Audi Q4 e-tron concept > e-tron > Audi Sverige
  • stage_exterior_front.jpg

Koncept: Audi Q4 e-tron / Audi Q4 Sportback e-tron

Lansering under 2021 och beställningsbar under året

CO₂-utsläpp, blandad körning*: 0 g/km
Front view Audi e-tron GT

Missa inte livesändningen – ladda ner din kalenderinbjudan!

Ladda ner till kalender

SUV eller Sportback?

Audi fortsätter sin elbilsoffensiv med lanseringen av två nya modeller 2021, Audi Q4 e-tron och Audi Q4 Sportback e-tron. Redan 2019 visades eldrivna suven Audi Q4 e-tron som konceptbil i Geneve och under sommaren 2020 revs täcket av för sportiga coupéversionen, Q4 Sportback e-tron. Båda modellerna går i produktion under 2021 och är beställningsbara samma år. Vilken version föredrar du? Audi Q4 e-tron med det extra utrymmet i en klassisk SUV eller Q4 Sportback e-tron med den sportigt eleganta coupé-siluetten. Modellerna placerar sig yttermåttsmässigt mellan Audi Q3 och Audi Q5. Tack vara eldriften gör konstruktionen att innermåtten är likvärdiga Audi Q5.

De två konceptbilarna har samma typ av drivlina, något som också ger en fingervisning om toppmotoriseringen i den kommande produktionsmodellen. De två elmotorerna levererar 306 hk (225 kW) i systemeffekt och på Audi-vis ser quattro fyrhjulsdriften till att kraften överförs till vägen. 0-100 km/h går på 6,3 sekunder och topphastigheten är begränsad till 180 km/h.

Försäljningsstart 2021

Redan till våren öppnar orderböckerna för Q4 e-tron och är du bland de första att beställa sker de första leveranserna till sommaren. För coupéversionen Q4 Sportback e-tron är försäljningsstarten planerad till sommaren.

räckvidd upp till

50

mil

Effekt upp till

306

hk

Ladda till 80% på

30

min

Räckvidd på 50 mil

Batteriet på 82 kWh tar upp nästan hela utrymmet mellan axlarna. Räckvidden är över 450 kilometer enligt WLTP och med enbart bakhjulsdrift ökar den till över 500 kilometer. Audi Q4 e-tron concept och Q4 Sportback e-tron fortsätter elbilsoffensiven från Audi och blir märkets sjätte respektive sjunde serieproducerade elbil. Redan idag finns ebilarna Audi e-tron, Audi e-tron Sportback, Audi e-tron S och Audi e-tron Sportback S beställningsbara. Förbokningen för den serieproducerade versionen av Audi e-tron GT concept samt Audi RS e-tron GT concept som utvecklas av Audi Sport GmbH, är redan ingång. Audi täcker därmed flera viktiga marknadssegment med elbilar, från A-segmentet till det största SUV-segmentet, redan inom två år efter lanseringen av den första elbilen.

Kompakt på utsidan, rymlig på insidan

Måtten i konceptbilarna är nästan identiska. Med 4,60 meter i längd och 1,60 meter i höjd är Q4 Sportback en centimeter längre och lägre. Bredden på 1,90 meter är densamma liksom axelavståndet på 2,77 meter. Yttermåtten gör Audi Q4 e-tron concept till en av de större bilarna i kompaktklassen och ändå smidig i stan. Invändigt gör axelavståndet på 2,77 meter och avsaknaden av kardantunnel att den känns storleken större med gott om benutrymme både fram och bak.

Den rymliga känslan förstärks genom färgsättningen med ljusa, varma toner i interiören och flera detaljer, som innertak och instrumentpanel, klädda i vit och beige mikrofibertextil. Hållbarhet är högsta prioritet inte bara när det gäller den elektriska drivlinan i Audi Q4 och Q4 Sportback, bl.a. är även golvbeklädnaden tillverkad av återvunnet material. De kromade dekorramarna i metall har ersatts av ytor i högkvalitativ flerlagerslack och det frostade plexiglaset ger en intensiv djupverkande effekt. De fyra sätena med integrerade nackstöd är klädda i bekväm alcantara med dubbla stickningar.

Framför ratten är den viktigaste informationen, med hastighet, laddning och navigationskarta, samlade i Audis virtual cockpit. Den stora head-up displayen är ny och har en Augmented Reality-funktion som gör att den kan visa grafisk information, som t.ex. blinkers, på vägen framför. För att styra de mest frekventa funktionerna har ratten touchreglage på ekrarna.

Ovanför mittkonsolen finns en 12.3” pekskärm vinklad mot föraren för infotainment och fler funktionsinställningar, medan klimatanläggningen är separerad och styrs från en mindre skärm nedanför. Mellan sätena finns ett rymligt stuvfack med induktiv laddning av mobilen och ovanför detta en separat enhet med integrerad växelväljare.

Exteriör design med tydliga drag av Audi e-tron

Q4 Sportback e-tron med sin siluett som Audi Sportback sluttar ned mot bakpartiet i en elegant och sportig linje. Taklinjen övergår till D-stolpar och avslutas i en spoiler vid nederkanten på bakrutan. Resultatet är att Audi Q4 Sportback upplevs som mycket längre än systermodellen Audi Q4 e-tron concept.

