Laddning för din elbil och laddhybrid > Audi Sverige
e-tron som laddas via laddbox hemma

Smart laddning för din elbil och laddhybrid

Smarta lösningar för laddning hemma och ett omfattande utbud av laddningsalternativ för resan. Elbil och laddhybrid utan att göra avkall på något.

Eldrivet med Audi

Audi erbjuder grön premiummobilitet för alla kunder, från vår laddhybrid A3 TFSI e till helt elektriska sportbilen e-tron GT. År 2025 kommer Audi erbjuda 30 laddbara bilmodeller globalt. Vare sig du vill ha en elbil eller en laddhybrid så har vi flera olika alternativ för dig. Audi har även tagit ett helhetsgrepp om laddningen av våra laddbara bilar och blivit en systemleverantör för mobilitet. Hemma laddar du smidigt med en laddbox från vår partner Bee. På resande fot och utanför hemmet hjälper din Audi dig att hitta lediga laddstationer och du betalar enkelt med e-tron charging service som ger dig tillgång till laddstationer från flera olika leverantörer. Som Audiägare kan du utnyttja fördelarna med din nya elbil fullt ut utan att behöva göra avkall på något.

Såhär förbereder du dig för elbil eller laddhybrid från Audi

  • siffra-1-830x75.jpg
    Bestäm vilken laddbar modell som möter dina behov

    Bestäm vilken modell och utförande som passar dig bäst. Fyller en elbil dina behov eller kan en laddhybrid passa bättre? Kolla in miljösidorna via länken nedan för att se vilken bil som passar dig samt prata med din Audi-återförsäljare.

  • siffra-2-830x75.jpg
    Undersök möjligheter att ladda hemma

    Se över möjligheterna att installera en laddbox hemma. Vi rekommenderar alltid att man använder en laddbox vid laddning av sin elbil/laddhybrid. Din säljare kan hjälpa dig att beställa laddbox inkl. installation från vår samarbetspartner Bee. När du köper en smart laddbox med installation har du möjlighet att göra skatteavdrag för grön teknik med upp till 50% av dina kostnader (maximalt 50 000 kr). Skattereduktionen fungerar på liknande sätt som ROT och RUT och avdraget görs direkt på din faktura.

  • siffra-3-830x75.jpg
    Se hur du kan ladda din Audi på resa

    Se över laddningsmöjligheterna längs din färdväg. För att du inte ska behöva använda dig av flera betalningsalternativ för olika laddstationer har vi e-tron charging service som erbjuder dig möjligheten att enkelt ladda med ett kort vid laddstationer från flera olika leverantörer. Läs mer via länken nedan.

  • siffra-4-830x75.jpg
    Lär dig mer om hur du kan förbättra räckvidden

    Lär dig hur du får räckvidden att bli så lång som möjligt. Räckvidden påverkas av flera olika faktorer, både sådant som du inte kan påverka – såsom väder, och delar vi kan påverka - exempelvis körstil.

laddning

Räckviddsångest?

I sammanhang där elbil eller laddhybrid diskuteras lyfts ofta räckviddsångest, men faktum är att beteendet jämfört med en fossildriven bil är helt annorlunda. Har du möjlighet att ladda hemma, laddas bilen varje natt och du vaknar med fulladdat batteri. I genomsnitt körs en personbil i Sverige ca 3,5 mil per dag. De flesta kan med andra ord göra sina dagliga resor på ren eldrift oavsett om du kör en elbil eller laddhybrid. En elbil från Audi har en räckvidd som även räcker för längre resor. När du gör en paus för att ladda vid en snabbladdningsstation kan du ladda batteriet från 0-80% på så kort tid som 30 min. För att hjälpa dig att planera din körning och även längre resor kan du använda både myAudi-appen och navigationen i din bil för att beräkna när du behöver ladda. Du kan även få en uppskattning om räckvidden och laddtid mm genom att använda kalkylatorerna här.

