Audi R8. Fixa flytet, nyttja banans bredd – och undvik curbsen!

Audi Sportscar Experience på Nürburgring

Vår reporter David Lilja leker racerförare för en dag med Audi Sportscar Experience, Audi egen körskola som gör bra förare ännu bättre. Han nöter kurvor, sträcker ut på rakor och pedaldansar i en Audi R8 V10 plus på Nürburgrings GP-slinga. Och lyckan är total. Nästan.

r8_nurburgring_2_16_9.jpg

Jag har tragglat nästan hela dagen, men det är som förgjort trots att instruktörerna på Audi Sportscar Experience verkligen gjort allt de kunnat. Det är något med kurva nio och tio som jag inte får till. Det knixiga partiet på Nürburgrings GP-slinga kallades tidigare för »Audi S« men döptes om i samband med 2007 års Formel 1 Grand Prix till »Schumacher S«, för att hylla den flerfaldige världsmästaren. Det går snabbt uppför in i en vänsterböj för att göra en liten knyck åt höger. I teorin kan du hålla fullt och göra den lilla, men ack så avgörande, rattmanövern. Genom att släppa en aning på gasen flyttar du vikten till bilens framände och det blir lättare att styra in.
Läs mer om Audi driving experience
R8_1.jpg

Audi R8 V10 plus – en av världens häftigaste sportbilar

Välkommen till Audi Sportscar Experience – eventet för dig som är befintlig eller potentiell Audi-kund och vill köra en av världens finaste supersportbilar på någon av världens häftigaste racingbanor. I mitt fall Nürburgrings GP-bana som är 5 148 meter lång och rejält bred, vilket känns tryggt i den händelse att man skulle råka sladda av.

I praktiken känns den betydligt smalare på grund av den höga farten. Handsvetten lackar, koncentrationen och intensiteten är total.
r8_nurburgring_10_16_9.jpg

Audis körskola – mer kittlande än skrämmande

Nu råkar jag ha kört på bana tidigare med just Audi R8, men faktum är att även den som aldrig kört en bil av den här kalibern tidigare får ut minst lika mycket av Audi Sportscar Experience. Förmodligen mer.

Visst kan man bli lite byxis av att höra den väldiga V10-motorn vråla igång. Kanske sätter du hjärtat i halsgropen när launch control-funktionen skickar iväg dig som skjuten ur en kanon. Lite skrämmande, men mest av allt kittlande.

Trygg Audi-känsla

Men väl tillrätta i den djupt skålade stolen infinner sig samma trygga Audi-känsla som i en A6 2.0 TDI quattro. För att vara en avancerad supersportbil med mittmotor på 610 hästkrafter, fullspäckad med avancerade och svindyra komponenter och invecklade elektroniska system, är och förblir R8 V10 plus en lättkörd bil. Det är därför du med gott mod kommer farande med full gas på rakan på Nürburgrings formel 1-bana utan en tanke på att det finns en grusfålla bortom nästa kurva. I stället flyttar du fram gränserna, och dessa är det oftast du själv som sätter, inte bilen.
Audi A6 allroad quattro
r8_nurburgring_11_1_1.jpg
r8_nurburgring_3_1_1.jpg
Häftig upplevelse

"Jag har varit på flera banevents tidigare, men det här slår alla rekord. Sedan var det ju kul att sönerna inte kom så långt efter mig", skojar Per Jämtberg, Gävle, med sönerna Jens och Jonas, Stockholm.

r8_nurburgring_9_1_1.jpg

Audis professionella instruktörer

Det är här Audis professionella förarinstruktörer kommer in i bilden. Körövningarna börjar med att man delas in i grupper med fyra, fem bilar à två personer i varje och åker ut på fyra olika sektioner på banan, som man sedan går igenom en i taget. Det är betydligt enklare än att lära sig hela varvet direkt. Först får varje bil åka bakom instruktören i lugnt tempo. Via radiokontakt instrueras du om bromspunkt, instyrning, kurvans optimala skärningspunkt (apex) och hur tidigt du kan gasa. Tempot höjs undan för undan, och nötandet gör att även de med bredare bankörningserfarenhet hittar detaljer att förbättra.
– Det vanligaste misstaget är att man går för snabbt in i svängarna med följden att du kommer för djupt och tappar grepp, berättar Jerry Åhlin, huvudansvarig förarinstruktör på Audi Driving Experience, tillika före detta rallyförare och pappa till Mikaela Åhlin-Kottulinsky.
r8_nurburgring_5_1_1.jpg

Tydliga körinstruktioner

Hans grundregel är att hålla lite lägre fart in i kurvan, för att få med sig högre fart ut ur den. Du ska ha bromsat och växlat klart när du skiftar riktning med ratten. Väl inne i kurvan gäller det att inte vara för ivrig.
– Accelererar du för häftigt flyttar du vikten i bilen så att framhjulen tappar grepp. Just den här koordinationen vill jag att ni tänker särskilt mycket på, säger Jerry och uppmuntrar oss att testa skillnaden på nästa runda.

Nu har han ställt sig vid sidan av banan (självklart på behörigt avstånd!) och iakttar oss en och en genom hela partiet. På mitt tredje försök tycker jag att det flyter perfekt.
– Utnyttja hela banans bredd in i sista böjen så får du en bättre utgång – annars mycket bra!, ropar Jerry till mig över radion.

Erfarna Audi-instruktörer

Racing handlar om små men ack så avgörande detaljer. Och inget undgår Audis erfarna instruktörer. Vi fortsätter att slipa, och till slut känner jag att det sitter i ryggmärgen. Körningen blir mindre yxig och jag känner mig ett med bilen. Det är en underbar känsla att kunna balansera en så brutal best som R8 V10 plus faktiskt är. Känna hur bilen driftar en aning och hur chassiet halvsekunden senare greppar tag exakt där du vill. Forsa fram mot nästa kurva. Och veta precis hur jag ska göra för att bemästra den. Utom förrädiska Schumacher S då.
  • r8_nurburgring_8_16_9.jpg
    Audi Sportscar Experience

    Vill du också få en körupplevelse utöver det vanliga? Lära dig behärska en kraftfull Audi på en utmanande bana? I Sverige körs Audi Driving Experience i Åre under två veckor i februari varje år. Här får du uppleva spänningen och känslan av att behärska en kraftfull Audi runt en utmanande isbana. Läs mer på vår hemsida eller vänd dig till närmaste Audiåterförsäljare för mer information.

    Läs mer om Audi Driving Experience

Text: David Lilja | Foto: Audi AG
Källa: Audi Magasin 02/2016