a4_2015_hero.jpg

Audi A4 på tur i Italien

Buon Viaggio!

Ett och ett halvt varv runt jordklotet. Så lång hade kön blivit om alla tolv miljoner Audi 80 och Audi A4 som såldes senaste fyra decennierna skulle parkeras i en enda lång rad. A4 är Audis enskilt viktigaste modell och storsäljare i såväl Kina som Europa. Nu är det dags för nästa kapitel. Audi magasin har provkört i norra Italien.

a4_2015_01_16_9.jpg

– Att bara minska motorernas cylindervolym är inte rätt väg att gå. Motorn måste passa och vara rätt för biltypen, vilket är skälet till att vi gjort vår 3,0-litersdiesel till världens mest effektiva sexcylindriga motor, förklarar Audis representanter när vi får nya A4 presenterad för oss. Och visst imponerar siffrorna. 218 hästkrafter, 400 newtonmeter och 0,42 liter per mil i blandad förbrukning – med såväl automatlåda som fyrhjulsdrift.

Det är just det som gör Audi unikt. För när världens biltillverkare gör motorerna allt mindre med färre cylindrar går Audi sin egen väg. I stället för downsizing satsar företaget på rightsizing, men utan att förbrukningen blir högre. Och det är när den sexcylindriga motorn startar med sitt dova muller, sin mjuka gång och snabba respons som allt känns, just det, helt rätt.
a4_2015_02_16_9.jpg

Sjuväxlad S tronic-låda

Bergväggarna sveper blixtsnabbt förbi bara någon meter utanför fönstret. Till passagerarens stora förtret går det fort längs de knixiga vägarna i sydöstra Alperna, som trots att vi bara är några mil från turistkvarteren i Venedig ligger spöklikt öde. Det är inte så att vi har bråttom någonstans, och dessutom borde stupen på andra sidan vägen avskräcka, men här bakom ratten på nya Audi A4 känns det allt annat än otäckt. Kraften levereras blixtsnabbt och imponerande från motorn, via den sjuväxlade S tronic-lådan ut till quattro­systemet. Än viktigare är dock balansen i det nykonstruerade chassit. Med adaptiv fjädring, upp till 120 kg lägre vikt och en ny elektromekanisk styrning känns körningen av nya A4 som det lättaste jag gjort på evigheter.

Under skalet på nya Audi A4 sitter den modulära plattformen MLB, som nyligen debuterade i nya Audi Q7. Det är mycket tack vare den som vikten minskat och köregenskaperna förbättrats, men mycket sitter också i detaljerna. Karosstrukturen med 17 procent varmformat stål väger exempelvis 15 kg mindre, precis som den nya femlänkade bakhjulsupphängningen är fem kilo lättare, och den nya styrningen väger fem kilo mindre. Till exempel. Ändå är karossens yttre mått i stort sett identiska med föregångaren, men interiört har utrymmet vuxit – framför allt för baksätespassagerarna, som har drygt två centimeter bättre benutrymme.
a4_2015_03_16_9.jpg

Smart eco-driving

När vi letar oss ner från de bil(d)sköna bergsvägarna tänds plötsligt en liten symbol i head up-displayen som uppmanar mig att lätta på gasen. Inte för att jag kör för fort, förstår jag senare, utan för att det snart kommer en kurva jag ännu inte ser med mina egna ögon. Den nya förutseende effektivitetsassistenten analyserar nämligen kartdata från navigationssystemet och läser av vägskyltar för en mjukare och bränslesnålare färd. Ett slags system för smart ecodriving som ska minska förbrukningen med hela tio procent.

Motvilligt lämnar vi ifrån oss den maffiga sexan mot en 2,0-liters fyrcylindrig turboladdad bensinmotor. En på papperet ordinär motor med 190 hästkrafter, men där det under huven finns avgörande skillnader.
a4_2015_04_16_9.jpg

Aktiv fjädring

Vid låg belastning förkortas motorns kompressionscykel och expansionscykeln förlängs, vilket ger lägre förbrukning. Enkelt förklarat komprimerar motorn bara så mycket bensin som en 1,4-litersmotor, medan den expanderar som den tvålitersspis den är. Kompressionsändringarna är dock inget som märks vid körning. Under provkörningen går den lika mjukt och spänstigt som en helt vanlig 2,0-litersmotor, med enda skillnaden att den är betydligt snålare. Närmare bestämt 0,48 liter per mil och 109 gram koldioxid per kilometer.

