Driven av passion, glädje och nyfikenhet - Simona Falcinella
Audi Sverige Design
Driven av passion, glädje och nyfikenhet - Simona Falcinella

Driven av passion, glädje och nyfikenhet

Simona Falcinella, chef för Audis Colour & Trim-enhet, om skönhet och dess betydelse – och om Audi RS e-tron GT.

Text: AUDI AG ― Foto: Fritz Beck Lästid: 4 min

Simona Falcinella, chef för Audis Colour & Trim-enhetSimona Falcinella, chef för Audis Colour & Trim-enhet

Exakt vilka är dina ansvarsområden hos Audi? Vad ingår i din dagliga verksamhet?

– Mitt arbete är också min passion. Att skräddarsy de rätta kläderna för varje Audi-modell, att framhäva en specifik karaktär och attityd för varje modell, att leta efter olika uttryck hos modellen genom olika färger, kontrastnyanser och material, att kombinera bilens karaktär med våra kunders önskemål och förväntningar. För mig är det ett rent nöje.

Nu när vi står här bland tre helt nya Audi RS e-tron GT i olika färger, kan du berätta lite om var och en av dem?

– Färger är en enkel men ändå kraftfull form av kommunikation. De kan påminna om det förflutna, definiera nuet och inspirera framtiden... Audi har ikoniska färger som sticker ut i minnet – vissa är starkt knutna till Audis racinghistoria, till exempel grå och röd.

– Tangoröd understryker det sportiga arvet hos Audi RS e-tron GT och Audis racingtraditioner och kännetecknar därför våra mest sportiga modeller. Den grå nyansen Kemoragrå, starkt kopplad till vår racingtradition, tillhör en speciell Audi-färgfamilj. De är solida kulörer med en speciell mättnadspunkt, som kombinerar en stark förmåga att ge form åt volymer med den subtila, sofistikerade närvaro som är så distinkt för Audi. Skulpturala ytor och färger blir en enda enhet. Nya färgen Taktikgrön, framtagen för Audi RS e-tron GT och Audi e-tron GT quattro, tillhör också denna familj. Den specifika exteriörkulören ger en helt ny tolkning åt den gröna färgtrenden – den har distinkt teknisk karaktär och samtidigt ett silkigt utseende. Kulören ger bilens rörliga former en speciell, fast soliditet.

Estetik är det mest direkta uttrycket för vår kultur och vårt samhälle.

Simona Falcinella

Hur håller du passionen för estetik brinnande samtidigt som stressiga deadlines?

– Estetik är det mest direkta uttrycket för vår kultur och vårt samhälle, och jag är intresserad av människor och hyser passion för livet i alla dess former. Jag är öppen för nyheter, eftersom jag i grunden är en nyfiken och positiv person, och jag tror att det särskilt i stressiga tider är viktigt att fortsätta se skönheten och betydelsen i det vi gör.

Som dotter till en modedesigner har passionen för materialens sensualitet funnits med dig sedan födseln. Påverkar det fortfarande ditt arbete idag?

​–  Ja, min mor arbetade som modedesigner – och min far var modetextilexpert. De båda skapade något i mig: känslan av skönhet och kvalitet blev en instinkt för mig, tillsammans med övertygelsen att estetisk vision inte kan separeras från något meningsfullt eller från teknisk och materiell kunskap.

– Från tidig ålder följde jag ofta med mamma och pappa på deras arbetsmöten och blev bekant med flera välkända italienska modedesigners. Atmosfären jag andades, de saker jag såg, hörde, rörde vid, luktade på och lärde mig är djupt rotade i mina minnen och känns fortfarande nästan lika levande som upplevelsen av nuet. Jag minns att min mamma visade mig skisser, textiler, knappar, trådar – jag minns färgerna, konsistensen, känslan... Dessa tidiga erfarenheter har naturligtvis påverkat mitt arbete och gör det fortfarande!

– Dessutom såg jag min mamma och pappa arbeta med modebranschens konstant föreändliga tider: varje säsong har nya material och kombinationer, färger och grafik. Jag lärde mig inte bara engagemang utan också den kontinuerliga forskningen kring estetik och tekniska möjligheter. En trendbok om ullfärg min mor hade är fortfarande en av mina professionella referenspunkter – ett arv jag har med mig i alla företag och designstudior jag har arbetat i.

Det är viktigt att hålla sinnet – liksom ögonen – vidöppet, redo för nya lösningar och fräscha idéer!