Q4 e-tron concept är lätt igenkännbar som en Audi tack vare Singleframe-grillen med Audi-ringarna. Och precis som på Audi e-tron gör den stängda och vertikala oktogon-formade grillen att den lätt känns igen som en eldriven Audi. Stora luftintag under Matrix-strålkastarna förstärker intrycket och optimerar lufttillförseln.

Från sidan är de breddade skärmarna betonade för att markera quattrodriften, på samma sätt som tröskelpartiet är designmässigt markerat för att accentuera batteridriften. Taklinjen sluttar ned mot bakpartiet för att ge siluetten en sportig look.

Bakpartiet har unika element för e-tron med en ljuslist som binder samman lamporna, de senare med pilformad design som är hämtad från det större syskonet.

Den blåskimrande lackeringen i ”Solar sky” är en ny och dubbelt miljösmart innovation. Lacken som utvecklades specifikt för Audi Q4 e-tron concept är skonsam mot miljön vid tillverkningen och reflekterar dessutom kortvågigt solljus, nära det infraröda spektret. Det minskar värmeutveckling på karossytan och ger både bättre klimat för passagerarna och lägre energiåtgång för att kyla interiören, vilket i sin tur ger det längre räckvidd och lägre klimatpåverkan.

Effektiv prestanda med elmotorer

MEB-plattformen bidrar med en bred portfölj av drivlinevarianter och effektnivåer. I Audi Q4 concept modellerna hittar vi prestandaversionen med elmotorer på både fram- och bakaxeln och givetvis quattrodrift. Istället för mekanisk förbindelse mellan axlarna fördelas vridmomentet under bråkdelen av en sekund via en elektronisk styrenhet. Det gör att den eldrivna suven får optimal framdrivning under alla väderförhållanden och underlag.

För högsta verkningsgrad används i de flesta fallen den bakre elmotorn, som är en permanent synkronmotor. Av samma skäl fördelas vridmomentet i första hand till bakaxeln. Behövs mer kraft än den bakre motorn kan leverera använder fyrhjulsdriften den främre asynkrona motorn för att fördela kraften till framaxeln. Det sker även prediktivt under isiga förhållanden eller vid snabb kurvtagning alternativt om bilen under- eller överstyr.

Den bakre elmotorn har en effekt på 150 kW och vridmoment på 310 newtonmeter; den främre motorn levererar upp till 75 kW och 150 Nm till framhjulen. Systemeffekten är 225 kW (306 hk). Batteriet lagrar 82 kWh, vilket ger en räckvidd på över 450 kilometer enligt WLTP-körcykeln. Batteriet kan laddas med maximalt 125 kW och gör att det tar knappt mer än 30 minuter för att ladda batteriet till 80 procent.

Formeln för att få så lång räckvidd vilar på betydligt mer än att det finns ett batteri med hög kapacitet. På samma sätt som den första medlemmen i familjen, Audi e-tron, är Audi Q4 e-tron concept och Q4 Sportback e-tron är utvecklade för att ge maximal effektivitet. Från den aerodynamiska karossen med lågt cw-värde på 0,28 för suven och låga 0,26 för Sportback, till det avancerade energiåtervinningssystemet används varje tillfället för att optimera räckvidden. Värmereglersystemet för drivning och batteri, som även inkluderar värmepump, bidrar till att öka räckvidden.

Sportig och exakt körkänsla

Avgörande för den sportiga karaktären och vridstyvheten är det lågt och centralt placerade batteriet som optimerats för Audi Q4 e-tron. Batteriet väger 510 kg och är placerat i ett brett block under hela passagerarutrymmet.

Tyngdpunkten är därför på motsvarande nivå som en Sedan med konventionell drivlina. Axellastfördelningen är närmast perfekt balanserad nära 50:50. Framhjulen har MacPhersonupphängning med adaptiva dämpare och bakaxeln multilänkbakaxel och adaptiva dämpare.

Senaste nyheterna

Vill du ha de senaste nyheterna om Audi Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron? Anmäla dig nedan för att löpande ta del av uppdateringar.

1
Modellerna finns ännu inte med i Skatteverkets nybilsprislista (uppdateras senare under 2021). Audi Q4 e-tron och Audi Q4 Sportback e-tron har i nuläget inte fått ett typgodkännande enligt direktiv 2007/46/EG. Fram tills dess att ett typgodkännande har meddelats får Audi Q4 e-tron och Audi Q4 Sportback e-tron inte registreras, säljas eller användas på den svenska marknaden. Alla påståenden, beskrivningar och tekniska specifikationer avseende Audi Q4 e-tron och Audi Q4 Sportback e-tron på denna sida samt annat marknadsföringsmaterial framtaget av Audi Sverige baseras enbart på Audis egna estimat, antaganden, standarder och bedömningar och de har inte blivit bekräftade i ett typgodkännande. Bilmodellerna i bilderna är conceptbilar.