Hållbar design

Vi möter den brittiska modedesignern Stella McCartney för att höra hennes syn på hållbarhet.

Stella McCarty sitter vid ett skrivbord framför en vägg med inspirationsbilder och tygprover
Stella McCartneys studio i London är en guldgruva av vackra skapelser. Överallt finns underbara tyger, fantastiska klänningar, coola sneakers, glittrande accessoarer och åtråvärda handväskor. Även i dessa dagar av handsprit och konstant handtvättande vågar man inte röra något för att inte riskera att lämna minsta märke efter sig.

Självklart är det inget Stella tänker på i sitt arbete, utan hon dyker rakt in för att göra några små justeringar av modellen Dahans klänning, handväska och hår, och kontrollerar flera gånger att hon är bekväm under den pågående fotograferingen. Tillbringa lite tid med Stella och du inser snart hur praktisk hon är med alla delar av modehuset som bär hennes namn. Och vi pratar inte bara om att se till att lanseringen av hennes A/W 21-kollektion löper enligt schemat. Hon uppvisar en djup förståelse för varje aspekt av verksamheten, så att de två pelarna som utgör grunden för både hennes liv och hennes företag – kreativitet och hållbarhet – står fast. Hon säger själv att hon hade turen att få växa upp med de värderingarna. De var centrala för hennes världsberömda föräldrar, fotografen och djuraktivisten Linda och musikern Paul McCartney.

”Hållbarhet är avgörande för att locka unga kreatörer till ditt företag”

— Stella McCartney

Till vänster: Stella McCartney fixar de sista detaljerna på en klänning. Till höger: En handväska ligger bland mönster och skisser.
Stella McCartney har ett praktiskt förhållningssätt till verksamheten som bär hennes namn, när hon gör små justeringar av modellen Dahans klänning. Hållbarhet tillämpas i varje skede av Stella McCartneys arbete – till exempel genom att använda återvinningsbart aluminium istället för mässing för handväskkedjor.
”Jag hade fördelen att få växa upp i en familj som var så medveten”, minns hon. ”Vi reste mycket och vi hade kreativitet överallt omkring oss. Jag växte upp som vegetarian på en ekologisk gård. Mina föräldrar valde naturen och att se världen ur ett helt annat perspektiv när det var helt omodernt att göra det.” Även om det utan tvekan var ett liv fyllt av privilegier så delade inte många människor familjens hållbarhetsvärderingar på 1970-talet. ”Som barn tyckte jag att det var pinsamt ibland”, erkänner hon. ”Folk hånade mig eller kunde bli väldigt aggressiva, arga och defensiva.” Men upplevelserna gjorde henne uppenbarligen stark. När hon inledde sin valda karriär som designer var hon fast besluten att hålla fast vid dessa värderingar, även om hållbarhet var ett praktiskt taget okänt koncept inom branschen på den tiden. ”Jag visste från dag ett att jag ville arbeta med hållbarhet i alla delar av verksamheten. Jag kunde inte tillverka läderväskor och läderskor och bära pälskappor”, fortsätter Stella McCartney. ”Det gick helt emot min livsinställning. Jag hade bara turen att jag tack vare mitt privilegium inte behövde kompromissa med mina värderingar.”
Stella McCartney känner ett tygs textur med händerna.
När Stella McCartney lanserade sitt lyxmodehus 2001 var det nästan omöjligt att köpa hållbart producerade material. Flera års intensivt samarbete med leverantörer har bidragit till att få fram flera lösningar.
Men man kommer inte hur långt som helst med bara tur, en stark känsla av självförtroende och en önskan att bevara planeten för nästa generation var starka drivkrafter. Det krävdes även hårt arbete, noggrannhet, en stor känsla för detaljer och en passion för att skapa alternativa lösningar för att göra framsteg inom hållbarhet i modebranschen. När jag lyssnar på Stellas historia är det tydligt att hon fortfarande anser att dessa värderingar är viktiga för att fortsätta på den inslagna vägen och säkerställa ännu fler hållbara framsteg i framtiden. ”Vi grundade företaget 2001. Ordet ”hållbarhet” existerade inte då – definitivt inte i modebranschen. Det tog tid för folk att ta oss på allvar. I början ville folk i alla intervjuer bara att jag skulle prata om min pappa och hans musik. Men det har skett en övergång, och nu handlar samtalen väldigt mycket om hållbarhet.” För att kunna skapa hållbara lyxmodeartiklar utan kompromisser blev Stella tvungen att följa ordspråket ”if you can’t find a way, create one”. Det stora problemet var att hitta hållbara material att arbeta med – det fanns helt enkelt inga, och ingen verkade särskilt angelägen om att skapa dem.

”För att kunna leverera hållbarhet måste du ha koll på alla delar hela tiden”

— Stella McCartney

Till vänster: Olika tyger, alla gjorda av syntetiska material. Till höger: Stella McCartney framför sin studio.
Läder, fjädrar, päls och skinn ersätts av syntetiska material som ser ut och känns som äkta vara. Trots legendariska föräldrar uppfostrade Stellas mamma Linda henne till att vara jordnära och inspirerad.

