Batterikungen > Audi stories > Audi stories > Audi Sverige

Batterikungen

  • Närgånget: Peter Carlsson

    Batterikungen__peter_carlsson_hero.jpg

Närgånget: Peter Carlsson

Batterikungen__peter_carlsson_hero.jpg

Batterikungen

Så vill Peter Carlsson, entreprenören bakom Europas största batterifabrik, ta världen in i en ny elektrisk era.

– Det är bara frågan vad dagens flaskhals är, hur allvarlig den är och hur den ska lösas upp... Vi har blivit bra på att lösa proppar!
När Peter Carlsson, grundare och vd på Northvolt, en tidig morgon slår sig ned framför skärmen för vårt Teamsmöte har han sedan länge varit på språng och löst problem. Nu har han tillåtit sig att sätta sig ned med en mugg kaffe på huvudkontoret på Kungsholmen i Stockholm.

Det är dock två andra orter som företaget gjort sig känt för: Västerås där bolagets forskning och utveckling bedrivs, och framför allt Skellefteå, där en 40 fotbollsplaner stor fabrik för batterier till främst elbilar finns och som fullt utbyggd kommer att generera uppemot 3 000 heltidstjänster. Northvolt Ett som den heter blir Europas största batteri­fabrik.
Bolaget bildades så sent som 2017 och då två av fem produktionslinjer ska driftsättas redan i år så inser man att det inte har funnits utrymme för många lugna morgnar. Eller misströstan över lite hack i vägbanan på vägen framåt. Som en viss coronapandemi.

Gröna investeringar

– Det har förstås varit ett tufft år att exekvera internationella projekt så beroende av många personer från olika håll, inget snack om den saken, och det har väl ställt till det lite med tidsplanen, säger Peter Carlsson men hinner inte komma längre på det som för många andra skulle blivit en lång klagosång:

– Men vi har tvingats lära oss saker som vi normalt hade bett leverantörer göra. Vi har byggt egen kompetens på områden där vi annars inte hade gjort det. Och vi ligger i fas nu, vi har aldrig behövt stänga bygget i Skellefteå.

– Pandemin har också inneburit positiva saker på ett större plan. Trycket från politiskt håll att efter detta dra i gång hjulen igen i form av gröna investeringar har väldigt tydligt ökat. Från The Green Deal i EU och ned på företagsnivå drivs nu en snabb omställning. Vi har aldrig haft ett sådant intresse på kundsidan, säger han.
Batterikungen__peter_carlsson_1.jpg

Tryck från kunderna

Och där har vi Northvolts verksamhet formulerad: Grön energi. Den snabba elektrifieringen.

– Var tredje ny bil i Sverige är en laddbil. Och trenden är likadan i exempelvis Tyskland. Men jag tror att transportsektorn, främst i stadsmiljö som bussar, distributionslastbilar och sådant kommer att se en lika snabb omställning.

– För de tyngre transporterna tror jag det tar längre tid och det har att göra med sådant som hur dyr en eventuell bränslecellslösning kan bli. Men jag tror också att lastbilstillverkarna lite grann underskattar hur snabbt batteriteknologin utvecklas – och deras kunder, eller primärt distributionsbolagens kunder som Ikea och H&M, tittar nu på sitt koldioxidfotavtryck och kommer att vara tunga kravställare. Teknologin och kundtrycket i kombination gör att det här kommer bli massivt och gå fort nu.

Peter Carlsson skrattar och medger att han knappast är en objektiv part i en energidiskussion, men han är helt övertygad om att batterierna kommer ta över inom transportsektorn.

– Sedan kan jag vara positiv till bränsleceller också – där finns en högre densitet men å andra sidan också en högre kostnad – och det är ett spännande race mellan energislagen. Ett intressant exempel är en jätte som Bombardier. De flyttar kompetens från delar av Europa till Västerås nu för att tillverka hybridtåg. Där man förut har behövt diesellok använder man nu batterier.

