Audi e-tron quattro concept > e-tron > Audi Sweden
  • stage_exterior_front.jpg
e-tron quattro concept

Välkommen till framtiden

Morgondagens teknik.

Tre elmotorer – en på framaxeln och två på bakaxeln – garanterar att all kraft du behöver finns tillgänglig så fort du trycker ned gaspedalen. Audi ger dig full kontroll över totalt 320 kW och med boosting ända upp till 370 kW under kortare perioder. Med ett vridmoment på över 800 Nm sliter sig Audi e-tron quattro concept bokstavligt talat ur startblocken och accelererar från 0 till 100 km/h på endast 4,6 sekunder. Därifrån klättrar den snabbt vidare, om föraren så önskar, till den elektroniskt begränsade maxhastigheten 210 km/h.

e-tron ljussignatur

I Audi e-tron quattro concept används så kallad Matrix-laserteknik för alla primära ljusfunktioner, vilket är nästa steg i utvecklingen av ljusteknik för bilar. Matrix-laserstrålkastare delar upp ljuskäglorna i små, små pixlar och kan därför lysa upp vägen med hög upplösning och perfekt kontroll. I den nedre delen av frontpartiet sitter en ny signaturbelysning som består av fem ljuselement och drar blickarna till sig. Varje ljuselement består av en LED-lampa som kombinerats med en extremt platt OLED-enhet (organic light emitting diode). OLED-enheter avger ett homogent ljus, är dimbara och kan skapa en mängd olika ljuseffekter. Audi e-tron quattro concept är den första bilen i världen att använda sig av Matrix-laserstrålkastare och OLED-teknik. Audi personifierar därmed mottot ”Vorsprung durch Technik” när det kommer till belysning i bilar.

Strömlinjeformad

Karossen hos Audi e-tron quattro concept smalnar av kraftigt mot bakpartiet. Skulderlinjen sträcker sig över bakluckan och skapar en kraftfull struktur. Längs samma linje sträcker sig en ljuslist med LED-teknik som kopplar samman baklyktorna och ytterligare accentuerar bilens bredd. Baklyktorna är precis som framlyktorna designade i två zoner. Den övre delen består av nio platta OLED-enheter som ansvarar för bakljusfunktionen. Under dem sitter ytterligare tre enheter i en vertikal linje.

Aerodynamik

För en bil som är helt eldriven spelar aerodynamiken en central roll. Audi e-tron quattro concept har en räckvidd på mer än 500 kilometer, vilket till stor del är möjligt tack vare den aerodynamiskt utformade designen. Den extremt låga luftmotståndskoefficienten på 0,25 låter Audis sport-SUV glida tyst och mjukt genom vinden, utan energiförluster. Audi e-tron quattro concept placerar sig mellan Audi Q5 och Audi Q7. Glaspartiet är lågt konstruerat, taklinjen vänder snabbt nedåt igen och D-stolparna är vinklade på ett sätt som för tankarna till en coupémodell.

Galleri
Ladda ner alla
00:00 | 00:00
  • Der Audi e-tron Sportback concept und der Audi e-tron quattro concept.

  • Der Audi e-tron Sportback concept und der Audi e-tron quattro concept.

I siffror

Acceleration
från 0 till 100 km/h

4,6

sekunder

Max hastighet

210

km/h

Effekt
upp till

370

kW