Audi R8 Coupé V10 quattro > R8 > Audi Sverige
Audi R8 Coupé V10 quattro

R8 Coupé V10

Bränsleförbrukning, blandad körning*: 13,1–12,9 l/100km
CO₂-utsläpp, blandad körning*: 298–293 g/km

Ångra ingenting.
Audi R8 Coupé V10 quattro.

R8 förkroppsligar motorsport och exklusivitet. R8 Coupé V10 quattro är Audi i dess renaste form.
Prestanda är en attityd.

Top view of the Audi R8 Coupé V10 quattro
Prestanda i siffror

Effekt

419

kW

(570 hk)

Maxhastighet

324

km/h

Acceleration

3,4

s

From 0 till 100 km/h

Kraften kommer inifrån

Hjärtat i Audi R8 är en V10-sugmotor, placerad mellan axlarna. TFSI-motorn på 5,2 liter (bränsleförbrukning vid blandad körning: 12,9 l/100 km, CO₂-utsläpp vid blandad körning: 294 g/km) ger ett maximalt vridmoment på 550 Nm vid 6400 varv/min. Torrsumpssmörjningen har gjort att motorn kunnat monteras mycket lågt – vilket i hög grad påverkar precisionen i styrningen, oavsett yttre förhållanden. Den särskilda tändningssekvensen för de tio cylindrarna ger motorn dess distinkta och otroliga ljud.

Audi R8 Coupe in dynamic ride

Fjädringen: precision på alla sätt

Audi R8 Coupé V10 quattro är som standard utrustad med kördynamiksystemet Audi drive select med fyra olika körlägen. Som tillval finns Audi magnetic ride med CFRP-stabilisator. Det är ett ultralätt dämpningssystem vilket anpassar stötdämparnas funktion efter din körstil och vägens profil.

Tillvalet dynamisk styrning anpassar styrvinkeln efter hastigheten, vilket ger otrolig följsamhet. Bromssystemet av stål med perforerade och ventilerade bromsskivor kontrollerar rörelseenergin. Skivornas vågform är inte bara uppseendeväckande utan visar också i vilken utsträckning Audi införlivar konceptet lättviktskonstruktion i varje detalj i R8 Coupé quattro. Som tillval finns ett keramiskt bromssystem med bromsok i rött, antracit eller blått.

Side view Audi R8 Coupé V10 quattro

Formspråk i racingens anda

Djupa, horisontella linjer ger Audi R8 Coupé V10 quattro ett lågt och sportigt utseende. Sidovyn domineras av karaktäristiska blades; bakpartiet – med den sportiga diffusorn, luftutloppsgallret som sträcker sig över hela bilens bredd och de nya ovala avgasändrören – gör minst sagt intryck. Du kan välja att byta ut standardfälgarna på 19 tum mot de nya, frästa 20-tums-fälgarna med dynamisk 5 V-design och olika ytalternativ.

Rear view of the Audi R8 Coupé V10 quattro

Färger och fälgar

Kombinera olika lacker och fälgar med varandra för att anpassa Audi R8 Coupé V10 quattro helt efter din smak.
L5L5_52K_AVP2D_A_2_000.jpg
Florettsilver Metallic Florettsilver Metallic
Tangoröd Metallic Tangoröd Metallic
Arablå Kristalleffekt Arablå Kristalleffekt
 Daytonagrå Pärleffekt Daytonagrå Pärleffekt
Mytsvart Metallic Mytsvart Metallic
20” aluminiumfälgar, 5 dubbeker-design dynamic-design i titangrå matt 20” aluminiumfälgar, 5 dubbeker-design dynamic-design i titangrå matt
20” aluminiumfälgar, 5 dubbeker-design dynamic-design, glänsande antracitsvart 20” aluminiumfälgar, 5 dubbeker-design dynamic-design, glänsande antracitsvart
20" aluminiumfälgar, 5-V-eker Evo-design, matt brons, glanssvarvade 20" aluminiumfälgar, 5-V-eker Evo-design, matt brons, glanssvarvade
 20" aluminiumfälgar, 5-V-eker Evo-design, matt titangrå, glanssvarvade 20" aluminiumfälgar, 5-V-eker Evo-design, matt titangrå, glanssvarvade
20" aluminiumfälgar, 5-V-eker Evo-design, antracitsvarta, glanssvarvade 20" aluminiumfälgar, 5-V-eker Evo-design, antracitsvarta, glanssvarvade

Interiör: fokus och elegans

Under det stora, konturerade valvet har du alla reglage samlade precis framför dig, vilket inspirerats av hur en monoposto sätter föraren i fokus. Dessutom är de elektriskt och pneumatiskt justerbara, uppvärmda R8-sportsätena klädda i fint nappaläder.

Audi R8 Coupe interior
360-graders panoramavy av interiören
View Audi virtual cockpit Audi R8 V10 Coupé

Audi virtual cockpit

Kombinationen av MMI navigation plus och Audi virtual cockpit, som är standard, är utformad för att göra alla funktioner enkla att komma åt och använda, utan att du behöver ta händerna från ratten eller blicken från vägen. Displayen på 12,3 tum centrerar kring en varvräknare runt vilken också andra prestandadata kan göras synliga - som vridmoment, G-krafter, varvtider, motor- och växellådsoljetemperatur samt däcktryck och -temperatur. MMI-styrsystemet använder intelligent röstigenkänning.

Upplev Audi R8 Coupé V10 quattro från alla vinklar

Audi R8 Coupé V10 quattro