– Flygsidan behöver fördubbla kapaciteten ytterligare en gång för att det ska bli riktigt relevant med batterier på flyg – men ett bolag som svenska Heart Aerospace bygger ett 19-sitsigt plan som år 2025 ska ha en räckvidd på 50 mil. Då är det plötsligt ett rejält alternativ för inrikesflyget. Det här är lite av vad som är på gång nu, väldigt många transporter kommer att vara elektrifierade snart.

Det började i Lund

Och mitt i denna utveckling går Peter Carlsson, som i princip sedan han utexaminerades från Luleå tekniska universitet befunnit sig i tillväxtbranschers framkant. Bolag som Sony Ericsson, NXP Semiconductors i Singapore och, det som alla vill prata med honom om, Tesla Motors i kaliforniska Palo Alto, där han hade rollen som inköps- och logistikchef. Då, när han började på det ganska unga bolaget Tesla, valde han bort ett redan bärgat jobb på Apple. Det blev fyra år ihop med Teslagrundaren Elon Musk. Det är inte stabilitet och 9–5 han är ute efter, Peter Carlsson.

– Nej, skrattar han, – jag kan nog säga att jag har blivit något av en junkie på tillväxtbranscher. Jag har haft en otrolig förmån att få vara med på en tredje sådan resa – först mobiltelefoner, sedan Tesla och nu Northvolt. Men en del är bara slump: som att jag fick möjlighet att börja på Ericsson i Lund precis när utvecklingen av de digitala mobiltelefonerna tog fart, det var enormt roligt och gav mig en hunger efter att fortsätta jobba i branscher som växer, där det händer saker och inte marknaden är stagnerad. Och i snabbt expanderande bolag.
Batterikungen__peter_carlsson_3.jpg

Problemlösare

I tillväxtbolag skapas hela tiden möjligheter för alla som vill något, menar Peter Carlsson, vilket gör att man ägnar sig mindre åt politik och mer åt att lösa problem. Som i sig skapar en väldigt positiv miljö.

– Jag fick frågan nyligen var jag hade varit i dag om jag inte hamnat på Tesla. Inte där jag är nu. Både insikten kring den här industriomställningen och vad som är möjligt och instinkten att våga sticka ut hakan och lösa enormt stora problem, det har jag fått med mig därifrån.

– Men bygger man ett bolag med en stark vision och vilja att göra skillnad så blir det en oerhörd drivkraft för såväl duktiga ingenjörer som entreprenörer – det lockar till sig människor som vill ha något mer än en lönecheck, nämligen ett syfte. Den passionen skapar en enorm dynamik.
På frågan om det rentav hade varit en tryggare tillvaro att ha stannat på Tesla och deras tillväxt än att ge sig på att från noll bygga Europas största batterifabrik, skrockar Peter Carlsson lätt:

– Nu kan man inte säga att Tesla är världens tryggaste arbetsplats, men det hade varit en annan form av resa. Jag tycker det är kul att se dem fortsätta på den aggressiva plan som vi skissade på när jag var där. Och att den håller. Sedan får man väl säga att som marknaden värderar Tesla nu så handlar det om att väldigt mycket kapital har fått nya investeringsdirektiv: bort från "distressed assets" och in i nya, gröna tekniker. Då blir väldigt mycket kapital under en period allokerat till ett fåtal bolag och där är ju Tesla en symbol som vinnare. Det är snarare det värderingen handlar om, än att Tesla ensamt skulle vara lika mycket värt som resten av hela bilindustrin.
Batterikungen__peter_carlsson_2.jpg

Kör Audi e-tron

Då är Peter Carlssons band i dagsläget starkare till Audi. Att spekulera i hur långt ett eventuellt affärsutbyte mellan bolagen är gånget är inte den här artikeln rätt plats för, men själv uttrycker han det så här:

– Det var för ett år sedan när vi var nere på Audis huvudkontor och handskakade lite projekt, då lovade jag att ›ja, men då får jag väl köpa mig en e-tron då‹. Sedan dess har jag kört både en e-tron och en e-tron Sportback. När jag bodde i Kalifornien hade jag en Tesla Roadster, en Model S och en Model X och jag har testat VW ID.3 och jag kan säga att Audi e-tron är en oerhört fin, välbyggd bil, en tysk premiumbil på alla sätt och vis. Kvalitetskänslan är väldigt hög.

