Den 9 februari lanserades Audi e-tron GT. Berätta om känslan!
– En världspremiär är ett magiskt ögonblick. Och det gäller inte bara för mig personligen, utan för alla medarbetare på Audi Design. Presentationen av en ny bil är kulmen på en utvecklingsprocess som vanligtvis varar ungefär fyra år. Vägen till målet är lång och innebär mycket arbete, många diskussioner och ibland en del tuffa beslut. Men i slutänden är vi alla stolta över resultatet av våra gemensamma insatser.
Du har tidigare sagt att Audi e-tron GT ”är den snyggaste bil som jag någonsin designat”. Vad är det som utmärker bilens design?
– Bra design är när en produkt samtidigt är både estetisk och funktionell, och att designen blir en del av den totala upplevelsen. Grunden för estetiken ligger i proportionerna: korta överhäng och lång hjulbas kombinerat med en strömlinjeformad kaross med kraftfull utstrålning. Audi e-tron GT stämmer in på alla dessa punkter.
Skulle det vara förmätet att kalla den här bilen Audis nya designikon?
– Ja, det är för tidigt. En designikon är ju inte något man kan skapa på ritbordet. Det epitetet måste bilen erövra på vägarna. Verkliga designikoner har alla något signifikativt som inte går att ta miste på: det räcker till exempel med tre streck för att teckna karaktären hos en Folkabubbla eller Porsche 911. De har en distinkt attityd.
Och vilken attityd är det som Audi vill förmedla med e-tron GT?
– Det är utan tvekan Vorsprung durch Technik – eller för att citera vår nya märkesstrategi: ›Living Progress‹. Under företagets historia har olika modeller återspeglat denna slogan på olika sätt: A2 representerade rå effektivitet, TT stod för formalistisk design och R8 för kompromisslös prestanda. Frågan när det gäller e-tron GT är därför inte om den är en designikon eller inte, utan om hur precist den lyckas ge uttryck för vår attityd. Med andra ord är frågan hur den nytolkar Vorsprung durch Technik.
Och vad betyder det i praktiken?
– Audi e-tron GT är en Gran Turismo. Från början stod begreppet för en sportbil som lämpade sig för långlopp. GT-modeller skiljer sig därför från sportbilar genom att en Gran Turismo har bättre komfort och är större invändigt. Som en helt eldriven Gran Turismo nytolkar e-tron GT denna balansakt genom att inte reducera prestanda till enbart effekt utan låter i stället även effektiviteten komma till uttryck i designen.