• Q7 e-tron quattro
    Q7 e-tron quattro
    Pris: från 855 100 SEK Månadsbetalning 4 842 SEK (Bilförmån)

    Förbrukning, blandad körning: 1,9–1,8 l/100 km

    CO₂-utsläpp, blandad körning: 50–48 g/km

  • SQ7 TDI
    SQ7 TDI
    Pris: från 950 000 SEK Månadsbetalning 7 100 SEK (Bilförmån)

    Förbrukning, blandad körning: 7,6–7,2 l/100 km

    CO₂-utsläpp, blandad körning: 199–190 g/km

  • TT Roadster
    TT Roadster
    Pris: från 358 500 SEK Månadsbetalning 2 080 SEK (Bilförmån)

    Förbrukning, blandad körning: 6,9–5,8 l/100 km

    CO₂-utsläpp, blandad körning: 158–132 g/km

  • TTS Coupé
    TTS Coupé
    Pris: från 532 900 SEK Månadsbetalning 3 559 SEK (Bilförmån)

    Förbrukning, blandad körning: 7,3–6,7 l/100 km

    CO₂-utsläpp, blandad körning: 168–155 g/km

  • TTS Roadster
    TTS Roadster
    Pris: från 556 400 SEK Månadsbetalning 3 759 SEK (Bilförmån)

    Förbrukning, blandad körning: 7,5–6,9 l/100 km

    CO₂-utsläpp, blandad körning: 173–159 g/km

  • TT RS Coupé
    TT RS Coupé
    Pris: från 693 700 SEK Månadsbetalning 4 925 SEK (Bilförmån)

    Förbrukning, blandad körning: 8,4–8,2 l/100 km

    CO₂-utsläpp, blandad körning: 192–187 g/km

  • TT RS Roadster
    TT RS Roadster
    Pris: från 717 200 SEK Månadsbetalning 5 125 SEK (Bilförmån)

    Förbrukning, blandad körning: 8,5–8,3 l/100 km

    CO₂-utsläpp, blandad körning: 194–189 g/km

Elektrifiering > audi-e-tron-concepts > Audi Sweden

  • aa3-etron-141037-1400x438.jpg
aa3-etron-141037-1400x438.jpg

Audis elektriska framtid finns snart i din egen bil – och mer kommer

Elektrifieringen av Audis bilmodeller går snabbt. Det innebär riktigt snåla motorer och lägre avgasutsläpp. Men inte minst gör det Audis modeller ännu roligare att köra. Här berättar vi mer om tekniken som du inte vill missa.

1920x1080_170912_Audi_etron_Sportback_concept_Front.jpg
Bilindustrin är inne i ett mycket omvälvande teknikskifte, det största som hänt sedan löpande bandet och massproduktionen inleddes för drygt 100 år sedan. För att klara utsläppsmålen behöver personbilarna elektrifieras, antingen som hybrider eller renodlade elbilar. Alternativt kunna köras på förnybara bränslen. I detta teknikskifte tänker Audi ta ledningen med samma motto som alltid: ”Vorsprung durch Technik”, (försprång genom teknik).
Årets bil 2016
600x600_AQ7_E-TRON_151005_1.jpg
Den elektrifierade övergången sker dock stegvis. Förbränningsmotorer kommer förekomma i många år till, men de behöver förfinas för att klara allt tuffare utsläppskrav. För att nå de krav på låga CO2-utsläpp som EU satt upp är elektrifieringen ett effektivt sätt att minska klimatpåverkan.

De första exemplen på elektrifieringen hos Audi finns redan ute på marknaden. Audi A3 Sportback e-tron var en föregångare när den lanserades 2014, med sin kombination av 1,4 TFSI bensinmotor och elmotor samt CO2-utsläpp på endast 36 g/km.

Q7 e-tron kom 2016 och den blev Audis andra laddhybrid, som trots sin storlek bara har CO2-utsläpp på 48 g/km. Tekniknivån var så hög att Audi Q7 e-tron utsågs till ”Årets Testbil 2016” av svenska biltidningen auto motor & sport. Läs mer om testet här
Elektrifierad med 48 volt-mildhybridteknik Laddhybriderna Audi A3 Sportback e-tron och Q7 e-tron har relativt stora batteripaket och en elektrisk räckvidd på upp till 48 respektive 56 km enligt körcykeln NEDC. För många jobbpendlare räcker det för att köra elektriskt till och från arbetet. För att effektivisera förbränningsmotorer har Audi utvecklat så kallade ”mildhybrider”, eller lätthybrider som de också kallas. Även lätthybriderna har en elmotor som går in och stöttar förbränningsmotorn samt batterier som kan lagra bromsenergin, allt är dock nedskalat till en betydligt mindre storlek.

