Audi designchef Marc Lichte har två riktiga passioner; båtar och bilar.

Marc Lichte – Designchef och passionerad seglare

Marc Lichte – Designchef på Audi och passionerad seglare

Marc Lichte, Audis designchef, är seglare ut i fingerspetsarna. Båten är hans tillflyktsort, en plats där han fyller på med energi för att kunna tänka framåt.

Det är ofta detaljerna som berättar mest om en person. Vindvisaren i toppen av masten på Marc Lichtes segelbåt är ett exempel:
– Ser du att på alla andra båtar sitter vindvisaren direkt på masten och pekar rakt fram? Jag ville att min istället skulle följa mastens lodräta linje, sedan böjas aerodynamiskt och därefter riktas framåt. På det sättet är vinkeln optimal i förhållande till vinden, och vindriktningen mäts mer exakt. Jag designade vind­visaren själv. Den är unik och den är perfekt.
Han pekar med vänsterhanden mot masten medan högerhanden visar vindvisarens strömlinjeformade kurva, som vrider sig efter vindens riktning.

Unik bogpropeller

– Och sedan har vi bogpropellern, den är också unik på den här båten. Jag seglar ofta ensam, och propellern hjälper mig när jag ska lägga till eller kasta loss från bryggan. Varvet lovade att de skulle installera bogpropellern med en fog på bara en millimeter. Jag var där när de gjorde det. Och de lyckades faktiskt. Otroligt. Under seglingstävlingar tar jag bort batterierna, så klart, för viktens skull.

Mycket att göra för Audis designchef

Att hålla jämna steg med 48-åriga Marc Lichte är inte lätt. Bakom glasögonen med tunna bågar av titan – "en högteknologisk design som gör dem lätta som en fjäder" – är ögonen lugna samtidigt som orden forsar fram. Audis designchef har en fulltecknad kalender och därför bara tid att träffa oss här på sitt gömställe – i en marina vid den tyska Östersjökusten där båten ligger förtöjd. Marc Lichte har just designat den senaste Audi A8, och hans vision om autonoma bilar kan ses i den helt nya Audi AICON.
Läs mer om Audi AICON
lichte_2_1_1.jpg

Den Laser som Marc Lichte seglar på Starnbergsjön är en sportig enmansjolle. För att vara en segelbåt planar den lätt. Lichte är medlem i Bayerischer Yacht-Club vid Starnbergsjön.

Marc Lichtes båt unik

Barfota, klädd i olivgröna byxor och mörkblå tröja, hälsar han oss välkomna på sin Xp 38 X-Yacht. Det europeiska båtmagasinet Yacht beskriver båten som ”elegant och snabb – en kryssare med hög prestanda som sätter skräck i vilken motståndare som helst i en regatta”. Men Lichtes segelbåt liknar ingen annan Xp 38. Förutom skrovet är de viktigaste delarna tillverkade av kolfiber; rigg, köl, mast, roder och segel.
– Båten är så styv att varje liten vindpust omvandlas till fart framåt. Det gör att det blir fantastisk segling.

Prestanda viktig

Prestanda är högsta prioritet för denne passionerade seglare. Redan som sexåring började han segla optimistjolle, sedan följde en seglingskarriär med alla väsentliga steg; från optimist till Laser, kölbåt och kvartstonnare. Lichte har samlat på sig tre segrar i sin klass i kappseglingen Kieler Woche och två andraplatser i tyska nationella mästerskapen. Och även nu som chef över designavdelningen på Audi, med 440 medarbetare, försöker han hitta tid att segla så ofta som möjligt. Som medlem i Bayerischer Yacht-Club – klubbens logotyp sitter på hans båt – är han lika lycklig i klubbens hemmavatten Sternbergsjön i en tvåmannad Starbåt som ensam i en Laser.
lichte_2_16_9.jpg

Den Laser som Marc Lichte seglar på Starnbergsjön är en sportig enmansjolle. För att vara en segelbåt planar den lätt. Lichte är medlem i Bayerischer Yacht-Club vid Starnbergsjön.

