• A8
    A8
    Pris: från 848 100 SEK Månadsbetalning 6 250 SEK (Bilförmån)

    Förbrukning, blandad körning: 7,2–5,8 l/100 km

    CO₂-utsläpp, blandad körning: 189–151 g/km

  • A8 L
    A8 L
    Pris: från 898 100 SEK Månadsbetalning 6 675 SEK (Bilförmån)

    Förbrukning, blandad körning: 7,3–5,9 l/100 km

    CO₂-utsläpp, blandad körning: 190–155 g/km

  • A8 L W12
    A8 L W12
    Pris: från 1 373 700 SEK Månadsbetalning 10 713 SEK (Bilförmån)

    Förbrukning, blandad körning: 11,0 l/100 km

    CO₂-utsläpp, blandad körning: 254 g/km

  • S8 plus
    S8 plus
    Pris: från 1 384 100 SEK Månadsbetalning 10 955 SEK (Bilförmån)

    Förbrukning, blandad körning: 9,9 l/100 km

    CO₂-utsläpp, blandad körning: 229 g/km

  • Q7 e-tron quattro
    Q7 e-tron quattro
    Pris: från 842 500 SEK Månadsbetalning 4 438 SEK (Bilförmån)

    Förbrukning, blandad körning: 1,8 l/100 km

    CO₂-utsläpp, blandad körning: 48 g/km

  • SQ7 TDI
    SQ7 TDI
    Pris: från 936 000 SEK Månadsbetalning 6 996 SEK (Bilförmån)

    Förbrukning, blandad körning: 7,2 l/100 km

    CO₂-utsläpp, blandad körning: 190 g/km

A5 Sportback g-tron > Audi Sweden

A5 Sportback g-tron

Din A5 Sportback g-tron
g-tron 2.0 TFSI sport S tronic 1

  • Grundpris
  • 427 700 SEK
  • Tillvalsutrustning
  • 0 SEK
  • Pris
  • 427 700 SEK
  • Finansiering per månad
    Finansiering:
    Bilförmån 2
  • 1 571 SEK

Försprång. Från första metern. A5 Sportback g-tron.

Audi A5 Sportback g-tron kombinerar hög effekt med praktiskt taget klimatneutral mobilitet och bjuder på sportig design hela vägen från fronten till bakpartiet. Allt sammantaget är Audi A5 Sportback g-tron en idealisk reskamrat – både till vardags, på semestern och på affärsresan.

A5 Sportback g-tron kommer att finnas till försäljning inom kort, marknadsintroduktionen sker under sommaren 2017.

Ladda ner alla
00:00 | 00:00
  • 480x270_van_endert_audi_G_Tron_Barcelona_1946.jpg

    På A5 Sportback g-tron sitter gastankarna placerade under bakpartiet. Här ryms 19 kg gas (vid ett tryck på 200 bar). En ny konstruktion gör tankarna extra lätta. Det innersta lagret består av gastät polyamid. Det andra lagret utgörs av en blandning av kolfiberarmerad plast (CFRP) och glasfiberarmerad plast (GRP) och säkerställer maximal styrka. Ett tredje lager av glasfiber används för att synliggöra extern påverkan på tanken. Som bindemedel för fibermaterialen används epoxiharts.

  • 480x270_van_endert_audi_G_Tron_Barcelona_1626.jpg

    Fakta talar för sig själva: Med Audi e-gas i tanken, lyckas Audi g-tron kombinera sportighet och design med hållbar långdistanskörning på förnybar energi. För drivningen av A5 Sportback g-tron svarar motorn 2.0 TFSI som levererar 170 hk och har ett vridmoment på 270 Nm. Räckvidden vid gasdrift är upp till 500 km och på bensin ytterligare 450 km. Kör man på Audi e-gas blir CO2-utsläppen exceptionellt låga. Det här gör A5 Sportback g-tron till en betydelsefull milstolpe på vägen mot koldioxidneutrala bilar.

Behöver jag ändra mig som förare?

