Lakritskungen Martin Jörgensen kör Audi A4 Avant och drömmer om att odla lakrits i Skåne.

Skånes mest företagsamma människa kör A4 Avant

Skånes mest företagsamma människa kör Audi A4 Avant

Lakritsentreprenören Martin Jörgensen kör Audi A4 Avant och är utnämnd till ”Skånes mest företagsamma människa 2015”, och framgångsreceptet är lika enkelt som genialt – premiumlakrits.

När Martin Jörgensen kör runt i Skåne med sin Audi A4 Avant drömmer han om att det snart ska finnas ett fält för lakritsrötter i Skåne. Just nu experimenterar han i sin egen trädgård med att driva upp den lilla roten som ger smak åt en närmast nordisk delikatess och som i fem år har varit hans huvudsakliga levebröd på Lakritsfabriken i Ramlösa.

– Jag äter faktiskt inte lakrits varje dag. Men när jag gör det väljer jag helst av allt vår egen ”Salty”. Fasiken vad god den är! När jag äter den blir jag övertygad om att vi är bäst, och det är en ganska skön känsla, säger han.
Läs mer om Lakritsfabriken

Entreprenör i smaker

För tio år sedan startade Martin Jörgensen importbolaget Scandchoco. Efter ett arbetsliv som kock och med egen golfrestaurang, som sommelier och vinsäljare kom Martin av en slump i kontakt med en kille som tillverkade choklad i Ecuador. Då – 2005/2006 – var choklad den heta trenden och Martin tog tillfället i akt. 2006 var importbolaget i gång, och med tiden utökades sortimentet med bland annat te och olivolja.

År 2009 fick Martin frågan om han inte kunde medverka på den första upplagan av Lakritsfestivalen. Det fanns bara ett litet problem. Han hade ingen lakrits.

– Jag mejlade ett danskt företag och frågade om jag kunde få representera dem här i Sverige, men de svarade aldrig på mina mejl. Jag kollade också på ett finskt märke, men det var inte premium. Så jag fick passa på Lakritsfestivalen, den gången.
Året därpå – samma plats – såg Martin att det danska märket hittat en svensk importör och att intresset för lakrits var större än någonsin.
Läs mer om Lakritsfestivalen
lakritsfabriken_16_9.jpg

Lakritskungen Martin Jörgensen kör Audi A4 Avant och drömmer om att odla lakrits i Skåne.

Egen lakrits på lakritsfestival

– Så inför Lakritsfestivalen 2011 var jag fast besluten att jag skulle vara med, och då med min egen lakrits dessutom. Inte för att jag hade någon aning om hur man tillverkar lakrits, men ...

Där många andra kanske backat inför den övermäktiga situationen – det skulle ju inte bara kokas lakrits, ett helt varumärke skulle växa fram under stor tidspress – la Martin Jörgensen istället i en högre växel. Att inte klara uppgiften fanns inte på kartan.

– Entreprenör har blivit ett sådant modeord i dag. Men jag har alltid jobbat så här. Jag har haft tusen idéer och vågat prova nya saker. Det är en självklarhet för mig, säger han.
Så när målet var satt var det egentligen bara att komma i gång.

Alla kan göra skillnad

Givetvis kan inte enbart näringslivet hantera frågorna. Avgörande är förstås också att politiker inte bara pratar om nästa val och väljer bort allt vad långsiktighet heter utan också vågar fatta avgörande beslut. Allt på jorden hänger ihop i ett invecklat och fantastiskt system och vi kan inte luta oss tillbaka och lita på att varken näringslivet, eller för den del politikerna, ska lösa miljöproblemen åt oss. Här kan alla välja att försöka göra skillnad oavsett plattform i livet.

Lakritsfabrik i Ramlösa

Martin hittade en lakritsproducent utanför Vellinge, som istället för att skrämmas av en blivande konkurrent tog emot honom med öppna armar. De fann varandra i drömmen om att skapa en glutenfri premiumlakrits. Tio veckor senare var varumärket registrerat, designen framtagen och lakritsen utprovad. Lakritsfabriken i Ramlösa var född och kunde presentera både en söt och en salt lakrits på Lakritsfestivalen i Stockholm.

– Ända sedan dess har det varit viktigt för oss att göra något eget. Vi har en unik förpackning och en unik produkt. Vi har också respekt för råvaran. Riktig lakrits ska tillverkas av lakritsroten, inte smaksättas bara med anisolja. Till skillnad från den hårt reglerade chokladbranschen finns det faktiskt inga regler för vad som får kallas för lakrits eller inte. Vi vet bara att vi vill ge kunden möjlighet att välja – ful-lakrits eller premium, säger Martin.
lakritsfabriken_1_1.jpg

Premium innehåller allt

Att hitta premiumsegmentet är en balansgång mellan att välja rätt råvaror, att hitta rätt marknad, och att hitta rätt storlek och tuggmotstånd på produkten. Och självklart att presentera den på bästa sätt.

– Men det är precis som med bilar. Oavsett vilket märke jag väljer kan alla bilar ta mig från punkt A till B. Men sedan finns det ju bilmärken som gör alla resor till upplevelser i sig, säger Martin, som själv kör en Audi A4 Avant köpt från Audi Helsingborg.

Den resa Martin Jörgensen och Lakritsfabriken i Ramlösa påbörjade för fem år sedan är fortfarande i sin linda. Målet är så klart att få ett större genombrott utomlands. Att lyckas odla det där fältet med lakritsrot i Skåne. Och att kanske – om det blir tid över – hitta nästa stora grej:

– När vi startade Lakritsfabriken tog vi en produkt som alla känner till och skapade något nytt, tog den ett steg till. Jag gillar det där, jakten på nästa grej. Just nu är jag rätt inne på popcorn, säger Martin.
Audi Helsingborg

Text: Susanna Johansson | Foto: Ola Torkelsson
Källa: Audi Magasin 02/2016

Martin Jörgensen

  • Ålder: 52 år.
  • Bor: Helsingborg.
  • Gör: Driver företag som entreprenör.
  • Kör: Audi A4 Avant.
Lakritsfabriken i Ramlösa

Omsatte 11 miljoner 2015. Tillverkar premiumlakrits som säljs på utvalda butiker och apotek i Sverige. Säljs även utomlands, bl a i USA och Tyskland.