Hur låter en bilresa?
Framtidens ljud användes även för att illustrera det som omgärdade autobahn. Det nästan 23 minuter långa musikstycket är i grunden en redogörelse för en bilresa mellan Düsseldorf och Hamburg.
– Om du känner till rutten kommer du att känna igen ljuden, har den före detta Kraftwerkmedlemmen Wolfgang Flür sagt i en intervju. Han nämner området längs floden Ruhr, starkt präglat av industrialisering, gruvstäderna Bottrop och Castrop-Rauxel, men även det lantliga Münsterland (där landsbygden, enligt Wolfgang Flür, gestaltas av bandkollegan Florian Schneiders flöjt).
Men även för den som inte har färdats sträckan går det att lyssna på Autobahn och ändå få en känsla av hur resan ser ut – och känns. Ljud har en avgörande betydelse för hur vi betraktar världen. Det ger oss sociala ledtrådar och framkallar känslor. En hund som skäller kan frammana rädsla medan ett skrattande barn kan orsaka lycka. Förutom att påverka vår uppfattning om djup, hastighet och rörelse, så är ljud ett direkt kognitivt svar på våra minnen. Ljud kopplar till minnen och framkallar känslor.
När det gäller att involvera detta tänkande inom populärmusiken var Kraftwerk pionjärer.
När Audis ljuddesigner Rudolf Halbmeir beskriver arbetet med Audi e-sound, den uppsättning ljud som följer med den nya elbilen Audi e-tron GT, får han det nästan att låta som att han vore en medlem i Kraftwerk, vilket inte är så långsökt som det låter eftersom Rudolf Halbmeir är en hängiven musiker som på fritiden skriver egna låtar och själv spelar alla instrument i sin privata inspelningsstudio.
– Vi undvek medvetet att imitera en förbränningsmotor eller rymdskepp från en sciencefictionfilm. I stället utvecklade vi ett sportigt, expansivt och sofistikerat ljud som också uppfattas som tydligt och distinkt. Det kombinerar välkända ljudmönster med nya, futuristiska element, säger han.
Precis som Kraftwerks chefsideologer Ralf Hütter och Florian Schneider använde sig av helt ny teknik (flera av de elektroniska instrument som användes vid inspelningen var konstruerade av bandmedlemmarna själva) för att beskriva något så vardagligt som en bilfärd på en motorväg har Audis ljudlaboratorium uppfunnit nya ljud som skapar igenkänning och trygghet och, därigenom, en känsla av säkerhet.
Från och med 2021 ska alla nytillverkade el- och hybridbilar ha ljud upp till hastigheter av 20 kilometer i timmen, det har EU bestämt i en förordning som säger att ett fordon med el- eller hybriddrift ska ha ett akustiskt fordonsvarningssystem (AVAS), som sänder ut ljud när bilen är i rörelse.
Det är upp till varje tillverkare att komma på en egen ljudprofil, så länge man förhåller sig till de lagkrav som finns vad det gäller frekvens och nivå.
Enligt EU-direktivet ska ljudet som genereras vara regelbundet och ge information till gående och andra att det handlar om ett fordon i rörelse. Ljudet bör även likna ett ljud från ett fordon av jämförbar storlek som är utrustad med en förbränningsmotor. Ljudnivån ska vara minst 56 dB.