”Vi började fråga oss själva: hur skulle ekologisk bomull se ut i ett klädesplagg? Så vi tog en tråd eller ett garn till en av de bästa leverantörer i Italien och sa: ’Okej, kan vi få samma produkt, men tillverkad av det här ekologiska garnet?’ Det mottogs med mycket motstånd. De menade bland annat att vi bad dem att kompromissa med deras stolta hantverksarv. ”På den tiden var vi tvungna att driva på våra leverantörer, annars hade vi inte haft någon att jobba med. Men nu har vi ett mycket bredare utbud av material att arbeta med.”
Det som är så imponerande med de konstgjorda materialen som ersätter läder och päls och som Stella beskriver som ”faux”, är att kvaliteten är så övertygande. Om inte kunderna fick veta det skulle de aldrig kunna gissa. ”Vi strävar alltid efter att göra fler framsteg, för det är fortfarande svårt att hitta vad som behövs för framförallt större klädesplagg. Det tog mig åratal att utveckla mina konstläder på ett sätt som lät mig använda det för att göra kappor. Förr kunde jag bara göra skor eller en väska. Jag kunde aldrig komma upp i stora skalor.” Lyckligtvis, tack vare den växande efterfrågan, har industrierna tagit sig an utmaningen. Stella McCartney talar med passion om några av de fantastiska företag hon har haft förmånen att arbeta tillsammans med för att utveckla lösningar såsom djurvänliga alternativ till päls.
Så ungefär 20 år efter att ha grundat sitt företag för att skapa hållbara lyxmodeartiklar, är ”jobbet klart” då? Långt, långt därifrån, säger Stella McCartney. ”För att kunna leverera hållbarhet måste du ha koll på alla delar hela tiden. Saker och ting förändras ständigt och utmaningarna upphör aldrig. Så mycket kan gå fel! Du är beroende av naturen. Tänk om det regnar konstant i den del av världen du får din ekologiska bomull från? Tänk om insekter förstör skörden för att du inte kan använda bekämpningsmedel? Tänk om leverantörerna inte återför näringsämnena i jorden? Du måste se över alla delar.” Att ligga i framkant är inget för de fega. Ändå anser Stella att det är en utmaning som varje bransch måste ta sig an – och inte bara för planetens skull, utan också för sin egen överlevnad.
”Hållbarhet är avgörande för att locka unga kreatörer till ditt företag – oavsett om det handlar om att designa kläder eller att konstruera elbilar för Audi. Det är deras framtid, och de kommer inte att kompromissa med den. Och det borde de inte heller”, avslutar hon. ”För mig är det det mest spännande man kan göra. Om du kan förena kreativitet med hållbarhet har du hittat en vinnare.”