Ljudet av framtiden > Design & innovation > Audi stories > Audi Sverige
Ljudet av framtiden
En dörr slås igen, en motor startar och gasar lätt några gånger innan fordonet börja rulla. Ett signalhorn ljuder. Därefter hörs en robotartad röst som upprepar ordet – autobahn fyra gånger.
Inledningen på det tyska bandet Kraftwerks låt Autobahn hör till popmusikens mest klassiska. Drygt 26 år efter att den släpptes trollbinder den fortfarande.
Med Autobahn, som även var namnet på bandets fjärde album, omfamnade Kraftwerk för första gången elektroniska ljud och instrument. Visserligen förekommer både gitarr och tvärflöjt på skivan, men mer än något annat symboliserade den ljudet av framtiden: musik spelad av maskiner i stället för med traditionella instrument, med texter framförda av robotar.
18 år tidigare hade rocken, tack vare Elvis Presley, slagit igenom på bred front. Nu, i november 1974, bröt Kraftwerk mot normen för hur popmusik förväntades låta.

Det nya Europa

Att Kraftwerks Autobahn skulle komma att bli en sådan institution inom tysk popmusik beror inte enbart på att den lät som framtiden. Nej, bandet använde sig av framtidens ljud för att beskriva något som var djupt förankrat i det kollektiva tyska medvetandet:
Att köra bil på autobahn.
Det drygt 1 200 mil långa motorvägssystemet kom under efterkrigstiden att symbolisera längtan efter modernism och frihet men även industrialisering och tillväxt. I en tid då Västtyskland skulle bli en del av det nya, framväxande Europa var autobahn vägen dit. Det blev också en viktig komponent för den blomstrande industrin, inte minst fordonstillverkningen, i Tyskland. I den nyligen utkomna boken Kraftwerk: Future music from Germany poängterar författaren Uwe Schütte hur nära Audis slogan Vorsprung durch Technik låg Kraftwerks vokabulär och vision vid den här tiden.
e-tron_gt_ljud_1.jpg

Hur låter en bilresa?

Framtidens ljud användes även för att illustrera det som omgärdade autobahn. Det nästan 23 minuter långa musikstycket är i grunden en redogörelse för en bilresa mellan Düsseldorf och Hamburg.

– Om du känner till rutten kommer du att känna igen ljuden, har den före detta Kraftwerkmedlemmen Wolfgang Flür sagt i en intervju. Han nämner området längs floden Ruhr, starkt präglat av industrialisering, gruvstäderna Bottrop och Castrop-Rauxel, men även det lantliga Münsterland (där landsbygden, enligt Wolfgang Flür, gestaltas av bandkollegan Florian Schneiders flöjt).

Men även för den som inte har färdats sträckan går det att lyssna på Autobahn och ändå få en känsla av hur resan ser ut – och känns. Ljud har en avgörande betydelse för hur vi betraktar världen. Det ger oss sociala ledtrådar och framkallar känslor. En hund som skäller kan frammana rädsla medan ett skrattande barn kan orsaka lycka. Förutom att påverka vår uppfattning om djup, hastighet och rörelse, så är ljud ett direkt kognitivt svar på våra minnen. Ljud kopplar till minnen och framkallar känslor.
När det gäller att involvera detta tänkande inom populärmusiken var Kraftwerk pionjärer.

När Audis ljuddesigner Rudolf Halbmeir beskriver arbetet med Audi e-sound, den uppsättning ljud som följer med den nya elbilen Audi e-tron GT, får han det nästan att låta som att han vore en medlem i Kraftwerk, vilket inte är så långsökt som det låter eftersom Rudolf Halbmeir är en hängiven musiker som på fritiden skriver egna låtar och själv spelar alla instrument i sin privata inspelningsstudio.

– Vi undvek medvetet att imitera en förbränningsmotor eller rymdskepp från en sciencefictionfilm. I stället utvecklade vi ett sportigt, expansivt och sofistikerat ljud som också uppfattas som tydligt och distinkt. Det kombinerar välkända ljudmönster med nya, futuristiska element, säger han.
Precis som Kraftwerks chefsideologer Ralf Hütter och Florian Schneider använde sig av helt ny teknik (flera av de elektroniska instrument som användes vid inspelningen var konstruerade av bandmedlemmarna själva) för att beskriva något så vardagligt som en bilfärd på en motorväg har Audis ljudlaboratorium uppfunnit nya ljud som skapar igenkänning och trygghet och, därigenom, en känsla av säkerhet.


Från och med 2021 ska alla nytillverkade el- och hybrid­bilar ha ljud upp till hastigheter av 20 kilometer i timmen, det har EU bestämt i en förordning som säger att ett fordon med el- eller hybriddrift ska ha ett akustiskt fordonsvarningssystem (AVAS), som sänder ut ljud när bilen är i rörelse.
Det är upp till varje tillverkare att komma på en egen ljudprofil, så länge man förhåller sig till de lagkrav som finns vad det gäller frekvens och nivå.
Enligt EU-direktivet ska ljudet som genereras vara regelbundet och ge information till gående och andra att det handlar om ett fordon i rörelse. Ljudet bör även likna ett ljud från ett fordon av jämförbar storlek som är utrustad med en förbränningsmotor. Ljudnivån ska vara minst 56 dB.
e-tron_gt_ljud_3.jpg

Hittade lösningen hemma

För att hitta grundljudet i e-tron GT testades en mängd olika instrument, bland annat en didgeridoo (uråldrigt australiskt blåsinstrument), men inget fungerade riktigt så som Rudolf Halbmeir och hans team önskade.
Lösningen blev ett rör, som Rudolf Halbmeir hittade i sitt hem. Han placerade en fläkt i ena änden av röret och lyssnade på ljudet som uppstod.

