1300x551_0005_AA3_E-TRON_D_161007.jpg

Laddad vd kör Audi A3 e-tron

Sollentuna kommun har högt ställda miljökrav. Kommunägda Sollentuna Energi & Miljö arbetar aktivt med att utveckla energisystem i kommunen. Där är vd Monika Söderlund Andreasson en stor entusiast av el- och laddhybridbilar. Själv kör hon en A3 e-tron.

content_paragraph_72451592.img.image.jpeg

– Det här är den bästa branschen att jobba i!

Det säger Monika Söderlund Andreasson, vd på Sollentuna Energi & Miljö, när hon är ute och håller föredrag, bland annat på skolor. Monika har en lång erfarenhet att arbeta med energifrågor, så hon vet vad hon pratar om.

Jobbar du med energi jobbar du också med miljö och infrastruktur. Du är med och påverkar vår framtid. Du kan göra skillnad i mycket som berör människors vardag.

Helägt av kommunen

Det är därmed inget snack om att Monika Söderlund Andreasson älskar sitt jobb. Själv är hon utbildad civilingenjör med inriktning på miljö- och energi. Hon har arbetat med energifrågor i hela sitt yrkesverksamma liv, både på Vattenfall och Fortum i olika positioner. När chansen att bli vd för Sollentuna Energi & Miljö dök upp för drygt ett år sedan tvekade hon inte. Bolaget är helägt av Sollentuna kommun och i april bytte det namn från att bara heta Sollentuna Energi till att lägga till ordet Miljö.

– Sollentuna kommun har högt ställda hållbarhetsmål och vill bli den första kommun som inte tär på jordens resurser. Det ska vårt bolag hjälpa till med, säger Monika Söderlund Andreasson.

Som namnet antyder är Sollentuna Energi & Miljö mer än bara ett energibolag. Det jobbar även med vatten, avlopp, stadsnät och avfall. Inom dessa olika områden har bolaget höga ambitioner. Till exempel säljer det solceller och planerar att sätta upp sådana på företagets egna tak där de som inte har egna tak ska kunna hyra in sig.

Personalbilsavtal för alla

Och så arbetar Sollentuna Energi & Miljö aktivt med att förenkla för el- och laddhybridbilar där tre områden är prioriterade. Internt är all personal erbjudna personalbilsavtal. Ett sådant avtal har Monika Söderlund Andreasson själv på sin A3 e-tron och flera av hennes medarbetare har valt just laddhybridbil.
Externt arbetar bolaget med att hantera kommunens egen bilflotta och hur den kan bytas ut mot något med miljöanpassat, till exempel laddhybrider.
– Laddhybrider skulle passa otroligt bra eftersom dessa bilar ofta körs kortare sträckor. Men då behöver vi hjälpa de som kör att inte få räckviddsångest.

Laddstolpar på jobbet

Utan en fungerande infrastruktur är det svårt att köra el- och laddhybrid. Det här är ingen nyhet och Monika Söderlund Andreasson jobbar aktivt med att ändra på ångesten.
– Vi har förstås många laddstolpar på jobbet. Förutom våra personalbilar har vi även många företagsbilar som går på el.
– Dessutom jobbar vi för att utöka antalet laddstolpar i hela kommunen. Vi har några stolpar i Centrumgaraget i Sollentuna kommun och på några andra ställen ute i kommunen. För att kunna sätta upp ännu fler stolpar har vi sökt pengar ur regeringens satsning Klimatklivet. Tillsammans med Charge Amps erbjuder vi köp av laddboxar till både villor och bostadsrättsföreningar. Med boxen kan du läsa av hur mycket el som förbrukats i just den stolpen och styra elen så att man inte får för stora effekttoppar på nätet med mera. Väldigt smart.

Tidig med el-drift

Monika Söderlund Andreasson är själv en erfaren el- och laddhybridbilsägare. Hon började köra på el redan när de första Toyota Prius kom 2007. Men så ville hon ha en laddhybrid och beställde en A3 e-tron så fort den fanns att beställa. Den har hon haft sedan i april 2015.
– Jag är jättenöjd. Jag kommer till och från jobbet på el och den är tillräckligt stor för mig som har utflugna vuxna barn.
– Och det är förstås helt självklart att jag, som vd för ett energi- och miljöföretag, ska köra el!

Text: Lena Loheim Kangevik | Foto: Glenn Lindberg
Källa: Audi Magasin 01/2017