Audi Q4 e-tron concept > e-tron > Audi Sverige
  • stage_exterior_front.jpg

Koncept: Audi Q4 e-tron

Lanseras 2021

CO₂-utsläpp, blandad körning*: 0 g/km

Audi Q4 e-tron concept

Med en längd på 4,59 meter är den märkbart mer kompakt än e-tron, men familjens likhet är tydlig vid första anblicken. Två elmotorer på totalt 306 hk (225 kW) ger quattro fyrhjulsdrift. Tack vare utmärkt väggrepp accelererar bilen från 0 - 100 km/h på bara 6,3 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 180 km/h.

Kompakt elektrisk SUV med fyrhjulsdrift

Batteriet på 82 kWh tar upp nästan hela utrymmet mellan axlarna och ger en beräknad räckvidd på över 450 km enligt WLTP –testcykeln. Audi Q4 e-tron concept ger en fingervisning om vad vi kan förvänta oss av den fjärde serieproducerade elbilen som Audi presenterar fram till början av 2021. Audi e-tron lanserades våren 2019. I slutet av 2019 presenterades Audi e-tron Sportback. Premiären för den serieproducerade versionen av Audi e-tron GT concept som utvecklas av Audi Sport GmbH, är planerad till början av 2021. Audi Q4 e-tron planeras visas ungefär samtidigt. Audi täcker därmed flera viktiga marknadssegment med elbilar, från A-segmentet till det största SUV-segmentet, redan inom två år efter lanseringen av vår första elbil.

Kompakt på utsidan, rymlig på insidan

  • 4,59 meter lång, 1,90 meter bred, 1,61 meter hög. Yttermåtten gör Audi Q4 e-tron concept till en av de större bilarna i kompaktklassen och ändå smidig i stan. Invändigt gör axelavståndet på 2,77 meter och avsaknaden av kardantunnel att den känns storleken större med gott om benutrymme både fram och bak.
  • Den rymliga känslan förstärks genom färgsättningen med ljusa, varma toner i interiören och flera detaljer, som innertak och instrumentpanel, klädda i vit och beige mikrofibertextil. Golvet är beklätt med återvunna material och de krombeklädda dekorlisterna i metall är ersatta av högkvalitativ flerlagerslackering.
  • Framför ratten är den viktigaste informationen, med hastighet, laddning och navigationskarta, samlade i Audis virtual cockpit. Den stora head-up displayen är ny och har en Augmented Reality-funktion som gör att den kan visa grafisk information, som t.ex. blinkers, på vägen framför. För att styra de mest frekventa funktionerna har ratten touchreglage på ekrarna.
  • Ovanför mittkonsolen finns en 12.3” pekskärm vinklad mot föraren för infotainment och fler funktionsinställningar, medan klimatanläggningen är separerad och styrs från en mindre skärm nedanför. Mellan sätena finns ett rymligt stuvfack med induktiv laddning av mobilen och ovanför detta en separat enhet med integrerad växelväljare.

Exteriör design med tydliga drag av Audi e-tron

  • Q4 e-tron concept är lätt igenkännbar som en Audi tack vare Singleframe-grillen med Audi-ringarna. Och precis som på Audi e-tron gör den stängda och vertikala oktagon-formade grillen att den lätt känns igen som en eldriven Audi. Stora luftintag under Matrix-strålkastarna förstärker intrycket och optimerar lufttillförseln.
  • Från sidan är de breddade skärmarna betonade för att markera quattrodriften, på samma sätt som tröskelpartiet är designmässigt markerat för att accentuera batteridriften. Taklinjen sluttar ned mot bakpartiet för att ge siluetten en sportig look.
  • Bakpartiet har unika element för e-tron med en ljuslist som binder samman lamporna, de senare med pilformad design som är hämtad från det större syskonet.
  • Den blåskimrande lackeringen i ”Solar sky” är en ny och dubbelt miljösmart innovation. Lacken som utvecklades specifikt för Audi Q4 e-tron concept är skonsam mot miljön vid tillverkningen och reflekterar dessutom kortvågigt solljus, nära det infraröda spektrat. Det minskar värmeutveckling på karossytan och ger både bättre klimat för passagerarna och lägre energiåtgång för att kyla interiören, vilket i sin tur ger det längre räckvidd och lägre klimatpåverkan.

