Vårt mål på Audi är att 2050 vara ett koldioxidneutralt företag och redan idag finns flera olika initiativ för att minska klimatpåverkan. Ett steg är att erbjuda bilar med lägre klimatpåverkan än en bil med endast förbränningsmotor. Behoven för dig som kund ser olika ut och vi kan erbjuda rena elbilar, laddhybrider och mildhybrider. Det som går igenom alla bilar oavsett drivlina är en bra körupplevelse med lägre klimatpåverkan.
Moderna, utsläppsfria, tysta – fördelarna med elbilarna från Audi är många. Vi kallar dem för e-tron och här kan du läsa mer om hur långt i framkant de faktiskt ligger.
Framtiden är elektrisk
Elbilar ligger i tiden. Därför har vi samlat all information om våra elbilar på en egen sektion som du hittar här
Läs mer om våra elbilarAudis elektrifieringsoffensiv innehåller flera delar, där givetvis ett smart och flexibelt laddhybridskoncept ingår. En stark bensinmotor kombinerad med en elmotor i absolut toppklass skapar förutsättningar för en flexibel och bra körupplevelse med lägre klimatpåverkan.
eldrift i vardagen
förmånsvärde och
låga bränslekostnader
CO2 utsläpp
Våra laddhybrider är utrustade med en klassisk förbränningsmotor och en elmotor för effektiv, flexibel och skonsam körning. Laddhybriderna väljer automatiskt den optimala fördelningsstrategin mellan motorerna, vilket bidrar till att öka räckvidden på el samt minskade CO2-utsläpp. Till vardags är räckvidden i elmotorn tillräcklig för att klara de flesta resor och ärenden – och ger dig friheten att köra fossilfritt. Det betyder att du kan sänka både dina bränslekostnader och din miljöpåverkan.
Vem passar en laddhybrid för?
Laddhybrider är optimerade för att du ska kunna hantera dagliga resor och ärenden på 100% eldrift – helt utan utsläpp. Men samtidigt ska du kunna känna trygghet i att det finns en förbränningsmotor som tar vid om du inte har möjlighet att ladda bilens batteri med jämna mellanrum. På så vis är laddhybrider en smart mellanväg för moderna människor som vet med sig att de behöver flexibilitet i vardagen.
Hybriddrift
Våra laddhybrider är utrustade med olika körlägen för att du ska kunna välja hur du vill att bilen ska prioritera driften. Väljer du till exempel HYBRID-läget får du en effektiv kombination av el och förbränning som gör att bilen optimerar förbrukningen på längre resor.
Räckvidd
När man studerar hur folk faktiskt använder sina bilar i dagens samhälle kan man konstatera att majoriteten av alla resor är kortare än 50 kilometer. Det är därför laddhybriderna är ett så intressant och framgångsrikt koncept. Det dagliga användandet kan alltså till stor del ske på 100% eldrift, men vid behov så finns det en bensinmotor som hjälper till.
Våra elbilar och laddhybrider kännetecknas såklart av elektrifiering. Men genom att dessutom erbjuda mildhybridteknik till majoriteten av våra förbränningsmotorer ser vi till att på bred front elektrifiera nästan alla våra modeller. Mildhybrid ger både ökad komfort och minskad bränsleförbrukning genom att en liten, intelligent remstartmotor och generator aktivt samarbetar med förbränningsmotorn så att den bl a kan stängas av i högre hastigheter och låta bilen frirulla. Bra både för dig som förare och din omgivning.
över 55 km/h
med mjukt start-stopp system
Bättre bränsleekonomi
Till skillnad från en laddhybrid har en mildhybrid inget ladduttag utan samlar in och återvinner energi från bilens användning, exempelvis vid inbromsningar. Tekniken bidrar sedan till bilens drift på ett smart och effektivt sätt genom att stänga av motorn när den inte behövs – till exempel vid stillastående och frirullning. Det bidrar till att förbättra motorns bränsleekonomi och koldioxidutsläpp jämfört med vanliga förbränningsmotorer. Frirullning med hjälp av mildhybridtekniken kan ske i hastigheter över 55 km/h och bilen blir då tillfälligt helt utsläppsfri.
Vem passar en mildhybrid till?
Mildhybridtekniken har utvecklats för att alla bilar ska kunna sänka sin bränsleförbrukning, så egentligen är en mildhybrid synnerligen lämplig för vem som helst. Vårt mål är att implementera den här tekniken så brett att den blir en standard och en självklarhet – och ett sätt för förbränningsmotorer att vara relevanta ett tag till, innan elektrifieringen är 100% på plats.