Nya Audi A8

Nya Audi A8 – En uppvisning i omsorg och teknik

Sällan har en bil varit så omskriven innan den ens kommit ut på marknaden. Men nu är det dags att beställa Audis lyxlimousin, nya Audi A8. Nya Audi A8 är den första bilen med Audis nya kraftfulla och stilrena designspråk och dessutom en sprakande uppvisning i avancerad teknik, från nya självkörande system till en ren doftsensation.

Nya Audi A8 är en lyxbil i både exteriör design, inredning, körglädje, avancerad teknik och framtidsteknik. Omsorgen i varje detalj gör att bilen helt enkelt definierar lyxbilsklassen på nytt. Nya Audi A8 är fjärde generationen av A8 och är också den första bilmodellen som visar Audis nya designspråk signerad Audis designchef Marc Lichte.
Inspireras av nya Audi A8
nya_a8_4_16_9.jpg

All ny teknik i nya Audi A8 är oerhört imponerande. Bilen har över 40 avancerade säkerhets- och assistanssystem för att öka både säkerhet och komfort.

Bred grill och muskulös kaross

Signifikant för den nya designen är den breda single frame-grillen, den muskulösa karossen och bakljusen som löper över hela bakpartiet. Nya Audi A8 är 5,17 meter lång (kan även beställas i en 13 cm längre variant, nya Audi A8 L, 1,95 meter bred och 1,47 meter hög vilket gör att proportionerna framhäver både fram- och bakhjulen – en eloge till quattro, Audis permanenta fyrhjulsdrift.
Det här är nya Audi A8 L

Aluminium och kolfiber

Karossen är tillverkad i lätta, extremt vridstyva och hållbara material. Något som inte bara sparar vikt (och därmed bränsle). Den vridstyva karossen bidrar även till den exakta körkänslan, höga komforten och den extremt låga ljud­nivån i bilen.
Audi Space Frame-karossen består till 58 procent av aluminium. Passagerarrummet är konstruerat i varmformat stål och bakväggen i ultra­höghållfast och extremt vridstyv kolfiber. Fjäderbenstag i magnesium göra lättviktskonstruktionen fulländad.

Över 40 avancerade system

All ny teknik i nya Audi A8 är oerhört imponerande. Bilen har över 40 avancerade säkerhets- och assistanssystem för att öka både säkerhet och komfort. Dessa system bekräftar definitivt premium­biltillverkaren Audi i sitt försprång vad gäller teknik.
Helt ny är bland andra korsnings­assistenten som upptäcker dolda fordon och cyklister som är på väg i tvärgående riktning i en korsning.

Lyxigt doftpaket

En annan underbar liten lyxdetalj är att du kan välja mellan två olika dofter i bilen med hjälp av ett speciellt doft­paket. Paketet gör det även möjligt att välja intensiteten på dofterna efter din smak. Till en början finns två doftval, ett med härlig havsdoft från Medelhavet och ett med frisk bergsdoft från Alperna.

Avancerat ljussystem

En stor säkerhetsaspekt för oss nordbor som ska överleva vår mörka vinter är bilens avancerade ljussystem. Fram kan Audi A8 utrustas med HD Matrix LED i senaste versionen med 32 ljus­dioder i två rader per strålkastare, och Audi laserljus. När bilen kommer upp i 70 km/tim och helljuset är på, aktiveras laserstrålkastarna och fördubblar helljusets räckvidd med tio gånger högre ljusstyrka än LED.
nya_a8_1_1_1.jpg

Bak kan nya Audi A8 utrustas med OLED, blott 1 mm tunna. Detta i kombination med oerhört effektiva HD Matrix LED strålkastare fram.

Supertunna OLED-ljus

I kombination med laserstrålkastarna går det att välja OLED i bakljusen. Dessa är blott 1 mm tunna, något som naturligt ger nya designmöjligheter. Dessutom välkomnar bilen dig på ett alldeles eget ljusinspirerande sätt. När Audi A8 låses upp sätter en dynamisk ljusanimering igång på både fram- och bakljusen.

Interiör som en lounge

Interiören i nya Audi A8 liknar snarare en lounge än det vi vanligtvis förknippar med inredningen i en bil. Här är allt tillverkat och utformat med absolut högsta kvalitet, både i materialval och omsorg i detaljerna. I baksätet är det lättare att läsa eftersom Matrix LED-lamporna gör att ljuset kan styras mer exakt så att det inte stör föraren. Sätter du dig i det högra baksätet kan du passa på att värma fötterna och få en rygg- och fotmassage. Här bak kan du också via två surfplattor och fjärrkontrollen med OLED-skärm själv reglera många av de komfort- och infotainmentfunktioner som erbjuds, till exempel den avancerade och oerhört ljudhärliga anläggningen från Bang & Olufsen Advanced Sound System.

