Ökensuccen > Inspiratörer > Audi stories > Audi Sverige

Ökensuccén

Årets Dakarrally bjöd på både väntade och oväntade utmaningar, felnavigeringar i sanden och grymt teamwork – men framför allt blev det en fantastisk framgång för Audis tre bilar, alla utrustade med en elektrisk drivlina.

När dammet lagt sig. ¬Mattias Ekström och kartläsaren Emil Berqkvist rullade i mål på nionde plats.
När dammet lagt sig. Mattias Ekström och kartläsaren Emil Berqkvist rullade i mål på nionde plats.
Sällan har en niondeplacering smakat så bra. En bra bit ifrån totalsegern eller ens prispallen, men likafullt en vinst. Sanningen är att kanske inte ens Team Audi Sport själva räknat med att alla deras tre bilar skulle gå i mål. Det är trots allt världens tuffaste biltävling. Att ställa upp där med en helt ny bil som utvecklats på rekordtid – och som dessutom har en avancerad drivlina som aldrig testats i tävlingssammanhang – ger inte några bra odds. I Dakarrallyt kan även små sanddyner stjälpa stora lass. Men efter sammanlagt 24 000 körda tävlingskilometer (jämfört med cirka 8 700 kilometer under de förberedande testerna) hade såväl Mattias Ekström/Emil Bergkvist (9) som Carlos Sainz/Lucas Cruz (12) och Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger (59) klarat bedriften. Vad mer: de tog fyra sträcksegrar och inte mindre än 14 pallplatser för delsträckorna. Inte utan stök och bekymmer, men med väldigt många erfarenheter som garanterat kommer att gagna nästa satsning. Det här var nämligen bara prologen i Audis arbete att utveckla tävlingsredskap med mer miljövänliga drivlinor. Någon guldmedalj i 2022 års Dakarrally blev det inte – men en arbetsseger är det utan tvivel.

En bil för extrema förhållanden

Att utveckla en tävlingsbil från ett blankt papper på tolv månader är en bedrift i sig. Att dessutom basera bygget på en helt ny drivlina är att spänna bågen ännu hårdare. Audi RS Q e-tron har en bensinmotor, hämtad från märkets DTM-racer, men inte för att driva hjulen. Dess uppgift är i stället att generera elektricitet till bilens båda elmotorer, en för framhjulen och en för bakhjulen. Körupplevelsen är alltså som i en elbil, med maximalt vridmoment direkt från start. För övrigt är naturligtvis varje komponent specialtillverkad för ändamålet. Vad sägs till exempel om sex separata kylsystem, inklusive turbons intercooler och luftkonditioneringen för kupén? En bil som ska tåla ett rally av detta slag byggs med extrema metoder och material. Men det finns även regler som begränsar utförandet. Till exempel måste störtburen vara tillverkad av metall. I Audi RS Q e-tron är den därför gjord av en legering som främst består av härdat stål, men även av bland annat krom, molybden och vanadin (ett mjukt, metalliskt grundämne som ofta används i just legeringar).
Audi RS Q e-tron

Trasig hjulupphängning

Alla arbetar hårt i ett Dakarteam, men frågan är om inte hjulupphängningarna jobbar hårdast av alla. De påfrestningar som de utsätts för när bilen kan lätta flera meter och landa tungt i sanden, eller när en stor sten träffar hjulet i hög hastighet, är svåra att förstå. Därför är det heller inte konstigt att bärarmar, stötdämpare och fjädrar tar stryk och ibland går sönder. Stéphane Peterhansel råkade ut för detta och tvingades demontera en stor del av bilens bakvagn, mitt ute i öknen. Det tog fyra timmar. När sedan Carlos Sainz bil drabbades av en trasig stötdämpare på en annan sträcka stannade Stéphane Peterhansel och "bjöd" på en av sina dämpare, eftersom spanjoren till skillnad från fransosen fortfarande hade chans på bra placering. Så arbetar ett professionellt team!
Audi RS Q e-tron
Ansvaret vilar tungt på kartläsaren. I stället för som i ett vanligt rally läsa upp färdnoter gäller det att försöka hitta vägpunkter i terrängen.