För att optimera lätthybriderna går Audi ifrån den tidigare standarden med 12 volts elsystem i personbilar. Elmotorn som avlastar förbränningsmotorn och stora generatorer som kan återvinna bromsenergi har fördel av en högre spänningsnivå på 48 volt, förkortat till 48V-teknik. Högre spänning minskar energiförlusterna, gör komponenterna lättare och minskar behovet av grova elkablar.

Även när det gäller 48V-tekniken har Audi varit en föregångare. Redan 2014 demonstrerades 48V-tekniken på prototypstadie. Prestandamodellen Audi SQ7 TDI presenterades på våren 2016 som världens första serieproducerade bilmodell med 48V-teknik och en ”elektrisk turbo”, det vill säga en eldriven kompressor som eliminerar turbofördröjningen i V8-motorn.
Nya Audi A8 har 48 volt-teknik som standard
1400x840_Teaser_stage.jpg
Under sommaren 2017 inleddes lanseringen av nya generationen Audi A8, som får 48V-teknik som huvudelsystem. Audi har döpt sitt lätthybridsystem till "BAS" (48-volt Belt Alternator Starter). BAS består av en kombinerad generator/startmotor som är ständigt kopplad till förbränningsmotorn med en bred kilrem. I Audi A8 ger elmotorn en effekt på 12 kW och 60 Nm. Vid inbromsning ”vänder man” systemet till en generator som då kan återvinna lika mycket, 12 kW. Förutom energivinsten avlastar dessutom BAS-systemet bilens mekaniska bromsar, som får längre livslängd.
Audis lätthybridsystem blir standard på alla nya A8-modeller, liksom nästa generation A7. Tekniken kommer de närmaste åren att successivt spridas på allt fler modeller. Bygg din Audi A8 här

Lätthybridsystemet BAS med 48 volt-teknik ger flera fördelar

  • Elmotorn fungerar som en mycket stark och snabb startmotor, vilket via drivremmen ger ett mjukare och tystare ingrepp än konventionella startmotorer
  • BAS ger också ett smidigare och effektivare stopp/start-system som slår av förbränningsmotorn och blixtsnabbt startar igen
  • Stopp/start-systemet aktiveras redan vid 22 km/h, när bilen är på väg att rulla mot stillastående
  • I Audi A8 används avståndsradarn för att starta förbränningsmotorn innan föraren ens hunnit lyfta på bromspedalen, eftersom systemet känner av att framförvarande fordon börjat köra
  • BAS-enheten i Audi A8 möjliggör även frirullning med avstängd motor i hastigheter mellan 55–160 km/h, i upp till 40 sekunder
  • I nya Audi A8 utlovas lätthybridsystemet en bränslebesparing på cirka 0,7 l/100 – jämfört med motsvarande modell utan den här tekniken
Elektrifieringen hos Audi
1920x1920_170912_Audi_etron_Sportback_concept_3_4_Heck.jpg
Elektrifieringen av Audis bilmodeller går alltså snabbt. Med den nya lätthybridtekniken får Audiägarna påtagligt lägre förbrukning. Förutom ett brett utbud av lätthybrider och laddhybrider lanserar Audi också elbilar. Första renodlade elbilen blir Audi e-tron, som lanseras under 2018. Konceptbilen Audi e-tron quattro utlovar en toppeffekt 435 hk och 800 Nm samt ett 95 kWh stort batteripaket som ger 50 mils räckvidd. Toppfarten är begränsad till 210 km/h och 0–100 km/h ska gå på 4,6 sekunder.

Den offensiva satsningen på elbilar fortsätter och målet är att en tredjedel av alla bilar som Audi säljer 2025 är laddbara elbilar. Då ska det finnas mer än ett 20-tal elektrifierade modeller hos Audi att välja mellan. För att klara detta mål läggs stora delar av Audis utvecklingsresurser på elektrifiering, självkörande funktioner och uppkopplade bilar.

Parallellt med elektrifieringen av personbilsmodellerna genomför Audi också en kraftfull satsning på avancerade säkerhetssystem. Det handlar inte enbart om att göra bilarna självkörande, autonoma, utan minst lika mycket om att öka säkerhetsnivån. Smarta system som hjälper föraren vid exempelvis mörker, dålig väderlek och alternativa färdvägar vid köbildning. Dagens autobromssystem blir de närmaste åren ännu intelligentare och klarar allt mera komplicerade trafiksituationer.
Vi uppdaterar dig med senaste e-tron-nyheterna här