Monica Förster

Audi möter Monica Förster – Sveriges mesta designer

Monica Förster är en av Sveriges mest meriterade och prisbelönta designers. Hon har 20 år i branschen och arbetar med över 40 olika kunder över hela världen. Det är detaljer som gör en designs helhet, menar hon. Det som skiljer ut billigt från premium. Det som gör Audi till en premiumbil.

Vi träffar Monica Förster på hennes designkontor i en kulturbyggnad på Södermalm i Stockholm. Kontoret är ganska litet, inte ens 100, kvm och här samsas Monica Förster med sitt team på 3–4 personer. Just den här dagen har hösten gjort entré. Det blåser paraply­vändande isvindar och höstlöven yr utan styrning. Istället för ute på gården bestämmer vi oss för att använda gårdens växthus. Medan fotografen och hans team riggar går vi in i studion. Här gäller effektivitet. Under intervjun ska Monica Förster sminkas och håret fixas.
Besök monicaforster.se
forster_1_1_1.jpg

Framgångsrik designer

Med svartbrunt hår, mörka ögonbryn och svartklädd ser Monica Förster ganska hård ut. Men ögonen och framtoningen är mjuka och vänliga. Hon vet vad hon vill, är nyfiken på vad andra tycker och återkopplar snabbt – en perfekt kombination för en framgångsrik egenföretagare.
Monica Förster är född i Stockholm men flyttade till Lappland och Dorotea, som är cirka 40 hus stort, när hon var nio år. I Dorotea drev föräldrarna ett hotell. Här fanns mycket av det som Monica i dag designar: bestick, möbler, köksredskap, porslin, lampor med mera. Monica tittar förvånat på mig.
– Det har du rätt i.

Drömde om att bli astronaut

Som ung tänkte hon inte att hon skulle bli designer utan ville bli astronaut. Monica blev kvar på jorden men har låtit huvudet flyga desto högre.
– Ja, min hjärna är konstig, säger hon och far gärna iväg i kreativa funderingar kring framtidsteknik och material.
Ett sådant exempel är digitaliseringen, det som enligt Förster är den stora utmaningen för dagens designer. Sedan flera år har hennes studio en 3D-skrivare som används i arbetet att ta fram nya produkter.

3D-skrivarens visioner

– När jag pratar digitalisering och 3D-skrivare sätter hjärnan igång med de mest märkliga fantasier och framtidsvisioner. Tänk om man kom på en sak som skrivs ut i skrivaren som en liten prick. Sedan skickas pricken till mottagaren, läggs i vatten och vips har de en fullvuxen stol.
Vi spånar vidare om att man omvänt kan förminska sitt möblemang i mikron, stoppa ner det i en skokartong som är lätt att ta med. Sedan börjar man om processen i sitt nya hem med att lägga de små prickarna i vatten och så kan man börja möblera igen.

Kreativ chef på tre företag

Tillbaka till dagens verklighet.
Monica Förster är kreativ chef på tre olika företag: sitt eget, svenska Swedese och ett bosniskt företag som heter Zanat. I alla tre företag är hon ansvarig för designen och den konstnärliga utvecklingen.
– Jag får ofta förfrågningar och får sålla bland dem. Det är en förmån, men jag vill inte arbeta med vem eller vilka som helst. I Swedese har de en ny vd, och de vill expandera mer utomlands. Intressant, tycker jag. Det bosniska familjeföretaget drivs av två bröder, en arkitekt och en som är utbildad på Stanford och har arbetat för Världsbanken. Det tycker jag också är intressant och nappade på.
Besök swedese.se

Respekt för hennes kunskap

Monica Förster vill alltid lära sig något nytt, även om hon understryker att de hon samarbetar med måste respektera hennes kunskap och erfarenhet och vara redo för att det hon gör kan leda åt ett oväntat håll.
– Vill man jobba med oss måste man veta att vi går vår egen väg, och vara beredd på det.
forster_2_16_9.jpg

Stilrent och överraskande. Efter många år i branschen och flera designpriser har Monica Förster lärt sig att lita på sin intuition. Här tillsammans med bokhyllegaveln ”Flying rings” designad för Gärsnäs 2011.

Många designpriser

Monica Förster har många utmärkelser på sin meritlista. Samtidigt som hon är väldigt stolt över dem verkar hon tycka att hon borde ha fått ännu fler:
– Vi svenskar lever med något slags lag att man inte ska förhäva sig. Om jag vunnit ett pris kan en jury tycka att nu räcker det, hon har redan vunnit. Det tycker jag är tråkigt.
– Men visst är jag glad för all uppmärksamhet jag fått. Det är ju inte bara designen som får pris. Det blir också en slags cred för att vi ger folk arbete och jobbar för ökad hållbarhet.
forster_4_1_1.jpg

Uppbygglig design som blir vad du gör det till. Här ett torn med produkter skapade för Zanat: spegeln ”Nur”, pallen ”Nera stool” och stolen ”Unna”.

