Jimmy Mikkelsen, servicechef på Audi Sverige

Mekarkillen som blev servicechef på Audi

Jimmy Mikkelsen är en inspirerande man som brinner för sitt jobb. Sedan 2014 är han servicechef på Audi i Sverige. Och eftersom han en gång i tiden började på verkstadsgolvet vet han: – I dag är jag bilmekanikern med världens bästa jobb.

På 80-talet startade Jimmy Mikkelsen sin karriär som bilmekaniker i Danmark. Efter fyra års utbildning var han färdig. Sedan dess har han bytt jobb och befattning ett antal gånger och i dag är han servicechef för Audi Sverige.

– Världens bästa jobb! Världens bästa bil! säger han. Stadigt handslag. Jimmy Mikkelsen har inte bara ett jobb, han ÄR sitt jobb. Intensiv, positiv och resultatinriktad.

– Har du fått kaffe? Bra, då kör vi igång.

Service och kundnöjdhet hör ihop

Vi slår oss ned bakom frostade glasväggar i konferensrummet på Audi Forum vid Norrmalms torg i Stockholm. Vi ska tala om att verkstadsservice och kundnöjdhet hör ihop och hur Jimmy Mikkelsen och hans medarbetare ständigt arbetar med att förändra, utveckla, utöka och uppdatera dessa.

– Utvecklingen går oerhört snabbt även vad gäller bilservice. I dag är det inte kunden, utan bilen som pratar med verkstaden. Bilen berättar för verkstaden när det är dags för service eller andra åtgärder. Sen kontaktar vår kunniga verkstadspersonal kunden. Det är praktiskt, smidigt och tryggt för kunden.

Audi connect

Allt det här kan ske tack vare Audi connect. För att kunna utnyttja hela potentialen måste systemet vara förmonterat i fabrik, och du som ägare/förare måste aktivera tjänsten i MyAudi.se och välja vilken Audi-verkstad du vill serva hos. Du bestämmer själv om du vill koppla upp din bil mot Audi connect och vilka enheter du vill ha uppkopplade; mobiltelefon, läsplatta och/eller dator. Efter att du kopplat upp dig är din bil i ständig kontakt med din Audiverkstad. Det gör att verkstaden vet, redan två veckor innan servicelampan börjar lysa, att din bil snart ska servas. Med god framförhållning kan därmed verkstaden föreslå några lediga tider för bilen – enkelt och bekvämt för kunden.

Premiummärke ska ge premiumservice

När verkstaden väl får in bilen, och den varit uppkopplad, vet verkstaden ofta också om bilen haft något problem som behöver extra uppmärksamhet. Verkstaden kan i förväg till och med se om spolarvätskan är på upphällning och behöver fyllas på.

– Den uppkopplade informationen ger oss oerhörda möjligheter att ge våra kunder mer, vi kan specialanpassa våra serviceåtgärder för varje enskild kund. Som kund kan du till exempel välja om du vill lämna och hämta bilen själv eller om verkstaden ska sköta det.

– Vi är ett premiummärke, och då tycker jag det är rimligt att vi tar om hand om deras Audi. Fullt ut. Våra kunder arbetar långa dagar och har ont om tid.

Med hjälp av senaste kommunikationstekniken i Audi connect går det att göra så mycket för att underlätta för Audiägaren, menar han. Framöver kan systemet till exempel föreslå dig som Audikund att byta till vinterdäck innan du själv kanske upptäckt att det dags. Då kan verkstaden erbjuda dig att byta däck utan att köa.

Nöjdare kunder

När Jimmy Mikkelsen kom till Audi för tre år sedan, var hans uppgift att utveckla och förbättra kundnöjdheten när det gäller service i synnerhet och Audiägandet i allmänhet. Han såg att kunden, även när servicen var korrekt utförd, inte alltid fick just vad den önskade sig.

– Vi kunde råka missuppfatta eller inte notera den enskilde kundens speciella önskemål. I dag är vi betydligt bättre på den kommunikationen. Samtidigt fokuserar vi ännu mer på att hålla det vi lovar. Vi försöker ta reda på – så exakt som möjligt – vad kunden förväntar sig och sen se till att leverera det.

Och Audis kunder blir alltmer nöjda. När Jimmy Mikkelsen började på Audi låg Audi i botten inom Europa i fråga om kundnöjdhet. I dag är Audis kundnöjdhet något över mitten, och Jimmy Mikkelsen lovar att det ska bli ännu bättre. För han är inte nöjd. Aldrig.

– Den som är mest proaktiv vinner, och vi måste bli ännu mer proaktiva. Vi ska göra bilägandet så bekymmerfritt och så enkelt som det överhuvudtaget är möjligt. Det finns oerhört mycket mer att göra…

Vill skapa Audiambassadörer

Jimmy Mikkelsen hejdar sig. Ger mig ett snett leende:
– Går det för snabbt? Pratar jag för mycket? Du kanske tycker att min danska, eller skandinaviska snarare, är svårbegriplig…?

– Inte? Bra. Jag vet att jag far iväg, men jag brinner för det här

Han fortsätter:
– Jag vill skapa fler Audiambassadörer. Träffar vi på en kund som har klagomål, eller om vi ser att någon varit inne på verkstad vid flera tillfällen och kanske fått hjälp med en eller två garantiåtgärder, ja, då noterar vi detta när vi bokar bilen nästa gång och försöker göra det nya besöket bättre. Vi frågar oss vad vi kan göra mer för just den här kunden. Hämta och lämna? Lånebil? Tvätt? Större och mindre insatser, men viktiga insatser, tror jag.

