Smart teknik > Audi A8 L > A8 > Audi Sweden

Din A8 L

Smart teknik
Förbrukning blandad körning: 5,9–5,6 l/100 km
CO2-utsläpp blandad körning: 156–148 g/km
1920x1080_08_FeatureGalleryFullWidth_Infotainment_Navigation.jpg

L 50 TDI quattro tiptronic 1
1 023 300 SEK

  • Grundpris
    1 023 300 SEK
  • Tillvalsutrustning
    0 SEK
  • Pris:
    1 023 300 SEK
  • Finansiering per månad
    Byt finansiering
    Finansiering:
    Bilförmån 2
    7 734 SEK
Nya bilar i lager som matchar din konfiguration

Smart teknik

Assistanssystem

Ännu säkrare

I Audi A8 L kan du alltid agera med upphöjt lugn. Här har du nämligen tillgång till en hel armada av sammankopplade system, fler än någonsin tidigare. När du vill kan det intelligenta nätet av sensorer och algoritmer ge dig värdefull hjälp, i praktiskt taget alla lägen, och göra hela resan ännu bekvämare och säkrare. Assistanssystemen (upp till 41 stycken står till buds) bevakar och utvärderar sina respektive områden under resan och ser vid behov till att du får ytterligare information. Om en kritisk situation detekteras, griper de in stegvis. Denna mycket omfattande utrustning innebär ytterligare ett steg, eller snarare kliv, på vägen mot självkörande bilar.

Intelligenta assistanssystem i Audi A8

Ljusteknik

Se dubbelt så långt

Die Audi HD Matrix LED-Scheinwerfer mit Audi Laserlicht im neuen Audi A8 L haben die 10-fache Leuchtkraft. Med sin långa räckvidd och låga energiförbrukning var LED-strålkastarna utan tvekan ett stort och betydelsefullt tekniskt framsteg när de kom. Men nu har även dessa blivit övertrumfade – och det med råge: Audi HD Matrix LED-strålkastarna med Audi Laser Light (tillval för A8 L) har hela 10 gånger så hög ljusintensitet! Ljuskäglorna från dessa blir som att låta dagsljus skära genom natten. Jämfört med konventionella strålkastare kan du se dubbelt så långt med de högeffektiva laserspottarna!

Men det handlar inte bara om att kunna se bättre. Ett kamerasystem i vindrutan känner av ljuset från mötande fordon vilket gör det möjligt att automatiskt maskera strålkastarljuset på de ställen som behövs för att inte blända dessa trafikanter. Genom att antalet ljussegment har utökats ännu mer, kan det område som ljuset bländas av i regleras mycket exakt. Det gör att det kan göras mindre vilket i sin tur innebär att det område som lyses upp med helljus blir större. Allt fungerar naturligtvis helt automatiskt vilket borgar för en mer avkopplande, komfortabel och säker körning nattetid. HD Matrix LED-strålkastare med Laser Light är ett tillval för A8 L. Ett blått X visar tydligt att man valt detta högeffektiva system.

alt txt

Lika elegant bak som fram

Audi Matrix OLED-baklyktorna i 3D-design gör ljusdesignen bak på nya Audi A8 extra elegant. OLED-tekniken gör det möjligt att på ett homogent sätt lysa upp geometriska former med steglöst reglerbar intensitet. OLED-baklyktorna och den LED-ljusledare som löper över hela bakpartiet gör att man enkelt känner igen nya Audi A8 också nattetid och bjuder på ett effektfullt ljusspel varje gång man öppnar eller stänger bilen. Men det är inte bara ljusdesignen som övertygar – minst lika imponerande är de säkerhetsmässiga vinster som detta system ger.

alt txt

Säkerhet

Intelligent omfördelning

Audi AI aktivt chassi (tillval för A8 L) har två viktiga uppgifter. För det första stabiliserar det bilen på ett mycket effektivt sätt mot nigningar och rullningar i karossen, oberoende av belastning och alltid med beaktande av både underlagets beskaffenhet, väghållningen och hastigheten. Detta leder också till märkbart mycket bättre åkkomfort. För det andra förbättrar denna innovation bilens passiva säkerhet. Den drivkraft som quattro alltid ger, optimeras vid en nödinbromsning genom att krafterna fördelas så exakt som möjligt mellan alla fyra hjulen. Nigningar motverkas aktivt och bromssträckan förkortas avsevärt. Vid en krock i sidan, höjer sig bilen upp till 80 mm inom loppet av en halv sekund för att öka säkerheten i passagerarutrymmet.

