1300x551_160906_Audi_gtron_ams_ohne_Licht_Korrekturen.jpg

Med Audi ServiceCam är alla vinnare.

– Det är modernt och innebär transparens mot kunderna, säger Jonas Billström, servicechef på Engströms Bil.

ServiceCam1.png

Hur gör man för att höja servicen vid verkstadsbesök och samtidigt underlätta för sin personal?

Jo, genom att videodokumentera en bilgenomgång och sedan låta kunden ta del av detta. Konceptet kallas för ServiceCam, och hos Engströms Bil har man det senaste året använt sig av systemet.

– Det är ett verktyg för kommunikation mellan oss och kunden – ett modernt sådant. Vi får en enkel kontakt med kunden och kan vara väldigt transparanta vilket jag tycker är bra, säger Jonas Billström.

Teknikerna filmar numera sin genomgång av kundens bil, vilket gör att kunden visuellt får se eventuella defekter, brister eller komponenter som måste åtgärdas på ett eller annat sätt.

– När vi hittar ett fel på en bil, beskriver vi samtidigt som vi filmar vad som är defekt och vad det innebär för bilens köregenskaper och säkerhet. Vi laddar sedan upp filmen i molnet tillsammans med ett kostnadsförslag – så får kunden därefter ta ställning hur hen vill göra, säger Jonas.
Teknikerna filmar numera sin genomgång av kundens bil, vilket gör att kunden visuellt får se eventuella defekter, brister eller komponenter som måste åtgärdas på ett eller annat sätt.

– När vi hittar ett fel på en bil, beskriver vi samtidigt som vi filmar vad som är defekt och vad det innebär för bilens köregenskaper och säkerhet. Vi laddar sedan upp filmen i molnet tillsammans med ett kostnadsförslag – så får kunden därefter ta ställning hur hen vill göra, säger Jonas.
ServiceCam2.png

Och som talesättet anger kan en bild säga mer än tusen ord.

– Vi kan exempelvis visa upp hur ett nytt bromsbelägg ser ut och jämföra det med ett slitet – och visa hur viktigt det är att göra bytet. Tidigare har verkstadsbranschen dragits med problematik kring uppfattningen att vi vill byta delar som inte behövs, men nu är vi transparenta och kan tydligt visa hur det ser ut. Det är fantastiskt.

Kunderna får en länk skickad till sig och kan i lugn och ro titta på filmen och besluta hur man ska gå vidare.
– Det är inte modernt att ringa någon, det här är enklare och kunden kan antingen tacka ja till kostnadsförslaget, avböja eller be om att få bli uppringd. Vi skickar mellan 50 och 100 filmer i veckan och jag kan säga att det finns flera uppsidor. Förutom att det är öppet och transparent mot kunderna så lyfter det statusen för våra tekniker. De har enkla moderna system att jobba med och det gör arbetet mer effektivt.

Och även kunderna gillar digitaliseringen av sitt verkstadsbesök
– Jag kan säga att vi alltid har varit duktiga på att göra nya saker. Jag har dock aldrig varit med om ett bättre mottagande från våra kunder än i detta fall. Vi får massvis med positiv respons och folk kommer fram till mig spontant bara för att säga hur bra de tycker att upplevelsen har varit, säger Jonas Billström.

Audi ServiceCam visar en början på framtiden då man ständigt jobbar med att skapa innovativa lösningar som gynnar både personal och kunder. En annan del är att Audi utmanar sin personal genom att utse Sveriges bästa servicetekniker i tävlingen Audi PRO.


Läs mer om Audi PRO här