Smart teknik > Nya Audi Q8 > Q8 > Audi Sweden

Din Q8

  • Smart teknik
    Förbrukning blandad körning: 6,8–6,6 l/100 km
    CO2-utsläpp blandad körning: 179–172 g/km
    1920x600_Stage_Modul1_Default_v010.jpeg
Smart teknik
Förbrukning blandad körning: 6,8–6,6 l/100 km
CO2-utsläpp blandad körning: 179–172 g/km
1920x600_Stage_Modul1_Default_v010.jpeg

Q8 50 TDI quattro tiptronic *
733 000 SEK

  • Grundpris
    733 000 SEK
  • Tillvalsutrustning
    0 SEK
  • Pris:
    733 000 SEK
  • Finansiering per månad
    Byt finansiering
    Finansiering:
    Bilförmån *
    5 655 SEK
Nya bilar i lager som matchar din konfiguration

Smart teknik

Assistanssystem

MMI touch response-teknik

Med hjälp av reglagekonceptet MMI touch response i nya Audi Q8 kan nästan alla funktioner styras via två stora skärmar. Den övre 10,1-tumsskärmen används för att styra infotainment- och navigeringssystemet, och den nedre 8,6-tumsskärmen för värme och luftkonditionering, komfortfunktioner och textinmatning. Ännu en nyhet är att Q8 nu även kan manövreras med språk. Detta är möjligt genom naturlig röst-interaktion; ett intelligent styrningskoncept som förstår dig utan att vara begränsat till fördefinierade kommandon. Vare sig det gäller navigeringsdata, radiostationer eller text i ett meddelande så gör bilen vad du säger.

MMI touch response-teknik i nya Audi Q8

MMI Navigation plus med Audi virtual cockpit

Navigeringssystemet känner av förarens preferenser baserat på tidigare resor – och kan därför komma med intelligenta förslag. Onlinetjänsterna från Audi connect uppgraderar ruttplaneringsprocessen med prediktiva funktioner. Utöver de två displayerna för MMI touch response så ökar Audi virtual cockpit förarens översikt. Föraren kan anpassa den 12,3-tum stora, högupplösta LCD-displayen tillsammans med det helt digitala kombinationsinstrumentet. Alla funktioner och tjänster återges med grafik med ett 3D-intryck och detaljerade effekter.

Nya Audi Q8 cockpit

Audi phone box

Så fort din smartphone ligger i Audi phone box (tillval) – och har anslutits till bilen via Bluetooth – upptäcks den automatiskt och kan styras snabbt och enkelt med MMI, multifunktionsratten eller röst. Sammankopplingen mellan förvaringsfacket och bilens antenn ger även bättre röst- och mottagningskvalitet. Och om din smartphone har stöd för Qi-standarden kan den laddas sladdlöst.

Audi phone box i nya Q8

Audi connect

MMI navigation plus inkluderar dataöverföringsmodulen Audi connect med LTE-standard och en Wi-Fi-hotspot. Onlinetjänsterna från Audi connect uppgraderar ruttplaneringsprocessen med prediktiva funktioner. På så sätt utnyttjas de två bil-till-X-tjänsterna för vägskyltsinformation och riskinformation via svärmintelligensen hos de samlade Audi-bilarna. Tillvalet Audi connect key låter föraren låsa och låsa upp bilen samt starta motorn med en kompatibel Android-smartphone.

Förare med solglasögon i nya Audi Q8

Bang & Olufsen Advanced Sound System

Bang & Olufsen Advanced Sound System ger 3D-ljud till alla fem säten, och musiken upplevs som om du var på en konsert.

Nya Audi Q8 - Bang & Olufsen Advanced Sound System

Ljusteknik

Ljustekniken

Standard-LED-strålkastarna lyser upp vägen och HD Matrix LED-teknik – som finns tillgänglig som tillval – gör natten ljus och lyser upp vägen nästan lika starkt som om det vore dagtid, med både halv- och helljus. Tack var innovativ teknik blir varken mötande trafik eller framförvarande fordon bländade, samtidigt som vägskyltarna inte blir alltför upplysta och de viktiga områdena förblir helt upplysta.

Nya Audi Q8 på kvällen i stan
Nya Q8 parkerad i staden

Drivning och chassi

Sportig körupplevelse

Fyrhjulsdriftsystemen är särskilt effektiva tack vare den nya mildhybridtekniken (MHEV). Det primära elsystemet på 48 volt omfattar två viktiga teknikmoduler: ett litiumjonbatteri och en remdriven generatorstartmotor – som vid bromsning kan återhämta upp till 12 kW – och mata tillbaka effekten i batteriet. MHEV-tekniken möjliggör långa rullningsfaser med motorn avaktiverad och ett start-stopp-spann som börjar vid 22 km/h.

Motor

Upphängning

Den mekaniska mittdifferentialen överför krafterna till fram- och bakaxlarna med förhållandet 40:60 som standard. När det krävs så överför den majoriteten till den axel som har bäst fäste. Detta, plus 254 millimeter markfrigång, korta överhäng och utförskörningshjälp, innebär att Audi Q8 kan fortsätta även när asfalten upphör. Chassi med stötdämparreglering är standard. Audi erbjuder adaptiv luftfjädring med kontrollerad stötdämpning som tillval, med antingen komfort- eller sportinställning. Den justerar körhöjden med så mycket som 90 millimeter – beroende på körsituation och förarens preferenser.

Nya Audi Q8 - terrängkörning

Fyrhjulsstyrning

Förutom den vanliga progressiva styrningen, vars styrningsförhållande blir allt mer direkt ju mer ratten vrids, erbjuder Audi även fyrhjulsstyrning som tillval. Den kan vrida bakhjulen så mycket som 5 grader i motsatt riktning mot styrningen vid låga hastigheter för att öka rörligheten, och i samma riktning vid högre hastigheter för bättre stabilitet.

Nya Audi Q8 stadskörning