Konceptbilen Audi h-tron quattro concept

Audi h-tron Quattro Concept - Framtiden är här

Audi h-tron quattro concept är femte generationens bränslecellsbil från Audi. Utrustad med bilvärldens största solcellspanel och ett litium-jonbatteri för extra boost visar den vägen till framtidens utsläppsfria mobilitet.

I januari 2016 fick konceptbilen Audi e-tron quattro concept sällskap av ett syskon, Audi h-tron quattro concept. Bokstaven h står för den kemiska beteckningen för vätgas och indikerar att detta är nästa generations bränslecell från Audi.
Den futuristiska konceptbilen har många drag gemensamt med sitt syskon, även den en sportig SUV. Bland annat bygger de båda på samma bottenplattform (MLB evo).
Den nya konceptbilen Audi h-tron quattro concept

Femte generationen bränslecellsenhet

Bränslecellsenheten är av femte generationen och består av 300 individuella celler som verkar mellan 220 och 280 volt. Förbrukningen av vätgas är lägre än i tidigare generationer, medan verkningsgraden har ökat och nu överträffar förbränningsmotorn.
Bränslecellen är 110 kW stark och kompletteras av ett kompakt litium-jonbatteri som kan leverera upp till 100 extra kW för att förstärka accelerationen. Kraften från de båda systemen driver två elmotorer, placerade vid varsin axel, och skapar på så vis en elektroniskt reglerad fyrhjulsdrift, e-quattro.

Solceller på taket

Vridmomentet om 500 Nm accelererar Audi h-tron quattro concept från 0 till 100 på mindre än sju sekunder. Vid inbromsning återvinns energi till batteriet via elmotorerna, och genom att välja frirullningsläge kan föraren själv styra över energin som återvinns.
Om vätgasen som driver Audi h-tron quattro concept är producerad av grön el innebär det att konceptbilen kan köras med nollutsläpp. Den har dessutom en räckvidd som gör det möjligt att färdas upp till 600 km på en tank. På taket finns också bilvärldens största solcellspanel, 1,98 meter, som kan generera upp till 320 watt – eller 100 extra mil per år.

Aerodynamisk SUV

Storleksmässigt ligger nya Audi h-tron quattro concept
mellan Audi Q5 och Audi Q7, fast i lägre utförande. Siluetten är coupéliknande med markerade hjulhus och detaljer skapade för att ge karossen bästa tänkbara aerodynamik. Till exempel förlängs både bakspoiler och diffusor vid högre hastigheter, lösningar som tillsammans med underredets hajskinnsstruktur bidrar till det låga luftmotståndsvärdet på 0,27 cW.
I fronten finns en nästan helt öppen single frame-grill, unik för h-tron quattro concept då bränslecellsbilar kräver mer kylning än batteridrivna bilar.

Matrix laser med OLED-element

Strålkastare fram är Matrix laser, som med extrem precision belyser vägen utan att blända mötande trafik. OLED-element förstärker strålkastarna med blått ljus ut mot sidorna. OLED-element används även baktill samt horisontellt längs med sidorna på bilen för att indikera att den körs på autopilot.
Interiören i Audi h-tron quattro concept domineras av förarfokus skapat med hjälp av tre OLED-skärmar placerade framför föraren. Den mittersta skärmen visar Audi virtual cockpit till vänster finns en skärm som kontrollerar den autonoma körningen och på skärmen till höger kan föraren styra media och navigationskartor och få löpande information om bränslecellen.
Ytterligare två skärmar finns på mittkonsolen. Även baksätespassagerarna får tillgång till den senaste tekniken tack vare varsin Audi tablet en fristående surfplatta som kan användas inuti såväl som utanför bilen.

Text: Susanna Johansson
Källa: Audi Magasin 03/2017