Helt nya touchskärmar

I nya A8 introducerar Audi ett helt nytt koncept med digitala touchskärmar som ersätter de tidigare vridreglagen. I mittkonsolen finns en 10.1-tums pekskärm som smälter in i panelen när den är avstängd. När skärmen är på liknar den våra smarta mobiler; den har tydlig grafik och det går att byta plats och anpassa viktiga ikoner efter hur du själv vill ha dem och menyn är tydlig och intuitiv med färre nivåer än tidigare.

Nedanför huvudskärmen finns ytterligare en skärm. Härifrån styrs bland annat klimatanläggningen och kartfunktionen. Använd pekfingret och skriva in sökningar och resmål. Enkelt och bekvämt. Audis virtual cockpit och multifunktionsratten gör det dessutom enklare för föraren att se och styra de allra viktigaste funktionerna direkt.
nya_a8_1_16_9.jpg

Nya Audi A8 är världens första serietillverkade bil som utvecklats för villkorad automatiserad körning på nivå 3 med hjälp av AI traffic jam pilot.

Första serietillverkade självkörande

En av de innovationer som gjort nya Audi A8 så omtalad är att bilen är världens första serietillverkade bil som utvecklats för villkorad automatiserad körning på nivå 3.

Till skillnad mot dagens avancerade assistanssystem som motsvarar nivå 2, innebär nivå 3 att bilen kör själv under vissa villkor. Än så länge är funktionen, som kallas Audi AI traffic jam pilot, inte tillåten i något land utan det krävs förändringar i lagstiftning och tillstånd i respektive land innan systemet kan introduceras på marknaden.

I nivå 3 behöver föraren inte längre övervaka bilen hela tiden utan kan alltså, beroende på i vilket land du befinner dig, fokusera på andra saker och kanske se en film under en trafikstockning.

Släpp ratten

Föraren aktiverar Audis AI traffic jam pilot i A8 genom att trycka in AI-knappen på mittkonsolen och sedan ta foten från gaspedalen och släppa ratten. Kontrollen är nu överlämnad till bilen som kan köra helt själv i upp till 60 km/tim på motorvägar och i långsamt flytande trafik. Systemet hanterar start från stillastående, acceleration, styrning och inbromsning i sin egen fil. Dock måste föraren vara beredd att ta över ratten när systemet uppmanar till det.
Det här är Audis AI traffic jam pilot

Dubblerade säkerhetsfunktioner

För att allt ska ske så säkert som möjligt är bilen utrustad med en mängd sensorer, en laserskanner och en centraldator kallad zFAZ som tolkar all information. Systemet är dessutom redundant och med dubblerade säkerhetsfunktioner. Audi kommer starta serieproduktionen av traffic jam pilot successivt beroende på hur lagar och regler ändras i olika länder.
Läs mer om Audis zFAZ
nya_a8_teknik_3_16_9.jpg

Med mild-hybridtekniken kan nya Audi A8 köras med nollutsläpp i upp till 40 sekunder. Dessutom kan det nya 48-voltssystemet återvinna ännu mer energi, upp till 12 kW, samtidigt som start-stop system kan aktiveras redan från 22 km/tim.

Mild-hybridteknik som standard

I Sverige introduceras nya Audi A8 med två vidareutvecklade V6-turbomotorer. En 3,0­liters TDI som levererar 286 hästkrafter, och en 3,0-liters TFSI på 340 hästkrafter. Under kommande år lanserar Audi dessutom en plug-in hybrid.
Motorerna är först ut att utrustas med en elektrifierad drivlina som standard och har försetts med så kallad mild-hybridtekniken via 48-voltssystem, en kombinerad rem-startmotor-generator och ett litium-jon batteri på 10 Ah. Med hjälp av dessa kan bilen rulla fritt i hastigheter mellan 55 och 160 km/tim med motorn avstängd.
Läs mer om Audis mild-hybridteknik

Nollutsläpp och återvinning

Resultatet är att bilen då kan köras med nollutsläpp i upp till 40 sekunder. Så snart föraren sätter foten på gaspedalen kickar motorn smidigt igång igen. Dessutom kan det nya 48-voltssystemet återvinna ännu mer energi, upp till 12 kW, samtidigt som start-stop system kan aktiveras redan från 22 km/tim.

Summa summarum innebär kombinationen av dessa system en minskad bränsleförbrukning med så mycket som 0,7 liter per 100 km under vanlig körning. Nya Audi A8 till Sverige har ett pris från cirka 870 000 kronor.

Text: Lena Loheim Kangevik | Foto: Audi AG
Källa: Audi Magasin 03/2017