Beräkna räckvidd och laddtid
FAQ - Vanliga frågor och svar om laddning, räckvidd och laddteknik.
Laddning & räckvidd
Ungefär hur mycket kostar det att ladda en elbil?
Det beror såklart på men en bra formel är för att räkna ut detta är kostnad per kWh multiplicerat med storlek på batteriet i kW. Om du stannar på någon laddningsstation längs vägen beror det på vilken station du väljer och vilket pris de tar per kWh.
Hur lång tid tar det att ladda en elbil?
Med normal 11 kW laddning är laddtiden för din e-tron ca 8,5 timmar, alltså får du ett fullt batteri under en god natts sömn. Snabbladdning med 150 kW ger 80 procents laddning på ungefär en halvtimme – vilket motsvarar ca 30 mils körning. e-tron GT klarar även att laddas med 270 kW
Hur påverkar temperaturen räckvidd och batteriet?
Audi har avancerade batterier med effektiv temperaturreglering för att optimera prestandan i olika förhållanden. Aktuell förbrukning och räckvidd kommer variera på en rad faktorer såsom körmönster, mycket kalla eller varma temperaturer, åldern på batteriet samt bilens tillstånd.

Se exempel på räckvidd i kalkylatorn här
Vad händer med batteriet vid en kollisionsolycka?
Batteriet är byggt i en skyddande krocksäkerhetsstruktur (bikakestruktur). Kylsystemet är placerat under batteristrukturen och hjälper därmed att separera kylvätskan från batterierna vid en eventuell olycka.
Hur långt kommer jag med ett fullt batteri?
För att simluera räckvidden i olika förhållanden hänvisar vi dig till räckviddskalkylatorn. För att se den deklarerade räckvidden för en specifik bil hänvisar vi dig till konfiguratorn. Där du kan se den exakta tekniska datan.