Alla dessa funktioner kan åstadkommas tack vare att chassit nu för första gången arbetar helt elektromekaniskt och beroende på den aktuella situationen alltid kan applicera den nödvändiga kraften på varje enskilt hjul. Regleringen sköts av en central styrenhet som utvärderar signaler från sensorerna och sedan skickar motsvarande kommandon till magnetventilerna som på så sätt kan anpassa dämparkrafterna steglöst för de individuella stötdämparna

Matrix LED i Audi A8

Bränslesnålhet är standard

Audi A8 L är en mildhybrid. Denna kombination av förbränningsmotor, en vattenkyld 48-volts remdriven startmotor/generator och ett effektstarkt litiumjonbatteri, erbjuds nu för första gången som standard. Den nya enheten har möjliggjort en lång rad förbättringar som främst visar sig i högre effektivitet och förfinad körkomfort.

Den remdrivna startmotorn/generatorn (RSG) har dubbla roller: Den fungerar både som elmotor och kraftkälla. I sin första roll ställer den hela 60 Nm extra vridmoment till förfogande. Dessa används för en unik funktion i Audi A8 L: När man kommit upp i önskad hastighet (från 30-160 km/h) stängs förbränningen av i upp till 40 sekunder, och bilen rullar då fram tyst och bekvämt – och utsläppsfritt. Dessutom tillhandahåller RSG tillräckligt med kraft för att återstarta motorn. En liten dutt på gaspedalen är allt som krävs för att direkt väcka motorn till liv igen.

Även när det gäller att bromsa har generatorn sina fördelar: Tillsammans med det effektstarka batteriet (som sitter placerat över bakaxeln) gör den det möjligt att återvinna energi ännu effektivare. På så sätt kan redan förbrukad energi ledas tillbaka till bilen igen. I vissa situationer är denna återvinning t.o.m. effektivare än att rulla fram med motorn avslagen. Därför övervakar och analyserar drivningsstyrningen i A8 L hela tiden det hela. Dessutom länkas data från frontkameran och den aktiva effektivitetsassistenten samman med aktuella uppgifter om färdvägen och med olika data från sensorerna.

Bilarna i den nya generationen Audi A8 L är de första som förses med de nya effektbeteckningarna. När det gäller de båda 6-cylindriga motorerna blir 3.0 TDI på 286 hk (210 kW) ”Audi A8 L 50 TDI” och 340 hk (250 kW) starka 3.0 TFSI ”Audi A8 L 55 TFSI”.

Energieffektiv Audi A8 L
Mildhybriden i siffror

Extra vridmoment upp till

60

Nm

Elsystem

48

Volt

Rulla fram utsläppsfritt i upp till

40

skeunder åt gången

Den nya styrningen

Olika hastigheter ställer olika krav på styrförhållandet: I lägre hastigheter handlar det mer om enkel manövreringsförmåga medan det i högre farter är smidighet och stabilitet som efterfrågas. Smidighet betyder: Din bil kombinerar smidigheten hos t.ex. en Audi A4 med den komfort som utmärker en genuin lyxbil – i snäva kurvor räcker det med en liten vridning på ratten (”respons”). Smidighet upplever du som körglädje, sportighet och spontanitet, och stabilitet visar sig genom att bilen är lätthanterlig även vid plötsliga rattrörelser.

Ur teknisk synvinkel döljer sig här ett motsatsförhållande – tidigare har man varit tvingad till en kompromiss och behövt prioritera endera responsen eller stabiliteten. Den dynamiska 4-hjulsstyrningen gör att man nu slipper denna eviga kompromiss – via en central styrenhet koordineras aktiva styringrepp både på fram- och bakhjulen. Systemalgoritmen anpassar styrningens utväxlingsförhållande beroende på den aktuella körsituationen och optimerar hela tiden styrvinkeln för fram- och bakaxeln.

På så sätt förbättras bilens manövreringsförmåga avsevärt: När bilen ska vändas eller manövreras in på en parkeringsplats behövs det inte mycket kraft för att vrida på ratten. Dessutom gör styrningen på alla fyra hjulen att bilens vändradie blir märkbart mycket mindre. På landsväg kan föraren njuta av sportig och precis styrning – det känns som om bilen gick på räls. På motorväg har den dynamiska 4-hjulsstyrningen en jämn karakteristik, för stabilitet på vägen och avslappnad körning. Det här är något du kommer att uppskatta även som baksätespassagerare.

Styrning i Audi A8