Äntligen i mål > Inspiratörer > Audi stories > Audi Sverige
Audi e-tron GT

Audi e-tron GT


Den 9 februari lanserades Audi e-tron GT. Berätta om känslan!
– En världspremiär är ett magiskt ögonblick. Och det gäller inte bara för mig personligen, utan för alla medarbetare på Audi Design. Presentationen av en ny bil är kulmen på en utvecklingsprocess som vanligtvis varar ungefär fyra år. Vägen till målet är lång och innebär mycket arbete, många diskussioner och ibland en del tuffa beslut. Men i slutänden är vi alla stolta över resultatet av våra gemensamma insatser.

Du har tidigare sagt att Audi e-tron GT ”är den snyggaste bil som jag någonsin designat”. Vad är det som utmärker bilens design?
– Bra design är när en produkt samtidigt är både estetisk och funktionell, och att designen blir en del av den totala upplevelsen. Grunden för estetiken ligger i proportionerna: korta överhäng och lång hjulbas kombinerat med en strömlinjeformad kaross med kraftfull utstrålning. Audi e-tron GT stämmer in på alla dessa punkter.

Skulle det vara förmätet att kalla den här bilen Audis nya designikon?
– Ja, det är för tidigt. En designikon är ju inte något man kan skapa på ritbordet. Det epitetet måste bilen erövra på vägarna. Verkliga designikoner har alla något signifikativt som inte går att ta miste på: det räcker till exempel med tre streck för att teckna karaktären hos en Folkabubbla eller Porsche 911. De har en distinkt attityd.

Och vilken attityd är det som Audi vill förmedla med e-tron GT?
– Det är utan tvekan Vorsprung durch Technik – eller för att citera vår nya märkesstrategi: ›Living Progress‹. Under företagets historia har olika modeller återspeglat denna slogan på olika sätt: A2 representerade rå effektivitet, TT stod för formalistisk design och R8 för kompromisslös prestanda. Frågan när det gäller e-tron GT är därför inte om den är en designikon eller inte, utan om hur precist den lyckas ge uttryck för vår attityd. Med andra ord är frågan hur den nytolkar Vorsprung durch Technik.

Och vad betyder det i praktiken?
– Audi e-tron GT är en Gran Turismo. Från början stod begreppet för en sportbil som lämpade sig för långlopp. GT-modeller skiljer sig därför från sportbilar genom att en Gran Turismo har bättre komfort och är större invändigt. Som en helt eldriven Gran Turismo nytolkar e-tron GT denna balansakt genom att inte reducera prestanda till enbart effekt utan låter i stället även effektiviteten komma till uttryck i designen.
marc_lichte_3.jpg
Effektivitet är själva grundidén för designen, hur kommer det till uttryck?
– Lägre luftmotstånd ger längre räckvidd: vi har använt denna grundläggande lag inom fysiken som en grundprincip för designen av e-tron GT. Form följer funktion, estetik uppstår ur effektivitet. Det nya designspråket åstadkommer ett starkare flöde vilket förbättrar aerodynamiken. Således kommer designen för e-tron GT att ligga till grund för framtida eldrivna modeller.

Vi lämnar exteriören. Hur kan effektiviteten komma till uttryck i interiördesignen?
– E-mobiliteten bidrar till luftigheten och funktionaliteten i interiören – utrymmet är lika stort som i närmast högre segment. Kompakt på utsidan, rymlig på insidan. Vi gav därför e-tron GT en skulptural grundarkitektur som inte bara framhäver den sportighet som är så typisk för en GT med sitt tydliga fokus på föraren, utan också bilens hållbarhet. Konceptbilen från 2018 har fungerat som prototyp för seriemodellen. Den har även en interiörnivå där läder saknas helt och gör i stället en poäng av att använda återvunna material.

En sportig Gran Turismo som positionerar sig med sin effektivitet och hållbarhet. Är detta den nya attityd du nämnde tidigare?
– Ja, det sammanfattar själva kärnan i det hela. Hållbarhet börjar med en idé som sedan kommer till uttryck i designen. e-tron GT står på så sätt för en tanke som kommer att prägla vår uppfattning om lyx i elbilseran.
Text: Anna Borg
Källa: Audi Magasin 01/2021
marc_lichte_2.jpg

Marc Lichte

Karriär: Samtidigt med att Marc pluggade design på Pforzheimuniversitet började han 1996 jobba på Volkswagen. Sedan 2014 är han designchef på Audi och ansvarig för ett team med mer än 400 medarbetare. År 2015 öppnade han dörren till framtiden då Audi e-tron quattro concept premiärvisades för första gången.
  • A210775_large.jpg
    Superladdad

    Med e-tron GT quattro och RS e-tron GT blir det som nyss var omöjligt fullt möjligt – en snabb, stark och vacker gran turismo för hållbart resande. Där nollutsläpp går hand i hand med den högsta motoreffekten som någonsin setts i en serietillverkad Audi. Nu åker vi!

    Läs artikeln
  • e-tron_gt_ljud_2.jpg
    Ljudet av framtiden

    Genom vår hörsel får vi också tillgång till minnen och känslor, vilket har en avgörande betydelse för hur vi betraktar världen. Här är historien hur Audis ljudtekniker genom ett innovativt tänk byggde ljudet till e-tron GT.

    Läs artikeln