Konsten att navigera rätt

– Jag tycker att de verkliga hjältarna i Dakarrallyt är våra codrivers, säger Mattias Ekström som i år körde tävlingen för andra gången.
– Folk underskattar hur svårt deras arbete är, fyller fyrfaldige Dakarvinnaren Carlos Sainz i. Till skillnad från ett vanligt vägrally (exempelvis WRC), där codrivern läser upp färdnoter som beskriver vägen i detalj, används i Dakarrallyt roadbooks där det gäller att hitta vägpunkter som är utmärkta på kartan. Kartan för dagens specialsträcka får teamet endast 15 minuter före start, så att ingen ska kunna fuska. Men under den andra tävlingsdagen hade något blivit fel med en av dessa vägpunkter, åtskilliga team (både bilar och motorcyklar) irrade runt för att hitta rätt. Detta drabbade både Carlos Sainz och Lucas Cruz samt Mattias Ekström och Emil Bergkvist, som föll långt ned i resultatlistan för specialsträckan trots att de legat bland de främsta fram till dess (Stéphane Peterhansel, med 14 Dakarvinster varav 6 på motorcykel, och Edouard Boulanger hade brutit för dagen redan tidigare).

Flera olika klasser

Årets Dakarrally var det 44:e sedan 1978. Från början kördes tävlingen från Paris i Frankrike till Dakar i Senegal, men sedan dess har både världsdelar och sträckor varierat. Sedan 2020 är hemvisten Saudiarabien. Det finns klasser för motorcyklar, "buggybilar", prototyper (som den Audi RS Q e-tron tävlade i) och även lastbilar. År 2021 introducerades även en klass för bilar och lastbilar tillverkade före 2000.
Audi RS Q e-tron
Audi banar väg. Med Dakarrallyt återvänder Audi till rallysporten, som man revolutionerade i början av 1980-talet med lanseringen av fyrhjulsdrift. I år blev man den första biltillverkaren som ställde upp med en elektrifierad drivlina i Dakarrallyt, vilket förstärker märkets roll som pionjär inom motorsporten. "I tävlingssammanhang kan vi utveckla innovativ teknik som kan omsättas i våra serieproducerade bilar", säger Markus Duesmann, vd för Audi AG.

Mest oväntat

De problem som bilarna drabbades av under tävlingen hade aldrig med den komplicerade, nyutvecklade tekniken eller bilens eldrift att göra. Det var i stället "traditionella" mekaniska fel och skador som kunde ha drabbat vilken tävlingsbil som helst. Men vägen dit var inte snörrät.
– Första gången jag testkörde bilen kom jag två meter, sedan stannade den, berättar Carlos Sainz. Tiotusentals arbetstimmar från ingenjörer, konstruktörer, mekaniker och övriga medarbetare kunde på rekordtid ändå få den helt nya, oprövade konstruktionen att klara utmaningen. Tre bilar av tre i mål och garanterat råg i ryggen för att komma tillbaka nästa år.
Audi RS Q e-tron
Text: Eric Lund
Källa: Audi Magazine
  • 1920x1080-desktop-oliver-hoffmann-11921C01.jpg
    ”Vorsprung durch Technik” mycket mer än bara en devis

    För att fira denna milstolpe ser Oliver Hoffmann, Board Member for Technical Development vid AUDI AG, tillbaka på händelserika decenium och förklarar hur den klassiska devisen översätts i den nya tidsåldern av mobilitet.

    Läs artikeln
  • 1920x1080-desktop-ken-block-audisport-12621B05-laenderabsprung.jpg
    Elektrisk mobilitet är framtiden

    Ken Block är en motorsportikon. Här i en Audi RS e-tron GT på Audi Sports hemmaplan. Vi pratade med honom om elektrisk mobilitet, framsteg och vad han har på gång tillsammans med Audi.

    Läs artikeln