R8 Spyder V10 quattro > R8 > Audi Sverige
The new Audi R8 Spyder V10 quattro

R8 Spyder V10 quattro

En helt unik sportbil.
Audi R8 Spyder V10 quattro.

Sportighet ligger i Audis DNA – men Audi R8 Spyder V10 quattro är ändå helt unik. De kraftfulla rören från V10-sugmotorn tar dig nämligen från 0–100 km/h på bara 3,5 sekunder, samtidigt som du njuter av himlen ovanför utan något som helst filter. Tack vare quattro fyrhjulsdrift ligger den dessutom felfritt på vägen. Somliga skulle kalla det en högpresterande sportbil, vi kallar den Audi R8 Spyder V10 quattro. Välkommen in för en upplevelse utöver det vanliga.

Prestanda

Effekt

419

kW

(570 hk)

Topphastighet

322

km/h

Acceleration

3,5

sekunder

från 0 till 100 km/h

En smartare cabriolet

Som högpresterande sportbil är Audi R8 en lättviktare. Cabrioleten på Audi R8 Spyder V10 quattro väger till exempel bara 44 kilo. Det bidrar inte bara till det utmärkta förhållandet mellan effekt och vikt, utan säkerställer också en låg tyngdpunkt, vilket innebär mer stabilitet i kurvorna. I hastigheter upp till 50 km/h fäller ett elektroniskt system ner cabrioleten under ett kolfiberförstärkt plastskydd på bara 20 sekunder. Bakrutan i skiljeväggen kan dessutom hissas upp och ner med en knapptryckning.

Rearview Audi R8 Spyder V10 quattro

V10-sugmotor – kraften kommer från hjärtat

V10-sugmotorn är placerad mellan axlarna och är hjärtat i Audi R8. 5,2 FSI-motorn förstärker bilens karaktär med dess enorma kraft, och ett vridmoment på max 560 Nm finns tillgängligt vid 6 200 varv per minut. Det nära släktskapet till högteknologiska racingbilar märks tydligt på flera områden. Till exempel möjliggör torrsumpssmörjningen ett särskilt lågt monteringsläge – vilket har en avgörande inverkan på hur exakt du kan manövrera din Audi R8 i alla situationer. Den särskilda tändningssekvensen för de tio cylindrarna ger ett karakteristiskt ljud i form av ett strävt brusande och rytande ljud.

Den mittmonterade motorn ger 419 kW (570 hk), och tack vare den kan du nå 100 km/h på bara 3,5 sekunder. Därifrån har du ytterligare 222 km/h innan du når topphastigheten. På vägen dit kommer du att vägledas av den nyutvecklade 7-växlade S-tronic-växellådan med täta sportväxlar och en optimerad quattro-drivlina. Detta säkerställer konstant optimal vridmomentsfördelning och ger dig avgörande fördelar vad gäller väggrepp, dynamik och körsäkerhet.

Audi R8 Spyder V10 quattro

Chassit – precision från alla vinklar

Bortsett från prestandan handlar racing alltid om hur exakt och direkt du kan överföra den till vägen, och här spelar chassit en viktig roll. Dubbla länkarmsaxlar av aluminium styr alla fyra hjulen på Audi R8. Vidare har Audi R8 kördynamiksystemet Audi drive select med fyra körlägen som standard. Med Audi magnetic ride får du ett stötdämparsystem som anpassar hur stötdämparna arbetar för att passa vägegenskaperna och din unika körstil – och justerar varje enskilt hjul varje millisekund.

Den modifierade styrhjälpen överför dina rattrörelser ännu mer direkt och säkerställer ett exakt gensvar från vägen. Tillvalet dynamisk styrning justerar styrvinkeln baserat på din hastighet och garanterar på så sätt en extremt följsam styrning. Tandade och ventilerade standardstålskivor reducerar bilens momentum, och deras vågdesign visar hur mycket Audi ansträngt sig för att lättviktskonceptet hos R8:ans konstruktion ska återspeglas i varje detalj. Bromskolvarna finns tillgängliga i svart och även i rött som tillval.

