Batteriteknologi > Mer om Audi e-tron > e-tron > Audi Sweden
Batteriteknologi

Audi e-tron: batteriteknologi

Audi e-tron är början på en ny epok för Audi, då märket nu går från att vara en klassisk biltillverkare till att bli en systemleverantör för mobilitet. Tack vare ett omfattande utbud av laddningsalternativ med smarta lösningar för laddning hemma och på resan, kan kunderna utnyttja fördelarna med elbil fullt ut utan att behöva göra avkall på något. Det stora litiumjonbatteriet i Audi e-tron ger en räckvidd på över 400 km i WLTP-körcykeln. Om den laddas på en snabbladdstation med upp till 150 kW är elbilen klar för nästa etapp på mindre än en halvtimme.

Audi e-tron har i nuläget inte fått ett typgodkännande enligt direktiv 2007/46/EG. Fram tills dess att ett typgodkännande har meddelats får Audi e-tron inte registreras, säljas eller användas på den svenska marknaden. Alla påståenden, beskrivningar och tekniska specifikationer avseende Audi e-tron i detta affärsförslag samt annat marknadsföringsmaterial framtaget av Audi Sverige baseras enbart på Audis egna estimat, antaganden, standarder och bedömningar och de har inte blivit bekräftade i ett typgodkännande.

Kraftfull lagring – litiumjonbatteri

Litiumjonbatteriet i bottenplattan på Audi e-tron lagrar 95 kWh energi och är konstruerad för lång livslängd. I den realistiska WLTP-körcykeln uppnår elbilen en räckvidd på över 400 km. Batteriets avancerade temperaturhantering gör att Audi e-tron kan laddas med en effekt på upp till 150 kW på DC-snabbladdstationer.

Det största batteri du någonsin ägt

Batterisystemet är ett brett, platt paket som med tanke på tyngdpunkten är optimalt placerat under kupén och mellan axlarna. Med en längd på 228 cm, en bredd på 163 cm och en höjd på 34 cm har den ungefär samma mått som en dubbelsäng. Över den bakre delen av första nivån finns en annan mindre nivå med cellmoduler. Denna sitter under baksätet i Audi e-tron. Systemet väger totalt ca 700 kg, inklusive höljet med mycket robust struktur.

batteri

Batteristyrenheten

Batteriet och batteriets alla parametrar, till exempel laddstatus, effektuttag och värmehantering, hanteras av den externa batteristyrenheten (BMC – battery management controller). BMC kommunicerar med de två styrenheterna i elmotorerna och cellmodulstyrenheterna (CMC), som både övervakar ström, spänning och temperatur i modulerna. Temperaturhanteringssystemet till Audi e-tron består av fyra kretsar som kan kopplas på olika sätt efter behov för att värma upp eller kyla ned kupén och för elektrisk utrustning. De fungerar också som en mycket effektiv värmepump. Utöver batteriet kopplar de också samman elmotorerna med rotorerna, effektelektroniken och laddaren

batteristyrenheten

Smart temperaturhantering

Tack vare den smarta temperaturhanteringen kan batteriet hållas inom det optimala effektivitetsområdet på 25 till 35 °C i alla situationer, från kallstart på vintern (givet att bilen har stått på laddning) till högre hastigheter vid motorvägskörning sommartid. Detta bidrar också till batteriets långa livslängd.

tempertaturhantering

Audis batteriexpertis

Audi har omfattande expertkunskaper inom teknik för högeffektsbatterier. Flera specialister på Audis kompetenscentrum i Ingolstadt arbetar med drivbatterierna. Oavsett om de är konstruerade för en laddhybrid eller en helt eldriven bil, så är alla batterier uppbyggda enligt ett standardmodulkoncept. Detta skapar stor flexibilitet så att Audi kan reagera snabbt på utvecklingen på marknaden. På centrum för batteriteknologi ligger fokus på att ta fram kompletta system med paketering, kylning, skydd och integration i bilen. Viktiga faktorer är batterisystemets styvhet, hur det reagerar på en eventuell kollision och den elektromagnetiska kompatibiliteten (EMC).

batteriexpertis
Audi e-tron har i nuläget inte fått ett typgodkännande enligt direktiv 2007/46/EG. Fram tills dess att ett typgodkännande har meddelats får Audi e-tron inte registreras, säljas eller användas på den svenska marknaden. Alla påståenden, beskrivningar och tekniska specifikationer avseende Audi e-tron i denna annons samt annat marknadsföringsmaterial framtaget av Audi Sverige baseras enbart på Audis egna estimat, antaganden, standarder och bedömningar och de har inte blivit bekräftade i ett typgodkännande.