Återvinningen
När Audi Q4 e-tron nått slutet av sin livslängd, behöver dess battericeller, som fortfarande kan leverera en hög andel av sin ursprungliga prestanda, inte kasseras. Det innebär att de kan återanvändas för att lagra elektricitet även efter att bilen har tagits ur drift. Ett utmärkt exempel är samarbetet med energibolaget EnBW för att använda begagnade ”second-life”-elbilsbatterier som stationära lagringslösningar för vindkraftverk och solcellsanläggningar, så att dessa inte behöver kopplas bort från elnätet när det uppstår ett tillfälligt överskott i elproduktionen. Dessutom kan batterilagring som en energikälla oberoende av det lokala elnätets kapacitet ge ström till snabbladdningsinfrastruktur, till exempel vid evenemang.
Först när batterierna inte längre kan fungera som lagringsenhet återvinns de med hjälp av toppmoderna koncept som möjliggör återvinning av de enskilda råmaterialen för återanvändning i nya batterier. Pilotanläggningen för återvinning av litiumjonbatterier i Salzgitter, Niedersachsen, är en anläggning som ägnar sig åt detta. Tack vare de senaste processerna uppnår anläggningen en återvinningsgrad på 70 procent för råmaterial, inklusive kobolt, litium, nickel, aluminium, mangan och grafit. På längre sikt är målet att nå en ännu högre andel på 97 procent.