– Det är en intressant utveckling nu, över hela linjen, mjukvarumässigt. En del bilar har så många inställningar, som om man tagit alla reglage och justeringsknappar man kommit på och tryckt in dem i en pekskärm. En kompis berättade om en bil som var som att sitta i en flygplanscockpit. Alla märken borde ställa sig frågan: Föraren stiger in i bilen nu, vad är det första han tänker på, det andra, och så vidare. Vad behöver han? Där finns mycket att fundera på.

– Jag gillar min e-tron, men fick jag önska något så vore det mer räckvidd. Jag har stora batteripacket och det ger mig i realiteten strax under 30 mil, vilket gör att jag måste ladda två gånger när jag ska ner till sommarstugan i Blekinge. Det är en gång för mycket.

Paradis i Blekinge

Jo, även en sådan som Peter Carlsson måste ha ledigt ibland. Och då är Blekinge heligt.

– Det går tillbaka till min mormor och morfar som byggde ett av de första sommarhusen på udden Tredenborg utanför Sölvesborg. Jag växte upp i Södertälje och Mariefred men tillbringade varje sommar där nere. Sedan har mina föräldrar köpt hus runtom där, så det som kallas Listerlandet har blivit vårt lilla paradis. Speciellt under åren när vi bodde utomlands så var det viktigt för barnen att komma hem till de svenska rötterna och varje gång vi kom dit kändes som att nu börjar sommaren.

– Så vi byggde ett nytt hus där för två år sedan. Solceller, duschar som återvinner vatten, elbilsladdare, alltihop. Man kan säga att det är en riktigt energieffektiv sommarstuga – men med ett väldigt stort proppskåp, haha. Och där har du den här branschens dilemma på mikronivå: samhällets energisystem kommer ställas inför väldiga utmaningar i form av nätpikar orsakade av alla elmotorer och laddning.
Men Peter Carlsson tror förstås på en lösning:

– Det har gått från domedagsrapport till domedagsrapport om klimatkrisen, men nu ser vi hur teknik och investeringar samlas runt lösningar med en dynamik och snabbhet som vi inte förväntade oss för bara några år sedan.
Visst lämnar det mig sömnlös ibland, men de flesta dagarna vaknar jag med ett leende. Det här är spännande, helt enkelt.
Text: Niklas Wahllöf | Foto: Mikael Sjöberg
Källa: Audi Magasin 01/2021
  • A1915415_large.jpg
    Digitalt ljus visar vägen

    Förbi är tiden då strålkastare och baklampor bara lyste upp vägen och markerade position. Audis världsledande ljusdesign visar vägen in i framtiden – och mot ett nytt sätt att kommunicera.

    Läs artikeln
  • marc_lichte_2.jpg
    Äntligen i mål

    Audis designchef Marc Lichte tycker att e-tron GT är den snyggaste bil han någonsin designat. Plus att den kombinerar hållbarhet och effektivitet på ett revolutionerande nytt sätt.

    Läs artikeln
Batterikungen__peter_carlsson_fakta.jpg

Peter Carlsson

Uppväxt: Södertälje och Mariefred.
Bor: Stockholm.
Familj: Tre barn.
Gör: Vd och grundare av Northvolt.
Utbildning: Civilekonom.
Karriär: Sony Ericsson, NXP, Tesla, Northvolt.
Kör: Audi e-tron Sportback.
Gör allra helst en ledig dag: Idrottar.
Dold talang: Volleyboll.