Simona Falcinella

Du var tidigare modedesigner i Milano, och sedan valde du att gå vidare till bilbranschen. Vad fascinerar dig mest med det?

– Audi erbjuder flera möjligheter att involvera sig och bli involverad i en större gemensam vision, att påverka och påverkas: i själva verket är projektgruppen en svärm av människor som rör sig tillsammans i en enda riktning för att bygga en bil. I slutänden är det som fortsätter att fascinera mig när bilen lanseras på marknaden hur stor inverkan och effekt alla idéer vi har utvecklat får.

Var hämtar du inspiration från?

– Mitt team och jag arbetar inom det unika området Colour & Trim enligt en tydlig och mycket engagerande process. När det gäller färger och material tar forskningen aldrig slut: ”Hitta, omformulera och omtolka” – vårt område utvecklas ständigt. Inspirationen finns överallt och den måste vara tydligt kopplad till projektet och kunskap om varumärkets DNA. Den kan också länkas till konstanta teknikomvandlingen. Under denna process är det viktigt att hålla sinnet – liksom ögonen – vidöppet, redo för nya lösningar och fräscha idéer!

Kunderna är mer krävande och medvetna. Det räcker inte längre med bara en cool produkt.

Simona Falcinella

På tal om förvandling: anser du att det finns inneboende skillnader mellan att arbeta på en elbil och på en bil med förbränningsmotor? Vill du att en elbil ska förmedla ett annat budskap? Eller beror det snarare på den specifika modellen?

– Generellt är elbilarna en vändpunkt för hela fordonsindustrin, men viktigast av allt är att de är resultatet av nytt globalt tänkande och insikter om miljö och hållbarhet. Designspråket måste naturligtvis konsekvent översätta detta nya förhållningssätt till ny estetik som gör alla hållbarhetsvärden, den nya teknologin bakom elmotorn, den digitala förbättringen samt uppkopplingen omedelbart uppenbar.


Hur har kundernas krav förändrats under de senaste åren, och vad väntar du dig för framtiden?

– Efterfrågan på och uppmärksamheten kring hållbara material kommer från samhället. På senare åren har vi, åtminstone i vår västerländska kultur, sett en ökande känsla av miljömedvetenhet, som är förknippad med en ny känsla av socialt och etiskt ansvar. Detta är inte bara en tillfällig trend och Audi har omfamnat den fullt ut, och för framtiden väntar jag mig att alla aspekter av vårt samhälle snabbt kommer att gå i en helt etisk och hållbar riktning. Kunderna är mer krävande och medvetna. Det räcker inte längre med bara en cool produkt. Kunderna vill veta vad de köper och de gäller hela produkten. Många läser innehållsdeklarationer – de vill veta hur produkten är sammansatt och var delarna kommer från.


Vad är viktigast för dig personligen när du tänker på framtidens design?

– Människocentrerad design och empati är de aspekter som är mest relevanta för mig. Människor är mycket mer än enkla användare eller kunder, och jag tror att en strategi där vi arbetar nedifrån och uppåt är avgörande på alla nivåer just nu. På samma sätt som till exempel materialens mikrostruktur är grundläggande inom mitt expertområde för att få rätt haptik, opacitet och välkomnande effekt, bör produkten som helhet utformas med utgångspunkt från den mänskliga sidan.

Vad var unikt för arbetet med projektet Audi RS e-tron GT, jämfört med andra arbeten du gjort?

– Med Audi RS e-tron GT ger Audi uttryck för sitt åtagande att ytterligare arbeta med att förbättra hållbarheten. Econylmattan är till exempel framställd av ett speciellt garn som innehåller återvunna fiskenät, vilka annars skulle utgöra ett allvarligt hot mot havslivet. Att återvinna en värdefull råvara för att framställa nytt garn skapar en återvinningskrets, eftersom nylonet i mattan kan återanvändas om och om igen. Det är vad det handlar om för Audi. Vårt engagemang för hållbarhet innefattar att utnyttja avancerad återvinningsteknik för att säkerställa att vi inte behöver kompromissa med våra bilars särprägel.

– Audi design-team strävar efter att kommunicera hur miljöskydd ger mervärde. Vi vill visa att det bara är genom avancerad teknik vi kan använda avfallsmaterial och omvandla dem till ren lyx.

 
Audi RS e-tron GT från sidan

Perfekt i sin form

Trendsättande i fråga om design och teknik: Läs mer om Audi RS e-tron GT.