40 år med Audi quattro > Audi Sverige

40 år med Audi quattro®

En teknisk framgångshistoria firar 40 år. Sedan debuten i Genève 1980 har quattro blivit synonymt med Audi. Över 10 miljoner bilar har producerats, och nu är det dags för nästa steg för just quattrosystemet.

En av grundpelarna i Audis varumärke är utan tvekan drivsystemet quattro. Med undantag för den kompakta A1:an finns den nu världsberömda fyrhjulsdriften representerad i varje modellserie och kännetecknar samtliga av Audis stora, särskilt kraftfulla bilar - liksom alla S- och RS-modeller. För oss i Sverige med omväxlande väder och vinterlandskap har quattro varit en framgångsfaktor.

Meritlistan quattro har byggt upp under 40 år är imponerande. I slutet av 2019 hade Audi totalt sett tillverkat 10 448 406 bilar med fyrhjulsdrift, varav 804 224 bara det året. Nästan 45% av alla modeller producerade under 2019 var utrustade med quattro. De flesta från fabrikerna i Changchun i Kina och San José Chiapa i Mexiko, men även i Ingolstadt och Neckarsulm tillverkades över 250 000 nya bilar med den karakteristiska fyrhjulsdriften.

I Sverige har quattro länge varit synonymt med Audi. De varierande årstiderna, den omväxlande naturen och vår vilja att utforska naturen har passat väl med quattro fyrhjulsdriftens fördelar. Under 2020 var andelen Audi utrustade med quattro hela 68%.

00:00 | 00:00

Elektrisk quattro

Med Audi e-tron och e-tron Sportback tar Audi stora kliv mot en hållbar framtid och mot en helt elektrisk fyrhjulsdrift. De två elmotorerna på fram- och bakaxeln ger en elektriskt fyrhjulsdrift som levererar bästa grepp och en sportig känsla i körningen. Audi e-tron kommer med en elektrisk fyrhjulsdrift och bibehållen konventionell sportdifferential.

Den elektriska fyrhjulsdriften fördelar vridmoment till båda axelparen permanent och med full flexibilitet och kombinerar effektiviteten hos en tvåhjulsdriven bil med grepp och körning hos en fyrhjulsdriven. Vid lugn körning används bara den bakre elmotorn för drift, och den främre kopplas in vid aktiv körning där fästet är på gränsen. Förändringar i driften mellan axlarna sker på 30 millisekunder.

Framgångar inom motorsport

Från starten på 80-talet kom framgångarna inom motorsport nästan på en gång med finländske Hannu Mikkola bakom ratten i World Rally Championship. 1982 dominerade quattro rallymästerskapet och 1984 tog svenske Stig Blomqvist hem rally-vm i en Audi quattro.

Framgångar kom även på asfalt inom touringmästerskap runt om i världen under slutet på 80-talet och början på 90-talet. Senare mellan 2012 och 2014 ställde Audi upp i det prestigefyllda 24 timmarsloppet runt Le Mans och tog hem tre raka segrar med en Audi R18 e-tron quattro.

40 år av innovation

Tekniken bakom quattro kan spåras tillbaka till vintern 1976/77 då ett team av Audi-ingenjörer var på plats i Sverige för att genomföra en serie provkörningar i djup snö. Med i körningarna hade man också en Volkswagen Iltis som gång på gång överträffade Audis framhjulsdrivna prototyper. Utifrån jämförelsen drog teamet slutsatsen att Audi skulle kunna använda ett fyrhjulsdriftssystem även för högpresterande personbilar – men att det behövde vara lätt, kompakt och effektivt. Och dessutom fungera utan en tung momentfördelare eller en andra kardanaxel.

Drömmen blev verklighet. Genidraget som gjorde det hela möjligt var den ihåliga axeln – en utborrad sekundäraxel i växellådan som fördelade kraften i två riktningar. Från dess bakre ände drev den mittdifferentialens hus, konfigurerad som en differential med koniska kugghjul och manuell låsning. Under normala förhållanden fördelade sekundäraxeln 50 procent av kraften längs kardanaxeln till bakaxeln utrustad med en andra differentialspärr. Den andra hälften av vridmomentet överfördes till framaxelns differential längs en utgående axel som roterade inuti sekundäraxeln. Därmed hade quattron sett dagens ljus.

Mekaniken

Lika mångfacetterad som vårt breda utbud av fordonskoncept är också quattro-tekniken. Något alla versioner dock har gemensamt är hur systemet fungerar tillsammans med den hjulselektiva vridmomentsfördelningen – en programvarufunktion hos den elektroniska stabilitetskontrollen (ESC). Under dynamisk kurvtagning bromsar systemet de obelastade hjulen på insidan av kurvan mycket försiktigt innan de hinner börja slira. Denna funktion gör hanteringen neutral, dynamisk och stabil.

Historiken

1980 gjorde fyrhjulsdriften sitt första offentliga framträdande på Internationella bilsalongen i Genève. Bilen för ändamålet var en Audi quattro, en coupé med hårda vinklar och en femcylindrig turbomotor med 147 kW (200 hk). Från början var tekniken endast tänkt för en begränsad produktion, men quattron förblev en del av modellserien fram till 1991 och förfinades allteftersom. År 1984 utökades familjen med Audi Sport quattro som hade en förkortad hjulbas. Med sina 225 kW (306 hk) ansågs modellen vara en exklusiv, högpresterande sportbil. I samband av lanseringen av Audi 80 1986 introducerade vi den andra generationen av quattro-tekniken. Utmärkande var Torsen-differentialen (vridmomentsavkänning), utformad som en växellåda med snäckdrev. När en fordonsaxel förlorade dragkraft skapades friktion i differentialens cylindriska kugghjul, vilket gjorde att upp till 75% av vridmomentet kunde fördelas till den andra axeln.