Effektiv prestandaversion med två elmotorer

  • MEB-plattformen bidrar med en bred portfölj av drivlinevarianter och effektnivåer. I Audi Q4 concept hittar vi prestandaversionen med elmotorer på både fram- och bakaxeln och givetvis quattrodrift. Istället för mekanisk förbindelse mellan axlarna fördelas vridmomentet under bråkdelen av en sekund via en elektronisk styrenhet. Det gör att den eldrivna suven får optimal framdrivning under alla väderförhållanden och underlag.
  • För högsta verkningsgrad används i de flesta fallen den bakre elmotorn, som är en permanent synkronmotor. Av samma skäl fördelas vridmomentet i första hand till bakaxeln. Behövs mer kraft än den bakre motorn kan leverera använder fyrhjulsdriften den främre asynkrona motorn för att fördela kraften till framaxeln. Det sker även prediktivt under isiga förhållanden eller vid snabb kurvtagning alternativt om bilen under- eller överstyr.
  • Den bakre elmotorn har en effekt på 150 kW och vridmoment på 310 newtonmeter; den främre motorn levererar upp till 75 kW och 150 Nm till framhjulen. Systemeffekten är 225 kW. Batteriet lagrar 82 kWh, vilket ger en räckvidd på över 450 kilometer enligt WLTP-körcykeln. Batteriet kan laddas med maximalt 125 kW och gör att det tar knappt mer än 30 minuter för att ladda batteriet till 80 procent.
  • Formeln för att få så lång räckvidd vilar på betydligt mer än att det finns ett batteri med hög kapacitet. På samma sätt som den första medlemmen i familjen, Audi e-tron, är Audi Q4 e-tron concept utvecklad för att ge maximal effektivitet. Från den aerodynamiska karossen med lågt cw-värde på 0,28, till det avancerade energiåtervinningssystemet används varje tillfället för att optimera räckvidden. Värmereglersystemet för drivning och batteri, som även inkluderar värmepump, bidrar till att öka räckvidden.

Sportig karaktär

Avgörande för den sportiga karaktären och vridstyvheten är det lågt och centralt placerade batteriet som optimerats för Audi Q4 e-tron. Batteriet väger 510 kg och är placerat i ett brett block under hela passagerarutrymmet.
Tyngdpunkten är därför på motsvarande nivå som en Sedan med konventionell drivlina. Axellastfördelningen är närmast perfekt balanserad nära 50:50. Framhjulen har MacPhersonupphängning med adaptiva dämpare och bakaxeln multilänkbakaxel och adaptiva dämpare.

MEB-plattformen

MLB och MQB är system- och komponentarkitekturer som är basen för många storsäljande modeller i alla segment inom Audi.
De är primärt utformade för förbränningsmotorer medan den nya MEB-plattformen har utvecklats specifikt för elbilar. Axlar, drivning, axelavstånd och förhållandet mellan komponenter är utvalt och anpassat för eldrift. Placeringen av det stora batteriet och geometrin har optimerats utan att behöva ta hänsyn till andra drivkoncept.
Samtidigt finns det stora synergier med MEB som är basen för elbilar i det volymstarka A-segmentet. Den ger förutsättningar för utveckling och användning av den bästa tekniken oavsett märke och kan användas i många olika typer av elbilar. MEB skapar även förutsättningar för ett genombrott för elbilism i det priskänsliga kompaktsegmentet.

MLB evo (e-tron), J1-Performance Platform (e-tron GT concept), MEB (Q4 e-tron concept), PPE (design model Sportback-Layout).