Audi R8 Spyder körglädje och utstrålning

Audi R8 Spyder – färgstark ljudbang

Om man plockar komponenter direkt från racerbanan men samtidigt tar bort taket. Vilken bil får man då? Audi R8 Spyder – så klart. I den öppna sittbrunnen får du ännu mer kontakt med den nära nog gudomliga V10-motorn.

Audi R8 Spyder är utvecklad parallellt med racingversionen R8 LMS, och bilarna byggs för hand, sida vid sida. Hälften av komponenterna i tävlingsbilen finns också i den nya cabrioleten.
Supersportbilen har en 5,2-liters V10-motor på 540 hästkrafter och 540 newtonmeter i maximalt vridmoment. 0–100 km/tim tar bara 3,6 sekunder och bilen varvar inte ur förrän vid 7 800 varv/min. Arbetar man sig igenom S tronic-växellådans alla sju växlar nås den hisnande toppfarten 318 km/tim.
Läs mer om nya Audi R8 Spyder
r8_spyder.jpg

Audi R8 Spyder - körglädje och utstrålning.

Motorljud efter humör

Med kanvastaket nedfällt hör man samtliga tio cylindrars förbränning gå till väders i full symfoni. Beroende på vilket humör man är på kan man ändra motorns ljudbild genom att trycka på en knapp som öppnar respektive stänger klaffar i avgassystemet. Som tillval finns också ett sportavgassystem med extra vasst motorljud. Audi har inte gått den enkla vägen och tagit coupéversionens specifikation rakt av. Skillnaderna är större än bara en fråga om ett tak. Teknikerna var tvungna till en hel del merarbete på Spyder-versionen rörande karossdetaljer, hjulupphängning och den modifierade aerodynamiken.

Lättvikt med aluminium och kolfiber

Lättviktskonstruktionen byggs i aluminium och kolfiber – Audi Space Frame, en mycket avancerad och rigid struktur. Extra förstärkningar i A-stolparna, vindrutans ram och trösklarna kompenserar avsaknaden av fast tak. Vridstyvheten har ökat med hela 50 procent jämfört med föregångaren, som lanserades 2010. Det tar 20 sekunder att sänka respektive hissa taket, vilket kan göras i hastigheter upp till 50 km/tim. Bakom sittbrunnen finns vältskydd och ett förbättrat vindskydd som ger ett betydligt lägre vinddrag jämfört med föregångaren. Den bakre glasrutan är upp- och nedfällbar, vilket gör att man kan komma närmare orkesterdiket och lyssna på V10:ans melodier även med suffletten uppe.
Audi Space Frame

Dramatiska köregenskaper

Audi R8 Spyder parar dramatiska köregenskaper med cabrioletens utstrålning. Bara Audi vet hur man hanterar denna skiljelinje, och egentligen finns inget att mer att önska, förutom att sommarvärmen håller i sig längre än vanligt just i år.

Text: David Lilja | Foto: Audi AG
Källa: Audi Magasin 02/2016