Stella McCartney

Stella McCartney tog examen i modedesign på Central Saint Martins University of the Arts i London 1995. Hon utvecklar ständigt nya, förbättrade material och metoder för hållbarhet för att skapa en bättre värld för alla. Det här livsåtagandet, att alltid verka för en utveckling av modebranschen och samtidigt aldrig tappa fokus på detaljerna, gjorde henne till det perfekta valet för att samarbeta med Audi. Stella McCartney hade en aktiv roll i lanseringen av e-tron GT quattro och RS e-tron GT – som finns med en läderfri interiör – och var glad över möjligheten att dela sitt budskap ”Let's make sense” med en ny publik.

Ett urval av skor, väskor och kläder.
Noggrann övervakning av leveranskedjan, skötsel av skogar och fält är nyckeln till att få fram hållbara lyxmodeartiklar på hyllorna som kunderna inte bara vill ha, utan också litar på.
”Vi började fråga oss själva: hur skulle ekologisk bomull se ut i ett klädesplagg? Så vi tog en tråd eller ett garn till en av de bästa leverantörer i Italien och sa: ’Okej, kan vi få samma produkt, men tillverkad av det här ekologiska garnet?’ Det mottogs med mycket motstånd. De menade bland annat att vi bad dem att kompromissa med deras stolta hantverksarv. ”På den tiden var vi tvungna att driva på våra leverantörer, annars hade vi inte haft någon att jobba med. Men nu har vi ett mycket bredare utbud av material att arbeta med.”

Det som är så imponerande med de konstgjorda materialen som ersätter läder och päls och som Stella beskriver som ”faux”, är att kvaliteten är så övertygande. Om inte kunderna fick veta det skulle de aldrig kunna gissa. ”Vi strävar alltid efter att göra fler framsteg, för det är fortfarande svårt att hitta vad som behövs för framförallt större klädesplagg. Det tog mig åratal att utveckla mina konstläder på ett sätt som lät mig använda det för att göra kappor. Förr kunde jag bara göra skor eller en väska. Jag kunde aldrig komma upp i stora skalor.” Lyckligtvis, tack vare den växande efterfrågan, har industrierna tagit sig an utmaningen. Stella McCartney talar med passion om några av de fantastiska företag hon har haft förmånen att arbeta tillsammans med för att utveckla lösningar såsom djurvänliga alternativ till päls.

Så ungefär 20 år efter att ha grundat sitt företag för att skapa hållbara lyxmodeartiklar, är ”jobbet klart” då? Långt, långt därifrån, säger Stella McCartney. ”För att kunna leverera hållbarhet måste du ha koll på alla delar hela tiden. Saker och ting förändras ständigt och utmaningarna upphör aldrig. Så mycket kan gå fel! Du är beroende av naturen. Tänk om det regnar konstant i den del av världen du får din ekologiska bomull från? Tänk om insekter förstör skörden för att du inte kan använda bekämpningsmedel? Tänk om leverantörerna inte återför näringsämnena i jorden? Du måste se över alla delar.” Att ligga i framkant är inget för de fega. Ändå anser Stella att det är en utmaning som varje bransch måste ta sig an – och inte bara för planetens skull, utan också för sin egen överlevnad.

”Hållbarhet är avgörande för att locka unga kreatörer till ditt företag – oavsett om det handlar om att designa kläder eller att konstruera elbilar för Audi. Det är deras framtid, och de kommer inte att kompromissa med den. Och det borde de inte heller”, avslutar hon. ”För mig är det det mest spännande man kan göra. Om du kan förena kreativitet med hållbarhet har du hittat en vinnare.”

Let’s make sense

Text: Angus Frazer - Foto: Jules Esick – Video: Nadia Hallgren
Källa: progress.audi 2021-09-17
Audi e-tron GT quattro: Effektförbrukning blandad körning*: 21,8–19,9 kWh/100 km (WLTP); CO₂-utsläpp blandad körning*: 0 g/km
Audi RS e-tron GT: Effektförbrukning blandad körning*: 22,5–20,6 kWh/100 km (WLTP); CO₂-utsläpp blandad körning*: 0 g/km
Sätesklädsel till Audi RS e-tron GT
 

Upptäck Audi RS e-tron GT

Trendsättande inom design och teknik: Läs mer om Audi RS e-tron GT.

  • 1920x1080-desktop-GT-Simona-Falcinella-08621C01.jpg
    Driven av passion, glädje och nyfikenhet

    Simona Falcinella, chef för Audis Colour & Trim-enhet, om skönhet och dess betydelse – och om Audi RS e-tron GT.

    Läs artikeln
  • marc_lichte_2_1920x1080.jpg
    Äntligen i mål

    Audis designchef Marc Lichte tycker att e-tron GT är den snyggaste bil han någonsin designat. Plus att den kombinerar hållbarhet och effektivitet på ett revolutionerande nytt sätt.

    Läs artikeln