig information projiceras på vindrutan framför föraren, krävs andra vindrutor än dem som är standard på en bil utan samma system. Även detta är något som din auktoriserade verkstad känner till och kan hantera på rätt sätt. När du lämnar in din bil till en auktoriserad verkstad får du alltid Audi Originaldelar. Så även på rutan.

Bidrar till vridstyvheten

Det finns ytterligare en dimension i varför vindrutan spelar en större roll än vad många känner till. Vindrutan står nämligen för upp till 30 procent av karossens vridstyvhet och är därtill en bärande del av karossen. Att rutan sitter ordentligt på plats, med rätt tryck, är därför en fråga om både stabilitet och säkerhet.

– Det måste vara helt jämnt mellan rutan och A-stolpen, där man fäster rutan. Om rutan inte sitter som den ska påverkar det säkerheten vid en eventuell krock, säger Mikael.
Att fästa en ruta görs i flera steg. Noggrannhet och snabbhet krävs; när den gamla rutan och listerna tagits bort och rengöringsmedlen har avdunstat måste monteringen av den nya rutan göras på tio minuter, innan limmet har torkat.

Förutom det måste interiör och tak täckas men även metallen på A-stolpen, som annars riskerar att rosta av de medel som används. En Audimässig behandling kräver ett sinne för detaljer.
– Vi är måna om att inte lämna spår av vindrutebytet på vare sig kaross eller klädsel. Vi använder en skonsam nylontråd för att fästa rutan kring A-stolpe och innertak. Den syns inte och riskerar inte att lämna hål efter sig, säger Mikael.
Att rutan sitter helt tätt och med ett jämnt tryck säkerställer också att kupén inte fuktskadas. Och med tanke på all teknik som finns inom några centimeters avstånd bakom rutan är förstås detta av högsta vikt.

Ett annat sätt att bespara sig fuktskador är att laga stenskott när de uppkommer.
– Om man inte lagar stenskott riskerar de att klättra och göra ännu större skada. Jag brukar också rekommendera kunder att byta rutan helt om stenskottet sitter i förarens synfält. Annars är min rekommendation att rutan tål max tre stenskott innan hela rutan måste bytas ut, säger Mikael.

Glasförsäkring och Audi Original

De flesta bilägare har en glasförsäkring. Att laga eller ersätta en ruta går på självrisken. Beroende på vilket försäkringsbolag du har kan du bli tilldelad ett besök hos antingen en oberoende eller en auktoriserad verkstad. Men du kan alltid begära (och oftast lyssnar försäkringsbolagen) att rutbytet ska ske hos en auktoriserad verkstad, där din bil kan få rätt behandling av specialutbildade tekniker som bara använder Audi Original-delar.

Text: Susanna Johansson | Foto: Håkan Flank
Källa: Audi Magasin 03/2015