Först och främst designer

– Att segla Laser gör under för magmusklerna, säger Marc Lichte.
Men först och främst är Marc Lichte designer. Och det är också därför hans segelbåt utmärker sig. Allt från kapell till roder är specialtillverkat bara för honom.
– Färgerna harmonierar med varandra vilket gör att båten ser ut som om den är gjuten i ett enda stycke.
Färgskalan inne i båten är begränsad till två nyanser, och skrovet är en RAL-färg. Till skillnad från andra Xp 38:or skimrar Lichtes skrov i svart istället för vitt.
– Nej, nej, nej, det är inte svart. Svart vore alldeles för markerat. Du kan inte kalla grafit för svart. Skrovet måste ju matcha resten av båten.

Omsorgsfulla färgval

Detta är så viktigt att Lichte gick igenom hela den standardiserade RAL-färgskalan för att hitta en nyans som kunde harmoniera med grafitgrått. Han provmålade ett par utvalda färger på kvadratmeterstora plastark och placerade dem intill båten i olika ljus och på olika tider under dagen för att se hur färgen tog sig ut. Först efter det kunde han bestämma sig hur skrovet skulle målas.
– Den här mörkgråa nyansen kompletterar grafitgrå perfekt, tycker du inte det?
Marc Lichte har väldigt tydliga krav på sin båt.

Linjerna viktigast – även i en Audi

– Prestationen ska vara perfekt – och den ska även se perfekt ut. Xp 38:an har vad som krävs; den seglar som en dröm och har klassiska linjer, något som också betyder mycket för mig. Det är som med bildesign. Linjerna är de viktigaste på en båt – längden och proportionerna – precis som på en Audi.

Marc Lichte är som besatt; ett galet geni som inte nöjer sig med något annat än perfektion. I både prestation och estetik strävar han efter det som han på Audi-språk skulle säga är den eviga jakten på försprång genom teknik och design.

Segling och bildesign

Segling och bildesign är alltså Marc Lichtes stora passioner i livet. Som skolpojke i den tyska regionen Sauerland tillbringade han all sin lediga tid i en jolle på Möhnesjön. För att fördriva tiden under tråkiga lektioner satt han och tecknade.
– Jag ritade bilar på vänstersidorna i mina böcker och båtar på högersidorna.

Hans brinnande längtan efter en egen båt hjälpte honom att av en tillfällighet få sitt första uppdrag som bildesigner. Han hade just påbörjat sin utbildning i fordonsdesign på universitetet i Pforzheim när en designtävling utlystes. Priset var 25 000 tyska mark.

Tävling start på karriären som bildesigner

– Först var jag tvungen att vinna uttagningen på skolan för att få representera Pforzheim, och sedan tävlade jag mot andra skolor från Kalifornien, Schweiz och London. Att vinna så mycket pengar på en gång skapade en otrolig möjlighet.

Så Lichte grottade ner sig i ett helt år och arbetade med sitt designprojekt och sin modell.
– Jag ville ha pengarna, och jag ville ha dem enbart för att kunna köpa en båt.
lichte_1_1.jpg

Vid rodret på sin båt, segelbåten en Laser Xp 38 X-Yacht, blir Marc Lichte inåtvänd, intensiv och fokuserad.

Vann och köpte segelbåt

Och detta fokus visade sig vara nyckeln till framgång. Lichte vann tävlingen och använde pengarna till att köpa sin första egna båt, en sju meter lång segelbåt. Vad han dock inte tänkte på var att tävlingsjuryn bestod av designers från alla ledande biltillverkare. Eftersom han hade fångat deras intresse dröjde det inte länge förrän han erbjöds sitt första riktigt seriösa jobb. I dag skrattar han åt detta faktum:
– Jag tänkte verkligen inte på hur stor påverkan tävlingen kunde ha på min framtida karriär.