– Det var ett väldigt speciellt ljud. Jag förstod direkt att jag hittat ett ljud jag kunde utgå ifrån, har han sagt.

Det för tanken till Kraftwerks låt Metal on Metal, på albumet Trans-Europe Express från 1976, där ljudet av hur ett tåg färdas över en metallbro skulle återges. Kraftwerk testade alla möjliga ljudkällor: de slog metallrör mot varandra, de slog på badkar eller ett tvättfat. Men inget passade. Lösningen blev att slå med en hammare på en skottkärra för de låga frekvenserna och en zinkhylla för de högre – och sedan mixa samman dem.

För Rudolf Halbmeir blev upptäckten med fläkten och röret utgångspunkten för ett långt, avancerat arbete, som bland annat innebar att ljuddesignerteamet skapade ett eget program med 32 olika ljudelement.
Det ljud som bilens högtalare nu ger ifrån sig baseras på data om elmotorernas varvtal, belastning, bilens hastighet och andra parametrar som hämtas från drivsystemets styrenheter.
När bilen körs långsamt är ljudet lågt för att sedan bli mer fylligt och dynamiskt då farten ökas. Tanken är att ge ett rättvisande och välnyanserat intryck av hur drivsystemet jobbar för tillfället. Systemet bjuder också olika ljudstrukturer för att representera förarens stämning.
Resultatet? Ett kraftfullt mullrade ljud av digital karaktär. Rudolf Halbmeir beskriver det själv som – ett akustiskt uttryck för sportighet, förfining och progressiv karaktär.

Soundtrack till våra vardagsliv

Med lite god vilja går det att se lanseringen av Audi e-tron GT som en cirkel som sluts, en cirkel som inleddes i november 1974.
Medan Kraftwerk försökte återskapa bilens ljud för att frammana bilden av Tyskland har Audi byggt upplevelsen av bilens ljud från grunden. Framtidens ljud har skapats för att skapa igenkänning och trygghet.
– Rent principiellt har bilens ljud en hel del gemensamt med musik, har Rudolf Halbmeir sagt.

I en intervju, som återberättas i Uwe Schüttes bok, beskriver Ralf Hütter, som tillsammans med Florian Schneider utgjorde kärnan i Kraftwerk, att bilen är som ett instrument i sig. Bilradions ljud, signalhornet, ljudet av däck mot asfalt, som korsar en målad linje eller som får trycket justerat – allt bidrar till att skapa ett sorts soundtrack till vårt vardagsliv.

– Det är ren poesi, ansåg Ralf Hütter.
Det torde göra Rudolf Halbmeir och hans team till poeter.
Text: Fredrik Emdén
Källa: Audi Magasin 01/2021
e-tron_gt_ljud_4.jpg

Så låter Audi e-tron GT

I Audi e-tron GT bestämmer du själv hur du vill höra Audi e-sound. I standardutrustningen ingår lagstadgat varningsljud i låga hastigheter där ljudet kommer från en högtalare i fronten.

• Från 20 km/h blir det gradvis svagare ju fortare man kör och tystnar helt när man kommit upp i 60 km/h.

• Även i standardversionen är ljudpaletten i e-tron GT bredare än vad lagen kräver. Som tillval finns ett ljudpaket som ger en mer expressiv ljudupplevelse.

• Två styrenheter och förstärkare, som sitter placerade i bagageutrymmet, alstrar ljuden både utanför och i bilen. Här kompletteras den högtalare som sitter i fronten med ytterligare en högtalare i bakpartiet, samt med två högtalare monterade i bakdörrarna för interiörljudet, som kan återge frekvenser ända ner till 65 Hz.

• Via kördynamiksystemet Audi drive select, kan föraren välja hur Audi e-sound ska levereras. I läget – efficiency är det endast varningsljudet AVAS som spelas upp. I – comfort-läget träder även högtalaren i bakpartiet in med ett fylligt externt ljud ända upp till topphastigheten. I läget – dynamic låter de båda externa högtalarna högre, och dessutom aktiveras interiörljudet för att ge en extra dimension i körupplevelsen.
  • A1915415_large.jpg
    Digitalt ljus visar vägen

    Förbi är tiden då strålkastare och baklampor bara lyste upp vägen och markerade position. Audis världsledande ljusdesign visar vägen in i framtiden – och mot ett nytt sätt att kommunicera.

    Läs artikeln
  • marc_lichte_2.jpg
    Äntligen i mål

    Audis designchef Marc Lichte tycker att e-tron GT är den snyggaste bil han någonsin designat. Plus att den kombinerar hållbarhet och effektivitet på ett revolutionerande nytt sätt.

    Läs artikeln