Räckviddskalkylatorn hittar du här
Vilka laddeffekter erbjuds för AC-laddning?
11 kW som standard och 22 kW som tillval för e-tron och e-tron GT. För våra hybrider har olika modeller olika laddeffekter. A3: 2,9 kW, Q3: 3,6 kW, Q5, Q7, Q8, A6, A7, A8: 7,4 kW.
Var sitter laddluckan?
Laddluckan sitter som standard på förarsidan för e-tron och våra hybrider. e-tron GT har laddlucka på båda sidorna (AC/DC passagerarsida, endast AC på förarsidan). Genom en knapptryckning öppnas laddluckan automatiskt och laddningsmöjligheterna finns upplysta samt en status-lampa för att snabbt avläsa bilens laddstatus.
Kan man få ytterligare laddlucka på passagerarsidan?
Som tillval erbjuds även möjlighet att få laddlucka på passagerarsidan, gäller endast AC-laddning (gäller endast e-tron). Både AC & DC finns tillgängligt på förarsidan.
Hur lång är garantitiden på batteriet?
Batterigarantin gäller för 8 år eller 160 000 km.
Ordlista
Ordlista
kW:
Effekt, det vill säga energi per tidsenhet. 1 kW är cirka 1,36 hästkrafter.
kWh:
För att mäta energi använder man enheten wattimme (Wh). Dock så mäter man oftast större mängder energi i enheten kilowattimmar (kWh). 1 kWh består då av 1000 wattimmar, på samma sätt som att 1 kg är 1000 g. Audi e-tron 55 har en total batteristorlek på 95 kWh.
Batterikapacitet:
Det finns två värden; netto och brutto. Brutto är den totala batteristorleken och netto är den tillgängliga batterikapaciteten som man faktiskt kan använda. I ett batteri som har 95 kWh så är nettokapaciteten 86,4 kWh. Genom att inte batteriet laddas upp till sin fulla kapacitet, eller laddas ur helt skyddar man batteriet och säkerställer en lång livslängd.
Växelström
Växelström (AC) kommer från vanliga schuko-vägguttag för hushållsbruk. De levererar en konstant ström på 10 ampere och 16 ampere under kortare perioder. Med en spänning på 230 volt är effekten begränsad till 2,3 respektive 3,6 kW. Med växelström ändrar elektronerna kontinuerligt riktning med en frekvens på 50 Hz, dvs. 50 gånger per sekund. Denna rörelse fram och tillbaka kallas fas. 230 V växelspänning är enfas.
Trefasspänning
Trefasspänning är trefas växelspänning med faser som är förskjutna med 120 grader. Detta möjliggör ett kontinuerligt kraftflöde och utveckling av kraftiga roterande magnetfält. Elektriska apparater i hela världen drivs med trefasspänning eftersom den är enkel att omvandla. I hemmet kopplas enheter som förbrukar mycket ström, till exempel köksspisar, till röda trefaskontakter med fem stift och en spänning på 400 volt. Strömmen är vanligtvis 16 eller 32 ampere och tillhörande effekt 11 resp. 22 kW.
Likström
Likström, DC, har som namnet antyder en elektriskt ström som rör sig i samma riktning till skillnad mot växelström. När det gäller DC-laddning jämfört med AC-laddning för din bil har DC-laddning ofta högre spänning och ström vilket resulterar till en kortare laddningstid.
AC-laddning
Både hemma och på laddstationen är effekten begränsad till 22 kW eller i vissa fall 43 kW vid laddning av en elbil med växelström via typ 2-uttag som är vanliga i Europa. AC-laddaren i bilen är därmed en begränsande faktor. Växelriktaren som konverterar trefasström till likström till batteriet, kan bara hantera en viss effekt mätt i kW. Ju högre den är, ju mer spillvärme produceras, vilket minskar effektiviteten. För att sådana förluster ska bli så låga som möjligt har trefasladdaren i Audi e-tron integrerats i lågtemperaturkretsen.
DC-laddning
AC-laddaren i bilen är inte relevant under laddning med likström. Elektriciteten strömmar från DC-laddaren som är integrerad i stolpen via CCS (Combined Charging System) och direkt till batteriet. Detta möjliggör stor kraft, även om det även här produceras värme på grund av internt motstånd i batteriet. Audi kyler högenergibatteriet under laddning för att uppnå laddeffekter på upp till 270 kW (e-tron GT) på DC-snabbladdstationer, till exempel de i Ionity-nätverket. Hos alla litiumjonbatterier sjunker laddhastigheten avsevärt när laddnivån överstiger 80 procent. Snabbladdning kallas också högeffektsladdning (HPC – högeffektsladdning).
Effektelektronik
Högenergibatteriet levererar likström. Elmotorerna använder trefasström. Därför är alla elmotorer anslutna till en effektmodul som omvandlar elektriciteten. Med en volym på 5,5 liter och en vikt på 8 kg är effektmodulerna till Audi e-tron väldigt kompakta. Båda har ett sätt att övervaka elmotorn och är integrerade i temperaturhanteringssystemet för de elektriska enheterna. De är mycket dynamiska, läser av sensordata 10 000 gånger per sekund och skickar ut aktuella värden för elmotorerna.
Asynkronmotor
En trefas asynkronmotor består av främst två delar: den yttre, fasta statorn och rotorn inne i denna. Statorn har en laminerad kärna lindad med koppartråd, vanligtvis i tre slingor som trefasen till trefasströmmen kopplas till. När man tillför spänning uppstår ett (roterande) magnetfält. Detta fält rör sig i en cirkel och framkallar ett annat magnetfält i rotorns trådar. Rotorn rör sig med fältet, men med något varierande hastighet, dvs. asynkront. Om rotorn går långsammare än det roterande magnetfältet fungerar elmotorn i bilen som en drivmotor. Om fallet är det motsatta blir den en generator och omvandlar kinetisk energi till elektrisk energi.
Värmepump
En värmepump kan värma upp och kyla ned mycket effektivt genom att absorbera värme från omgivningen. I Audi e-tron använder den spillvärme från elektriska komponenter för att transportera hela 3 kW termisk energi. Värmepumpen är inte en separat fysisk komponent, utan snarare en behovsdriven anslutning mellan kylvätskekretsen och lågtemperaturkretsen.

Audi support för laddfrågor

0200-89 86 77

Öppet dygnet runt, svensktalande support alla dagar 8-20. Övrig tid erbjuds support på engelska.