En kuriös historia i dag är också att Marc Lichte finansierade sina studier genom att illustrera olika bilmodeller till biltidningar.
– Jag fick mellan 3 500 och 4 000 mark per bild. Varje teckning tog runt en och en halv dag att rita.

Började som illustratör

Men när vi ser hur snabbt han skissar formen av en bil här ombord på sin båt anar vi att illustrationsjobben gick betydligt fortare än så.
Nog med småpratet. Det är dags att kasta loss. Marc Lichte försvinner ner i kajutan och kommer snart upp igen klädd i ett vattentätt seglarställ. Vindmätaren visar att det blåser mellan 10 och 13 m/s – bris till sjöss, frisk vind på land. Västvinden får cumulusmolnen att svepa över den annars blåa himlen. Ett perfekt väder för segling. Den lilla hamnen i Kielbukten är idealiskt placerad. Vid svaga vindar lockar det öppna havet där utanför. Med en stadig bris som i dag är den skyddade bukten en utmärkt lekplats.

Kolfibersegel

Marc Lichte förbereder seglen, slår på motorn och tar in fendrarna. Varje rörelse följer en noggrann koreografi. Han manövrerar smidigt sin båt ut genom den trånga hamnen och lägger nosen mot vinden för att sätta segel. För dagens segling hade det räckt med genuan. Men Lichte hissar även storseglet. Det innebär att vi har runt 100 kvadratmeter kolfibersegel uppe. Det är på gränsen för hur mycket segel vi kan ha i den här vinden, men det är gäster ombord, så varför inte ge dem en rejäl upplevelse? Skepparen faller av tills Xp 38:an villigt kränger. Vattnet stänker på båtens läsida och vanten sjunger i vinden. Och vi tar fart.
lichte_1_16_9.jpg

Flera detaljer på sin segelbåt har Audi designchef själv designat. Till exempel vindvisaren som sitter direkt på masten.

Audi designchef med två personligheter

Det är slående hur den här mannen förvandlas ombord på sin båt. Utåtriktad och livlig på land, men till sjöss vänder han sig inåt. Intensivt och fokuserat håller han koll på vinden och vågorna för att hitta den ideala kursen. Hans besättning tilltalas med tydliga och korta instruktioner. ”Skota hem på förseglet. Flytta upp mot fören för att fördela vikten.” Inga onödiga ord slösas.

Vid rodret på sin båt njuter Marc Lichte av den totala friheten på havet. I denna stund skulle han kunna segla iväg vart som helst i världen, dit vinden bär. Och med den här båten skulle han verkligen kunna göra det – den är byggd för det.

Nyfiken på allt

Lite senare, när vi lagt till vid bryggan igen och tar en traditionsenlig efter-seglings-öl, säger Marc Lichte:
– Jag är den typen av människa som är nyfiken på allt. Jag får inspiration av vad jag ser och äter, den jag pratar med och vart jag än reser. Det viktigaste för min kreativitet är att fri­göra mina tankar. Och jag kan göra det på min båt. Det är tyst, bara vinden hörs. Det är den absoluta motsatsen till min vardag.
I aktern på båten kan vi läsa namnet "Heima" – isländska för "hem".

Text: Bernd Zerelles | Svensk översättning och bearbetning: Eva Brandsma | Foto: Rouven Steinke
Källa: Audi Magasin 03/2017

Marc Lichte lichte_1_16_9.jpg
  • Marc Lichte föddes den 9 augusti 1969 i Arnsberg, Tyskland.
  • 1996 när han fortfarande studerade, påbörjade han sin karriär inom Volks­wagen-koncernen.
  • Som chef för Exterior Design Studio, var han ansvarig för Golf, Passat, Touareg och Arteon.
  • Lichte blev chef för Audis design­avdelning den 1 februari 2014.