Tidlös design

Försters design brukar beskrivas som tidlös.
– Tidlös design för mig är när det inte går att se när något är formgivet. Tidlös design följer inga trender. Precis så som vi jobbar.
När Monica Förster beskriver sin egen design, sin filosofi, backar hon flera steg i designprocessen.
– Vi är ett idé- och konceptbaserat företag. Vi jobbar med frågan ”varför?”. Vi har en tydlig process med rejäl research och omvärldsanalys. Vad finns på marknaden? Vi vill inte göra samma saker utan särskilja oss och samtidigt föra vidare den skandinaviska traditionen. Det ska också vara nytt, men gärna skapas utifrån gamla mönster. Det kan göra att man känner igen våra saker, och det sätter igång känslor.
forster_3_1_1.jpg

Känslor i designprocessen

För känslor är också viktiga i designprocessen.
– Hjärta och mage, intuition och känslor är förstås oerhört stora delar av alltihop. Och ju längre man arbetar med något, desto mer kan man förlita sig på sin intuition och sitt hjärta. Och intuition är ju inte bara något abstrakt, det är också ett samlingsbegrepp för erfarenhet och djup kunskap.
Monica Förster menar att hon har jobbat så länge nu, och tagit fram så många produkter som prickat rätt, att hon kan förlita sig på sin intuition.

Design inom många branscher

Monica Förster arbetar inom många olika branscher, med många olika funktioner och material. Hon har gjort allt från porslin, möbler, bestick och glas, till väskor, lampor, kläder och förarsäte till en lastbil.
– Det finns inga begränsningar! Vi kan göra allt. Om man jobbar uttalat med en idé, en process, kan man göra det med många olika saker. Arbetar vi då med en ny bransch, ett nytt företag eller ett nytt material är det bara att lära sig allt om det.
De enda begränsningar som Monica Förster har är etiska; att inte arbeta med till exempel cigaretter eller alkohol.

Längtan efter den genuina designen

I dag tycker Förster att designvärlden består av väldigt mycket yta.
– Men det håller på att ändras. Jag ser en tydlig trend och längtan efter det genuina, att se och känna saker på riktigt.
– Vi har precis börjat en tid med mer politiskt och socialt medvetande. Vi lägger mer kraft på att jobba mer på djupet. Sådant här ser vi designers eftersom vi ofta ligger i framkant av vart vårt samhälle är på väg. Kravet att vara mer unik är större i dag. Mitt designteam är definitivt inte mainstream, vi är mer avantgarde. Inte alltid för alla.

Vad är då god smak, enligt Förster?

– God smak är olika saker. Så länge du själv tycker din smak är god är den det. Jag åker inte hem till någon och bedömer deras hem.
– Jag jobbar ju mycket utomlands, och deras syn på svenskarna och våra hem är att vi har väldigt god och ofta modern smak när vi inreder våra hem. Det är vi svenskar och skandinaver kända för. Vi läser ju massor av inredningstidningar och designmagasin. Det är inte klokt egentligen vad vi svenskar är intresserade av inredning! I till exempel USA är inredningstrenden fortfarande oerhört konservativ.
– Och viktigt är att säga: Jag applicerar inte min smak på andra!

Aldrig designat en bil

Även om Monica Förster har designat ett bilsäte har hon aldrig designat en bil. Det hon tittar mest på när hon studerar designen på en bil är de små detaljerna som gör helheten. Skillnaden i designen mellan en premiumbil som Audi och en bil som tillverkas för att vara billig.
– Det handlar om helheten, hur de olika delarna i bilen har skarvats ihop. Hur vissa skarvar har designats in i helheten och vissa har accentuerats. Analyserar man det syns det tydligt vilken bil som är tillverkad bara för att vara billig, och vilken som är en premiumbil, som Audi.

Vill inreda självkörande bil

Och nu kommer Förster igång igen.
– Jag vill designa inredningen i en elektrifierad självkörande bil! Det vill jag! Tänk vilka möjligheter när det inte längre behövs en ratt eller pedaler. När innanmätet i bilen kan användas till så mycket annat än att köra bil. I den processen behövs en riktig inredningsdesigner!
Vad skulle du göra då?
– Det tänker jag inte tala om här och nu. Men man är välkommen att höra av sig för eventuella samarbeten.
Den biltillverkare som nappar först får en guidad tur i Monica Försters kreativa hjärna.

Text: Lena Loheim Kangevik l Foto: Karl Nordlund l Hår & Make up: Mia Högfeldt
Källa: Audi Magasin 03/2017