Elektrifiering

Audi leder elektrifieringsrevolutionen

Audi leder elektrifieringsrevolutionen.

Många biltillverkare tävlar i dag i innovation och elektrifiering. Audi ligger långt fram i täten, och redan nästa år lanseras helt eldrivna Audi e–tron med räckvidd på upp till 500 kilometer. Före år 2025 har Audi dessutom utlovat mer än 20 laddbara modeller.

Världens länder har tagit ett gemensamt beslut om att minska klimatförändringarna. När klimatavtalet i Paris undertecknades 2015 blev riktningen klar – jordens medeltemperatur ska begränsas till under två graders ökning till år 2050. Sveriges nationella mål går längre, och riksdagen har genom en bred överenskommelse beslutat att minska de fossila utsläppen med 70 procent under avtalstiden.

Audi hjälper till att minska koldioxidutsläppen

Utan biltillverkarnas nya innovativa lösningar skulle minskningen av koldioxidutsläpp inte vara möjlig. Det handlar om effektivare förbränningsmotorer, miljövänliga drivmedel, smartare mobilitet, digitalisering och självkörande bilar – och inte minst elektrifiering av bilparken.

Minst tre rena elbilar från Audi till 2025

I omställningen till ökad elektrifiering har Audis VD Rupert Stadler utlovat fler än 20 laddbara modeller fram till 2025 och tre helt eldrivna modeller till 2020. Och intresset för att köra på eldrift växer snabbt – efterfrågan av både rena elbilar och plug–in hybrider blir större och större. Här i Sverige lämpar sig eldrift också osedvanligt bra. Vi har en koldioxidfri elproduktion i dag, vilket innebär att när du laddar din bil sker det klimatneutralt.
Se intervjun med Rupert Stadler
elektrifiering_1_16_9.jpg

Före år 2025 har Audis chef Rupert Stadler utlovat mer än 20 laddbara modeller.

Ekonomi, laddmöjligheter och räckvidd

I dag är det framför allt tre faktorer som påverkar om vi väljer att köra en plug-in hybrid eller en ren elbil: ekonomi, laddmöjligheter och räckvidd. Fortfarande är bilar med eldrift dyrare än en bil med förbränningsmotor. Den största anledningen till det är batterikostnaderna, en faktor som dock spås komma att förändras i takt med utveckling, konkurrens och effektivisering.

Ökad bonus för elbilar

Bonus malus – förslaget till ändrad beskattning, som ska införas 1 juli 2018, väntas ge ökade fördelar till el- och gasdrivna bilar. Med en premie på 60 000 kronor, som högst, för helt eldrivna bilar är förhoppningen att fler ska ha möjlighet att köpa bilar med lägre utsläpp. Den som investerar i en plug-in hybrid eller elbil bör också titta på totalkostnaden; även om bilen är dyrare i inköp sjunker bränslekostnaden radikalt eftersom du laddar el så pass billigt. Den som har en plug-in hybrid med upp till 50 kilometers räckvidd, enligt den officiella körcykeln, kör mycket av sin vardagskörning på el om den består av kortare sträckor. Vid längre sträckor eller när laddningen är slut kickar förbränningsmotorn automatiskt in.

Sladdlös laddning från Audi

Laddmöjligheter, infrastrukturen runt elbilar och publika laddstolpar är också ett viktigt incitament. Och antalet laddpunkter ökar ständigt. De allra flesta laddar dock hemma vid bostaden, vilket innebär att det framför allt är villaägare med egen laddning på tomten – eller boende i områden där man satsar på att förse sina invånare med laddmöjligheter – som i praktiken kör på el i dag. Audi har också en intressant innovation med sladdlös laddning på gång.
Statistik för laddpunkter i Sverige

Plug-in hybrid utan räckviddsångest

Räckvidden är inte ett problem över huvud taget när du kör en hybrid. Audis två plug-in hybrider Audi A3 e-tron och Q7 e-tron är två kompetenta supermiljöbilar i Sverige. Audi A3 Sportback e-tron som lanserades i uppdaterad form 2016 har en räckvidd på 50 kilometer, enligt den officiella körcykeln, vilket i praktiken innebär cirka 35 kilometer på el, beroende på körstil. Q7 e-tron, en SUV med quattro fyrhjulsdrift, har en räckvidd på 56 kilometer, enligt den officiella körcykeln. När elmotorn är tom går driften automatiskt över till förbränningsmotorn tills du laddar nästa gång; hemma, på jobbet eller vid affären.

Audi e-tron redan nästa år

Redan nästa år lanseras helt eldrivna Audi e-tron med upp till 500 kilometers räckvidd. Därefter följer de två modellerna Audi e-tron Sportback och än så länge en väldigt hemlig kompakt elbil, fram till 2020.
elektrifiering_hero_2_1_1.jpg

Före år 2025 har Audis chef Rupert Stadler utlovat mer än 20 laddbara modeller.

Miljövänliga batterier

Den snabbt ökande efterfrågan på elfordon kommer även att öka efterfrågan på bilbatterier radikalt. Jakten på billigare,
effektivare och miljövänligare batterier har bara börjat, och det projekteras på byggen av batterifabriker över hela världen. Europas bilindustri beräknas behöva runt 200 gigawattimmar per år för att klara den planerade produktionen av elektrifierade bilar. Volkswagenkoncernen satsar 50 miljarder euro på forskning och utveckling av bilbatterier. Audi planerar sin egen batterifabrik i Bryssel i anslutning till tillverkningen av elbilarna Audi e-tron och Audi e-tron Sportback.
Audi tillverkar elbilen Audi e-tron Sportback i Bryssel

Kul att köra på el

Det råder ingen tvekan om att vi befinner oss i en spännande och innovativ utvecklingsfas som tar sikte på framtiden. Dessutom är det en rolig sådan. Att vara miljövänlig och fatta kloka beslut handlar inte om uppoffringar och att späka sig. Svante Axelsson, samordnare för Fossilfritt Sverige, säger:
– Det är klart att det finns utmaningar, men jag väljer att prata om möjligheter. Det här är en nödvändig men också rolig omställning. Att köra på el är kul, tyst, effektivt med snabb acceleration, säger Svante Axelsson.
Om Fossilfritt Sverige

Text: Eva Brandsma | Foto: Audi AG
Källa: Audi Magasin 03/2017