The Audi R8 Spyder

Med fascination för design

När cabrioleten är stängd framhäver den bilens unika linjer, medan en öppen cabriolet fäster uppmärksamheten vid de kraftiga hjulhusen. Dessa för tankarna till Audis racinghistoria, precis som de smala springorna ovanför kylargrillen gör.

Djupa horisontella linjer ger fronten en tydlig bredd och får Audi R8 att se ännu lägre och sportigare ut. Bakpartiet med dess upphöjda diffuser och luftutblås längs hela bilens bredd ger tillsammans med de nya ovala avgasrören en tydlig, sportig look. De standardmonterade 19-tumsfälgarna kan bytas mot frästa 20-tumsfälgar som finns tillgängliga i en design med fem V:n och tre valfria ytstrukturer.

Audi R8 Spyder V10 quattro topview

Audi exclusive – förse ikonen med din egen stil

Var med och bestäm hur exteriören hos din Audi R8 ska utformas – Audi exclusive ger dig möjlighet att anpassa exteriörens finish helt efter dina önskemål. Det finns tre cabrioletfärger att välja mellan, medan sideblades finns tillgängliga i fem färgvarianter och valfri finish. Du kan även lägga till en logotyp eller text så att du för första gången kan sätta din egen prägel på din Audi R8.

Audi R8 Spyder V10 quattro in motion

Fokus och elegans i interiören

Närheten till racing märks även tydligt i interiören hos Audi R8. Rakt framför dig har du ett stort valv som visuellt omsluter alla instrument, precis som hos en ensitsig bils förarorienterade design. De uppvärmbara sportsätena är elektriskt och pneumatiskt justerbara och klädseln är gjord av högkvalitativt finnappaläder. Audi R8 Spyder V10 quattro finns dessutom i nya färgkombinationer: silver med kontrastsömmar i stengrått, palominobrun med sömmar i stålgrått och svart med sömmar i utopiablått. Självklart finns det inga gränser för dina egna önskemål. Audi exclusive har ett flertal färg- och materialkombinationer att erbjuda.

Interior Audi R8 Spyder V10 quattro
Ladda ner alla
00:00 | 00:00
  • Audi R8 Spyder V10 quattro når 100 km/h på bara 3,5 sekunder.

  • Luftutblåsen i bilens fulla bredd och en högt placerad diffuser ger en tydlig och sportig look.

  • Smala springor i motorhuven påminner om Audi Sport quattro-emblemet.

  • 128 LED-lampor skapar en slående och väl synlig ljussignatur i bakpartiet.

  • Audi R8 Spyder V10 quattro med öppen cabriolet.

  • Alla reglage är riktade mot föraren.

  • Displayer för g-krafter, vridmoment och varvtider är placerade gruppvis runt varvmätaren i Audi virtual cockpit.

  • Den röda knappen på multifunktionsratten startar V10-sugmotorn.

  • Nyutvecklade S-tronic har sju tätt graderade sportväxlar.

Audi virtual cockpit – håll koll på allt

Konceptet att utnyttja interiören till att låta föraren fokusera så mycket som möjligt på vägen överförs till den digitala världen med standardkombinationen MMI navigation plus och Audi virtual cockpit. Hela reglagekonceptet är utformat för att du ska kunna styra alla viktiga funktioner utan att titta bort från vägen. Centralt på den 12,3 tum stora displayen i Audi virtual cockpit ligger en hastighetsmätare. Övriga värden är arrangerade runt denna, såsom vridmoment, g-krafter, varvtider, temperatur på motor- och växellådsoljan, däcktryck och temperatur. MMI-operativsystemet har stöd för intelligent röststyrning och kan styras utan att du behöver släppa ratten.

Audi virtual cockpit