Samtliga bilar som finns tillgängliga vid provkörningen är utrustade med aktiv fjädring, som finns i två versioner utöver standardfjädringen. En komfortinriktad version som sänker bilen med 10 millimeter jämfört med konventionella fjädrar samt en sportversion som är 23 millimeter lägre. Oavsett version är fjädrarna justerbara i tre lägen (Comfort, Auto & Dynamic), men trots de skarpa kurvorna på bergsvägarna är komfortfjädringen den mest lämpade för såväl vardagskörning som våra tjälskadade svenska vägar. Här blir hela bilen mjukt följsam, utan att för den skull tappa fokus på vägen. Ett trevligt uppförande som dessutom gör det möjligt att gå upp en däckdimension utan att inverka negativt på komforten.

Bästa aerodynamiken

En annan god nyhet för oss svenska bilister är ljudnivån. Här utlovar Audi en lika tyst kupé som i flaggskeppet A8 – men hur då, undrar vi?

Lågt luftmotstånd ger låg ljudnivå, och en bidragande orsak är den bästa aerodynamiken någonsin på en Audi. För även om det exteriöra utseendet pratar tydligt Audi­språk är interiören betydligt mer nydanande. Förutom bättre utrymme är interiören både snyggare och mer lättförståelig än tidigare. Den digitaliserade instrumenteringen är hämtad direkt från nya Audi Q7 och bjuder på ett uppdaterat MMI-system med 4G-uppkoppling och skyhög kvalitetskänsla. Den som vill kan dessutom välja mellan 30 olika färger på interiörbelysningen. Något mer basalt är att de bekväma sportstolarna ger förvånansvärt fullgott stöd även för välväxta nordbor.
a4_2015_05_16_9.jpg

30 assistans- och säkerhetssystem

Skulle olyckan vara framme kan nya A4 utrustas med upp till 30 olika assistans- och säkerhetssystem som hjälper och skyddar såväl de åkande som övriga. Exit warning varnar till exempel om det kommer en bil eller en cyklist när man öppnar en sidodörr. Ett annat system varnar för mötande trafik vid en vänstersväng, och ett tredje varnar för korsande trafik när man kör eller backar ut från en parkeringsplats. Dessutom ingår autobroms i standardutrustningen, som nödbromsar automatiskt i hastigheter upp till 85 km/tim.

Adaptiv farthållare

I kösituationer upp till 65 km/tim kan bilen dessutom assistera dig och köra helt själv med hjälp av kamera och radarsystem. Genom att kombinera data från den adaptiva farthållaren och kurshållningsassistenten håller bilen koll på såväl andra trafikanter som vägens riktning. Det är ytterligare ett steg mot förarlösa bilar, men än så länge nöjer vi oss med att lämna ifrån oss kontrollen kortare stunder. Längre än så vill åtminstone inte jag släppa den. Frihet upplevs bäst bakom ratten, oavsett om den tar en längs en alpväg i Italien eller en grusväg i Västerbottens inland.

Text: Erik Gustafsson | Foto: Audi AG | Bildbearbetning: Simon Hamelius
Källa: Audi Magasin 03/2015

Sagt om nya Audi A4

»Styrningen är grymt bra som standard och när vi kör en bil med Dynamic Drive är det bara att kapitulera. Har vi mellanklassens nya premium-kung här?«

PeO Kjellström, Teknikens Värld, nr 21-2015

»Interiören är bedövande bra. Den nya, svängda instrumentbrädan, reglage, knappar och de virtuella instrumenten som hade premiär i TT är rakt igenom läckert.«

Håkan Matson, Dagens industri Weekend, 6 augusti

»Audi A4 gör allting rätt. Den har mer plats för passagerare och bagage, är bättre utrustad och knäpptyst i kupén. Den använder navigationsdata för att reglera drivlinan för snålare körning, den kan köra sig själv i upp till 65 km/h, den kan ladda din mobiltelefon sladdlöst och lysa upp inredningen i 30 olika färger. Det är en fullständigt briljant bil. En bil för perfektionister.«

Erik Trulsson, Auto Motor & Sport, nr 21-2015

  • Audi A4 2.0 TFSI ultra

    Motor: 4-cyl, 2.0 TFSI Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sjuväxlad S tronic dubbelkopplingslåda. Fartresurser: 0–100 km/tim 7,3 sek, toppfart 210 km/tim. Effekt: 190 hästkrafter vid 4 200–6 000 varv/min, 320 newtonmeter vid 1 450–4 200 varv/min. Bränsleförbrukning: 4,80 l/100 km vid blandad körning. Koldioxidutsläpp: 109 g CO2/km vid blandad körning. Tjänstevikt: 1 480 kg. Pris: Från cirka 341 000 kronor.

  • Motoralternativ:

    1.4 TFSI (150 hk). 2.0 TFSI (190 hk) ultra. 2.0 TFSI (252 hk). 2.0 TDI (150 hk). 2.0 TDI (190 hk). 3.0 TDI (218 hk). 3.0 TDI (272 hk).