Flexibla serviceintervaller

I dag har vi flexibla serviceintervaller. Det som framför allt kan styra intervallens längd är behovet av oljebyte. Effektivare men volymmässigt mindre motorer gör att oljan slits mer, och därför är det viktigt att oljan är färsk för att uppfylla sin funktion.

Gammal, förorenad olja ökar bränsleförbrukningen och kan orsaka följdskador på motorn. Hur ofta oljan måste bytas beror på hur gammal bilen är, hur långt den gått, och på hur den körts. Genom Audi connect kan verkstaden se detta för varje enskild bil och därför avgöra exakt när bilen behöver service. Naturligtvis kan verkstaden också se om bilen behöver servas av andra anledningar än ett oljebyte.

Och det är bara auktoriserade Audiverkstäder – med tillgång till Audi connect – som kan erbjuda den här tjänsten.

Säkert med Emergencyknapp

Service call och Emergency call är två andra säkerhets- och bekvämlighetsfunktioner som i dag finns i vissa modeller med Audi connect/Safety and Service installerat. Om något skulle hända med bilen – avåkning, krock eller liknande – kan antingen bilen själv analysera att något inträffat och larma SOS. Eller så kan föraren trycka på Emergencyknappen, som sitter i taket mellan framsätena. Med den här funktionen monterad ser SOS även hur många säkerhetsbälten som är aktiverade i bilen och kan på så vis se hur många personer som befinner sig i kupén.

Bredvid Emergencyknappen finns även Serviceknappen. Tryck på den och samtalet går nu direkt till Audi Mobilitetsgaranti. Via den här kanalen kan du direkt få hjälp av bärgare eller annan assistans vid punktering, motorhaveri eller vad du råkat ut för.

I dag är båda de här hjälpfunktionerna något som kunden måste välja att få förinstallerade på fabrik, men det lär inte dröja länge innan det blir standard i alla bilar, säger Jimmy Mikkelsen.

Audiverkstaden kan hämta och lämna

Redan i dag erbjuder flera Audiverkstäder hämtning och lämning av bilen. I framtiden är det självklart att Audi ska hjälpa alla sina kunder att hämta och lämna bilen vid service och andra verkstadsbesök, att bilen återlämnas (för den som önskar) tvättad och fin, och att verkstaden håller utlovade tider.

– Audi är ett premiummärke, och våra kunder ska inte lägga värdefull tid på att åka fram och tillbaka till verkstad. De ska inte behöva hålla reda på när det är dags att byta från vinter- till sommarhjul, eller själv byta och förvara däcken.

Och Jimmy tar sig en titt på något som kan förverkligas om inte alltför länge:
– Jag vill skapa nätverk av så kallade drop points där kunden kan lämna sin bilnyckel, informera vår personal vad hen vill ha hjälp med och sedan få sin bil lämnad – servad och klar – på samma plats. Eller också om man hellre vill, få den hemkörd eller körd till jobbet.

Ytterligare en vidareutveckling av drop-points är att leverera än fler kringtjänster.
– Kanske kan vi hjälpa till med tankning av bilen i storstädernas innerkärnor där det kan vara tidsödande att hitta tankställen.

– Fantasin sätter inga gränser. Till syvende og sidst blir det kundernas önskemål som styr vart vi ska.

Allt det här är viktigt för Jimmy Mikkelsen. Så pass att han uppmanar Audikunder att ta direktkontakt med honom om de har tips på och tankar om hur Audi kan bli ännu bättre:
– Kom med tips och idéer, och gärna konkreta förslag på hur vi kan bli ännu bättre!
Maila mig på jimmy.mikkelsen@audi.se.

Text: Bosse Jönsson | Foto: Kalle Nordlund
Källa: Audi Magasin 02/2017

  • jimmy-mikkelsen_service_1_1.png
    Sökes: Fler bilmekaniker!

    Bilbranschen har ett extremt stort behov att rekrytera fordonsmekaniker. Volkswagen-koncernens alla märken i Sverige behöver tillsammans anställa 400 biltekniker. Audi behöver tämligen omgående 60. – Jag är själv mekaniker med fyra års utbildning från Danmark, säger Jimmy Mikkelsen, som i dag är servicechef på Audi Sverige. – 1989, året då jag var klar med utbildningen, var det ett smutsigt och bullrigt arbete. I dag liknar bilmekanikerns arbetsplats mer ett laboratorium. Audis alla modeller är verkligen exempel på ”Försprång genom Teknik” och mekanikerns viktigaste arbetsinstrument i dag är en laptop. Arbetet påminner snarare om teknikerns eller ingenjörens, och den tekniska komplexiteten är hög. – Det är verkligen ett toppenjobb, med goda möjligheter att utvecklas och avancera. Det är jag själv ett bra exempel på. Jag började som yngste mekaniker i verkstaden och är i dag servicechef i Sverige för en av världens verkliga premiumbilar. Audi jobbar intensivt för att rekrytera fler bilmekaniker. Bland annat knyter företaget till sig nyanlända som är väldigt intresserad av jobbet och lär sig snabbt. Och mekanikerjobbet lockar alltfler tjejer, en trend som Jimmy hoppas fortsätter.

    Mer information på verkstadsjobb.se.

Sökes: Fler bilmekaniker!

Bilbranschen har ett extremt stort behov att rekrytera fordonsmekaniker. Volkswagen-koncernens alla märken i Sverige behöver tillsammans anställa 400 biltekniker. Audi behöver tämligen omgående 60.
Mer information på verkstadsjobb.se.

Audis bästa servicetekniker

Vinnaren av AudiPro berättar om sina tävlingsupplevelser och om det stora priset.
Läs mer AudiPro här