Värdet av en kopp kaffe och en bulle är ibland svårt att överskatta. Exempelvis när det gäller att skapa en bra relation med sina kunder. Det vet Magnus Svahn, som ansvarar för Helly Hansens verksamhet i Sverige. Tillsammans med sina säljare kör han åtskilliga tusen mil runt landet varje år för att besöka butiker från Hemavan i norr till Malmö i söder. Under pandemin har resandet och de personliga besöken minskat och även under mer normala år görs allt fler affärer upp digitalt.
Men likafullt är det personlig kontakt och gärna en fikastund som många gånger skapar förtroende och långsiktiga samarbeten. När Magnus Svahn och hans medarbetare skulle välja tjänstebilar var det därför höga krav som ställdes.
– Vi har huvudkontoret i Stockholm samt några kombinerade mindre lager och kontor på andra håll, men huvudsakligen är det bilarna som är våra medarbetares kontor, säger Magnus Svahn. Därför måste fordonen hålla högsta nivå vad gäller säkerhet, komfort och utrymmen. Att valet föll på Audi var närmast självklart av flera skäl. Dels har bilarna just de egenskaper som Helly Hansens medarbetare efterfrågar, dels har båda företagen ett nära sam arbete med Sveriges alpina landslag. En själarnas gemenskap, enkelt uttryckt.