Audi g-tron-modellerna kombinerar den välkända sportigheten med ett progressivt designspråk och en enastående långdistansförmåga utan att du som förare behöver anpassa dig alls. Accelerationen är lika imponerande som för en Audi som går på enbart bensin. De lågt placerade gastankarna, som tack vare den lättviktskonstruktion som Audi använder väger mindre än hälften av motsvarande stålcylindrar, påverkar inte körupplevelsen. Skillnader mot en vanlig Audi: en andra tank (för gas), betydligt lägre bränslekostnader (per januari 2017), ett och ett gott samvete när det gäller miljön, för utöver den minskning av CO2-utsläppen som redan nämnts, bildas inte heller några småpartiklar vid förbränningen av Audi e-gas. Till detta kommer dessutom ett mycket attraktivt förmånsvärde för dig som är tjänstebilsförare.

Hållbarhet och Audi.

Med A5 Sportback g-tron, låter Audi kunderna att upprätthålla en grön balans i 3 år och sänka koldioxidavtrycket med mer än 80%* i gasläget (jämfört med A5 Sportback 2.0 TFSI på 190 hk och räknat på en förbrukning enl. NEDC-cykeln). Detta åstadkoms genom att Audi ersätter den statistiskt framräknade förbrukningen av fossil naturgas med sin egenproducerade e-gas. Hela den certifierade processen övervakas av ett fristående institut. Mer information om Audi e-gas-projektet och den nuvarande certifieringen hittar du på vår företagswebbplats.

*Vid ren gasdrift (CNG) i en well-to-wheel-utvärdering (av miljöpåverkan, inkluderande vid tillverkningen av bränslet och driften av bilen) jämfört med Audi A5 Sportback 2.0 TFSI 190 hk: Kör du en g-tron, tankar du precis som vanligt på en gasmack. AUDI AG försäkrar, baserat på de lagstadgade standarderna för beräkning av bränsleekonomi och utsläpp (enl. NEDC/WLTP samt på statistiska data som Audi regelbundet insamlar rörande årlig körsträcka), att den mängd gas som beräknats för Audi g-tron-bilar som beställts under perioden 170307 till 180531, kommer att ersättas av Audi e-gas under en period av tre (3) år räknat från den första registreringen av dem som nya bilar. Audis e-gas kommer att pumpas in i det europeiska naturgasnätet och därigenom ersätta den fossila naturgasen. De CO2-besparingar som fastställts på ovanstående sätt kan visa sig vara lägre vid faktiska körförhållanden.

Vad är g-tron?

Termen ”g-tron” är Audis beteckning för sina CNG-modeller (CNG = komprimerad naturgas). Dessa är optimerade för att köras på biogas eller naturgas. Det finns 3.500 gasmackar i Europa (per januari 2017). Förbränningen av gas är en mycket ren process. Inga småpartiklar bildas vid den rena förbränningen av gas. Men det finns även annat som är av betydelse för klimatfrågan: Huvudbeståndsdelen i naturgas är metan (CH4), som är det fossila bränsle som har de lägsta specifika CO2-utsläppen. Metan kan också framställas ur biomassa (biometan) eller i el-till-gas-anläggningar från CO2, vatten och grön energi. Detta är något som Audi aktivt verkar för genom sitt e-gas-erbjudande och genom att driva världens första industriella el-till-gas-anläggning. Audi g-tron-modellerna, med sina lätta tankar, sin höga effektivitet och dynamik, lägger kvalitén för CNG-bilar på en helt ny nivå och är samtidigt extremt ekonomiska tack vara de låga bränslekostnaderna. Till detta kommer dessutom ett mycket attraktivt förmånsvärde för dig som är tjänstebilsförare.

00:00 | 00:00
Hur fungerar CO2-kretsloppet med Audi e-gas?

”Audi e-gas” är ett drivmedel som Audi tagit fram själva och också tillverkar i sin egen el-till-gas-anläggning, världens största, i tyska Emsland. Bränslet framställs ur förnybara energikällor, vatten, CO2 och restprodukter. Detta gör det till ett syntetiskt, CO2-neutralt bränsle. När det är dags att tanka, behöver man inte söka upp en speciell e-gas-mack. Istället ersätts den fossila naturgas som g-tron-modellerna förbrukar med praktiskt taget klimatneutral Audi e-gas i det europeiska gasnätet och återställer på så sätt balansen. Audi e-gas gör det alltså mycket smidigt och lätt att använda förnybar energi.