• Q7 e-tron quattro
    Q7 e-tron quattro
    Pris: från 855 100 SEK Månadsbetalning 4 842 SEK (Bilförmån)

    Förbrukning, blandad körning: 1,9–1,8 l/100 km

    CO₂-utsläpp, blandad körning: 50–48 g/km

  • SQ7 TDI
    SQ7 TDI
    Pris: från 950 000 SEK Månadsbetalning 7 100 SEK (Bilförmån)

    Förbrukning, blandad körning: 7,6–7,2 l/100 km

    CO₂-utsläpp, blandad körning: 199–190 g/km

RS 5 Coupé > Audi Sweden

RS 5 Coupé

Din RS 5 Coupé
2.9 TFSI quattro tiptronic 1
831 600 SEK

  • Grundpris
    821 600 SEK
  • Tillvalsutrustning
    10 000 SEK
  • Pris
    831 600 SEK
  • Finansiering per månad
    Byt finansiering
    Finansiering:
    Bilförmån 2
    6 094 SEK

Vässad prestanda.

Bränsleförbrukning (blandad körning): 8,7 l/100 km; CO2-utsläpp (blandad körning): 197 g/km¹

Nya Audi RS 5 Coupé är en vägvinnande mix av elegant design och klassisk RS-prestanda. Med sina dubbla turboaggregat levererar 2.9 TFSI V6 450 hk och ett maximalt vridmoment på 600 Nm vilket borgar för verkligt sportig prestanda. Det räcker med svindlande snabba 3,9 sekunder för RS 5 Coupé att komma upp i 100 km/h från stillastående. Topphastigheten ligger på 250 km/h och kan som tillval höjas till 280 km/h.

Bilder

Ladda ner alla
00:00 | 00:00
  • Effekt

  • 450

    hk

  • Max. vridmoment

  • 600

    Nm

  • Acceleration

  • 3,9

    Sekunder

  • från 0 till 100 km/h

563x317_ARS5_D_171002_RGB_2.jpg
För den biffiga kraften i RS 5 Coupé svarar en nyutvecklad V6-motor som inte bara är kraftfull utan också snål med bränslet. De båda turboladdarna sitter placerade i V:et mellan cylinderbankarna. Insugsluften leds genom dubbla kanaler till respektive turboladdare och förbränningskammare vilket ger motorn pigg respons – på alla varvtal. Accelerationen från 0 till 100 km/h klarar RS 5 Coupé av på 3,9 sekunder. Det maximala vridmomentet på hela 600 Nm (170 Nm mer än i den förra modellen) står till förfogande i varvtalsområdet från 1.900 till 5.000 varv/min. Väljer man RS-designpaketet (tillval) höjs topphastigheten till 280 km/h. Motorkraften leds vidare till standardmonterade quattro permanent 4-hjulsdrift med mellandifferential via en sportigt avstämd, 8-stegad tiptronic-växellåda med optimerat korta växlingstider. Mellan axlarna fördelas kraften i förhållandet 40:60. Sammantaget resulterar detta i dynamiska vägegenskaper med enastående grepp och driv – och samtidigt optimal säkerhet. Det maffiga RS-ljudet talar sitt tydliga språk om motorns prestanda.
563x317_ARS5_171004_RGB.jpg
Dynamiken märks så fort man startat motorn. Via Audi drive kan man ställa in olika körlägen, för enastående sportiga till dynamiskt komfortbetonade köregenskaper. Dessutom har föraren möjlighet att göra individuella inställningar för att få ut så mycket som möjligt av RS 5 Coupé. RS-sportchassit, som är standard, får bilen att ligga ännu lägre mot vägbanan jämfört med föregångaren. Som tillval finns dessutom ”sportchassi plus” med Dynamic Ride Control (DRC) liksom keramiska bromsar och dynamisk styrning som är speciellt avstämd för RS och minskar bilens krängnings- och nigningsrörelser för ännu bättre väghållning. Dämparkarakteristiken kan ställas in i 3 steg för att alltid kunna anpassas perfekt efter underlaget. Med sin vikt på 1.655 kg väger RS 5 Coupé 60 kg mindre än sin föregångare. En annan sak som förbättrar effektiviteten för RS 5 Coupé är den optimerade förbränningen med förkortade kompressionstider.

Karaktärsstyrka – in i minsta detalj.

Vissa av de motorsportinfluerade designdetaljerna på RS 5 Coupé för tankarna till den klassiska högprestandaracern Audi 90 quattro IMSA GTO – titta bara på de enorma luftintagen med sina RS-specifika galler, den breda och flacka single frame-grillen, luftintagen och -utsläppen på sidorna och de på sant RS-manér starkt välvda och breddade skärmarna. Sportigheten sätter sin prägel även på bakpartiet. Spoilerläppen, den speciella RS-diffusorinsatsen och de ovala ändrören – alla visar på den tuffa RS-karaktären. Väljer man optikpaketet (tillval) får man dessa detaljer i aluminium matt, svart högglans eller läcker kolfiber – för en ännu personligare stil. Även taket kan fås i kolfiber (med tydlig fiberstruktur).

Med sportighet i högsätet.

Invändigt går RS 5 Coupé helt i svart. RS-sportstolarna fram är klädda i nappa. Som tillval kan de fås rutsydda och prydda med kontrasterade sömmar. De erbjuder ett enastående stöd för kroppen samtidigt som de tillsammans med den konturerade RS-sportläderratten med växlingspaddlar gör bilens prestanda glasklar även i kupén. Sätena, ratten, instegslisterna och växelspaken smyckas av en RS-logo. Med RS-designpaketet (tillval) kan man plussa på med effektfulla detaljer som röda kontrasterande sömmar på ratten, växelspaksknoppen och mittkonsolen. Audi virtual cockpit (tillval) visar dig alla viktiga data – klart och tydligt – på sin högupplösta display, bl.a. en RS-specifik G-mätare, en växlingslampa och både däcktryck och däcktemperatur. Allt för att du ska kunna njuta ännu mer av den speciella RS-karaktären.