På Audis körkurser, Audi Driving Experience, får alla chansen att testa bilens gränser under ordnade formen, något som ökar säkerheten på vanliga vägar. Foto: Mats Lind

Säker vinterkörning med Audi Driving Experience

Säker vinterkörning med Audi Driving Experience

Racingstjärnan Mikaela Åhlin-Kottulinsky vet allt om hur man häver en vild sladd på hal is, vad som ska göras när synfältet fylls av snörök eller däcken släpper från modden. Och hon delar gärna med sig av sina bästa tips.

Minusgrader, djup snö och förrädiskt hala slalomspår på en djupfryst sjö i norra Sverige. Lägg till en rolig bil att sladda runt med så har du förutsättningarna för att kunna träna kör- och bromsteknik i Audi Driving Experience. Inget läskigare kan hända än att du kör fast i en snövall och får dras loss med en traktor. Under hela körningen guidar en erfaren instruktör via radiokommunikation. Mikaela Åhlin Kottulinsky är en av Audis instruktörer och hon älskar verkligen sitt jobb.

– Det är väldigt, väldigt roligt. Inte bara för att man tydligt ser hur de som går kursen utvecklas och kör både bättre och tryggare. En del är nervösa från början, men det är ingen som kliver ur bilen efter körningen utan att ha ett stort leende på läpparna, säger hon.

Tävlar med Audi R8 LMS

Mikaela är instruktör på deltid; största delen av året tillbringar hon på en racingbana någon annanstans i världen. Man kan lugnt sagt säga att hon är född med olja och bensin i blodet. Mikaelas föräldrar, Susanne Kottulinsky och Jerry Åhlin, är båda internationellt kända rallymästare. Morfar Freddy Kottulinsky vann Dakar-rallyt, och Mikaelas bror Fredrik har framgångar i rally-VM världen över.

Mikaela själv har satsat stort på racing och kör numera i den tuffa GT3-klassen i tyska ADAC GT Masters med sin Audi R8 LMS – superåket med bakhjulsdrift och 585 hästar under huven. Tidigare har det varit framhjulsdrift och strax över 300 hästkrafter som gällt. Då har hon tävlat i Volkswagen Scirocco R-Cup där hon som hittills enda kvinna vunnit en av deltävlingarna. När Mikaela körde i Audi Sport TT Cup lyckades hon erövra tredjeplatsen på prispallen.
vinterkorning_mikaela_ahlin_kottulinsky_1_1.jpg

Van vid värmländska vintrar

Det är med andra ord en starkt meriterad 24-årig motorkvinna som instruerar vetgiriga vinterförare i isiga utmaningar i norra Sverige. Alla kan bli bättre på att köra på de varierade underlag som svensk vinter bjuder på, säger hon.

– Det är bra att träna under ordnade former; att lära sig hur bilen beter sig vid en panikbromsning och att testa hur man häver en understyrning, till exempel. Genom att träna blir man säkrare på att hantera olika situationer som kan uppstå.

Har du själv råkat ur för något obehagligt under vinterkörning?

– Nej, det har faktiskt gått bra för mig, och jag har ju vuxit upp i Värmland så då lär man sig tidigt att hantera snö och is. Men jag blir lite åksjuk när man jag åker med andra, måste jag medge, säger hon med ett skratt.

Mikaelas bästa tips för säkert vinterkörning

  1. ”Grunden är att ha bra däck; det är inget man ska spara in på. Tänk om Usain Bolt skulle springa med flip-flops. Det skulle inte bli riktigt lika bra, eller hur? Personligen tycker jag att man ska satsa på dubbdäck, även om jag förstår argumenten emot. I södra Sverige, där ishalkan kan slå till snabbt är det extra viktigt med dubbar, medan man i snörika delar av landet kan klara sig med dubbfritt.”
  2. ”Prova att panikbromsa när du är på en raksträcka utan några bilar bakom eller framför. Det är bra att öva att verkligen kicka till ordentligt på bromsen så att man vet hur det fungerar när det verkligen gäller. Och passa på att prova det underlag som gäller för dagen. Många tar inte i så mycket som behövs.”
  3. ”Ta det lugnt i luriga områden som skogspartier, där det ofta är mer halka. Dra ner farten i svängar och på broar.”
  4. ”Borsta bort snön från taket på bilen. Låter kanske som ett fånigt råd men det är jätteviktigt för trafiksäkerheten. Gör du en hård inbromsning så riskerar du att snön faller ner på din ruta, och accelererar du hamnar snön på bilen bakom och föraren kan inte se något genom sin framruta. Mycket kan hända under de sekunder det här sker.”

Text: Ia Wadendal
Källa: Audi Magasin 01/2017

Mikaela Åhlin-Kottulinsky

  • Ålder: 24 år.
  • Bor: I Stockholm.
  • Klubb: Kungliga Automobil-klubben.
  • Tävlingsbil: Audi R8 LMS.
  • Meriter: Tävlar i GT Masters, vinnare VW Scirocco Cup och trea i Audi Sport TT Cup Norisring.
  • Aktuell som: Instruktör i Audi Driving Experience på Gulöviken i Åre.